Aktualności
PWM partnerem VI Ogólnopolskiej Konferencji online „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Szkoła artystyczna w czasach epidemii”
2020-05-11
Zdalna edukacja muzyczna stanowi wyzwanie dla nauczycieli. O tym, jakie możliwości daje nauczanie online, ale także jak uczyć, by nowa forma pracy dawała jak najwięcej korzyści, będzie można dowiedzieć się podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Szkoła artystyczna w czasach epidemii”, organizowanej przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Celem Konferencji jest wsparcie nauczycieli oraz dyrektorów szkół artystycznych w nowej rzeczywistości zdalnego nauczania. Służyć temu będzie m.in. prezentacja najciekawszych przedsięwzięć edukacyjnych, które mogą być inspiracją do realizacji podstawy programowej. Wśród przedstawionych projektów znajdą się inicjatywy i przedsięwzięcia realizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Jednym z głównych punktów Konferencji będzie inauguracyjny webinar Prawne ramy nauczania online – jakie treści i w jakim zakresie można wykorzystywać w nauczaniu na odległość, w ramach którego dr hab. Grzegorz Mania przedstawi założenia i cele ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Jesteś twórcą – masz prawo”. Prowadzący podzieli się doświadczeniem nabytym podczas szkoleń dla nauczycieli zrealizowanych w pięciu miastach Polski. Zaprezentowane zostaną także materiały dydaktyczne przygotowane w ramach przedsięwzięcia, które będą cennym środkiem do wykorzystania w pedagogicznej pracy zdalnej z uczniami. Zostanie również przedstawiona książka Muzyka w prawie autorskim dr. hab. Grzegorza Mani, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która swoją premierę będzie miała 21 maja.
Konferencję zamknie dwudniowy panel „Dobre praktyki – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje”, podczas którego dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy, zaprezentuje komponent edukacyjny projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” oraz nagrodzany dwoma Fryderykami BOX „100 na 100. Muyczne dekady wolności”. Uczestnicy będą mogli zapoznać się również z publikacjami pedagogicznymi z katalogu PWM, które mogą stać się inspiracją niejednych zajęć.
Szczegółowy harmonogram
• Poniedziałek, 11 maja 2020, godz. 16.00
dr hab. Grzegorz Mania: Prawne ramy nauczania online – jakie treści i w jakim zakresie można
wykorzystywać w nauczaniu na odległość
• Wtorek, 12 maja 2020, godz. 16.00
dr Anna Antonina Nogaj: Procesy przetwarzania informacji a zdalne kształcenie muzyczne - czyli
dlaczego „co za dużo to nie zdrowo”…?
• Środa, 13 maja 2020, godz. 11.00
mgr Jadwiga Śmieszchalska: Profilaktyka zdrowotna dla nauczycieli w praktyce nauczania online
• Piątek, 15 maja 2020, godz. 11.00
mgr Katarzyna Dziurdzikowska, Wicedyrektor CEA: Dokumentowanie pracy nauczyciela. Praca organów szkoły w warunkach zdalnych – jak zorganizować. Wymagania programowe, klasyfikacja.
• Piątek, 15 maja 2020, godz. 16.00
dr Magdalena Ratalewska, dr Agnieszka Wierzbicka: Metodyka w e-edukacji – kiedy, po co i jak?
• Sobota, 16 maja 2020, godz. 14.00
Dobre praktyki – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje (panel dyskusyjny)
• (Ewentualnie): Niedziela, 17 maja 2020, godz. 14.00
Dobre praktyki cz. 2 – doświadczenia nauczycieli, pomysły, inicjatywy, inspiracje (panel dyskusyjny)
Uczestnicy konferencji, którzy wezmą udział w przynajmniej połowie webinarów, otrzymają zaświadczenia przesyłane drogą elektroniczną. Webinary będzie można wyświetlić nie tylko w czasie rzeczywistym, ale również po ich zakończeniu, do końca dnia.
Więcej informacji: http://spmk.com.pl/
Patronat i dofinansowanie: Centrum Edukacji Artystycznej
Organizator: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej UMFC w Warszawie, Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, Zakład Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.