Aktualności
Kredki w dłoń! Józef Elsner
2020-05-19
Cześć! Mamy nadzieję, że polubiliście kolorowanie portretów, które Wam tutaj wklejamy! Dzisiaj proponujemy obrazek z podobizną Józefa Elsnera. Poczytajcie trochę o tym wszechstronnym kompozytorze (wszechstronny, to znaczy zajmujący się – z powodzeniem – wieloma różnymi dziedzinami i sprawami).
Józef Elsner urodził się 1 czerwca 1769 roku – łatwo zapamiętacie, bo to przecież Dzień Dziecka! Może to spowodowało, że do końca życia pozostał – jak dziecko – energiczny, radosny i ciekawy świata.
Co wiemy o życiu pana Józefa? Uczył się śpiewu i gry na skrzypcach. Studiował trudne dziedziny nauki: teologię i medycynę. Mimo że bardzo chciał zostać lekarzem, los zadecydował inaczej i Józef Elsner poświęcił swoje życie muzyce: dyrygenturze, komponowaniu, wydawaniu nut, organizowaniu koncertów, pisaniu recenzji i artykułów o muzyce oraz uczeniu.
Józef Elsner założył aż trzy szkoły muzyczne! Uczniem jednej z nich był Fryderyk Chopin. To właśnie Elsner jako pierwszy napisał o Chopinie: „geniusz muzyczny”. Elsner i Chopin zostali przyjaciółmi, wymienili między sobą mnóstwo listów.
Kompozytor mieszkał pod Warszawą, w posiadłości, którą – od jego nazwiska – nazywano Elsnerowem. Dzisiaj te okolice są już częścią stolicy – może ktoś z Was tam mieszka?
Na cześć Józefa Elsnera wybito aż trzy medale, stanowiące dowód uznania dla jego działalności. To musiał być ważny i doceniany człowiek!
Wydrukujcie obrazek do kolorowania i DO DZIEŁA!. Pamiętajcie, Wasze obrazki mogą mieć całkiem inne kolory niż portret załączony poniżej.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Józefa Elsnera:
kalendarz – był przydatny w planowaniu terminów koncertów, które Józef Elsner bardzo chętnie organizował, ale także często podczas nich występował
biret – dawniej nauczyciele nosili nakrycia głowy zwane biretami (dzięki temu łatwo było ich rozpoznać); Józef Elsner także był nauczycielem i nosił taki biret
Jasna Góra – tutaj znajduje się znaczna część rękopisów kompozytora (rękopis to jest pierwszy egzemplarz skończonego utworu)
książki – Józef Elsner jest autorem prac naukowych: Rozprawy o metryczności i rytmiczności języka polskiego i Rozprawy o melodii i śpiewie – właśnie te książki trzyma w rękach
Jeśli chcielibyście posłuchać muzyki Józefa Elsnera, to w księgarni firmowej PWM mamy dwupłytowy album z jego utworami. Na hasło KREDKI W DŁOŃ kupicie ten album ze zniżką 10%. Promocja obowiązuje do 25 maja do końca dnia.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.