PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Friction” na trąbkę, puzon i tubę – prawykonanie nowego utworu Agaty Zubel w sieci

2020-07-18

W ostatnich miesiącach kultura z powodzeniem przeniosła się do cyfrowej rzeczywistości. Muzyka w sieci to nie tylko retransmisje – to także prawykonania. Zapraszamy na premierę najnowszego utworu Agaty Zubel. Friction na trąbkę, puzon i tubę w wykonaniu muzyków Ensemble Linea będzie można usłyszeć po raz pierwszy 21 lipca za pośrednictwem internetu.
 

Friction miało zostać wykonane z udziałem publiczności podczas 49 edycji francuskiego Festiwalu Cordes sur Ciel. Jednak mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników, organizatorzy podjęli decyzję o anulowaniu tegorocznej edycji. Jedynym wydarzeniem, które będzie świadectwem Cordes sur Ciel 2020, będzie prawykonanie Friction Agaty Zubel w cyfrowej przestrzeni. 
 

„Wierni linii artystycznej skierowanej ku muzyce współczesnej, chcieliśmy zachować zamówienie złożone u polskiej kompozytorki Agaty Zubel. Artystka zgodziła się napisać utwór, który według pierwotnych założeń miał powstać podczas jej rezydencji w Cordes. Ensemble Linea nie może prawykonać utworu na żywo z udziałem publiczności, dlatego wykonanie zostanie nagrane i udostępnione online, będąc świadectwem tego, co mogło być jednym z odkryć tegorocznej edycji” – mówi dyrektor festiwalu Danièle Devynck. 
 

Zachęcamy do wysłuchania premierowego wykonania Friction 21 lipca za pośrednictwem newslettera oraz strony festiwalu (więcej: Informacje praktyczne  Kontakt). Nagranie będzie dostępne na stronie do końca 2020 roku. Czego można spodziewać się po najnowszym utworze Agaty Zubel? Kompozytorka tak komentuje Friction:
 

Myśl nie powoduje tarcia.

Dźwięk nie powoduje tarcia.

Czas nie powoduje tarcia.

Prędkość prowokuje tarcie.

Zatrzymanie prowokuje tarcie...

Współistnienie prowokuje tarcie!

Trzy jednorodne instrumenty toczą wspólnie myśl i dźwięk. Gdyby trwały przy swoich typowych funkcjach, mogłyby tworzyć fakturę idealną. Bo potrafią. A jednak... Friction.

 

Kiedy: 21 lipca 2020

Gdzie: newsletter i strona internetowa Festiwalu Cordes sur Ciel

Wykonawcy: członkowie Ensemble Linea w składzie: 

Jean Philippe Wurtz – dyrygent 

Thibaud Fortin – tuba 

Julien Wurtz – trąbka

Dominique Delahoche – puzon 

 

Utwór Friction na trąbkę, puzon i tubę został zamówiony przez Festiwal Cordes sur Ciel dzięki wsparciu Sacem France. Premiera jest koprodukcją Festiwalu i Ensemble Linea. 

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.

Jazzowe przypadki Ludomira Różyckiego. Płyta Kuby Stankiewicza na nowym nośniku (LP) w sprzedaży od 10 października

Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.