Aktualności
„Friction” na trąbkę, puzon i tubę – prawykonanie nowego utworu Agaty Zubel w sieci
2020-07-18
W ostatnich miesiącach kultura z powodzeniem przeniosła się do cyfrowej rzeczywistości. Muzyka w sieci to nie tylko retransmisje – to także prawykonania. Zapraszamy na premierę najnowszego utworu Agaty Zubel. Friction na trąbkę, puzon i tubę w wykonaniu muzyków Ensemble Linea będzie można usłyszeć po raz pierwszy 21 lipca za pośrednictwem internetu.
Friction miało zostać wykonane z udziałem publiczności podczas 49 edycji francuskiego Festiwalu Cordes sur Ciel. Jednak mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników, organizatorzy podjęli decyzję o anulowaniu tegorocznej edycji. Jedynym wydarzeniem, które będzie świadectwem Cordes sur Ciel 2020, będzie prawykonanie Friction Agaty Zubel w cyfrowej przestrzeni.
„Wierni linii artystycznej skierowanej ku muzyce współczesnej, chcieliśmy zachować zamówienie złożone u polskiej kompozytorki Agaty Zubel. Artystka zgodziła się napisać utwór, który według pierwotnych założeń miał powstać podczas jej rezydencji w Cordes. Ensemble Linea nie może prawykonać utworu na żywo z udziałem publiczności, dlatego wykonanie zostanie nagrane i udostępnione online, będąc świadectwem tego, co mogło być jednym z odkryć tegorocznej edycji” – mówi dyrektor festiwalu Danièle Devynck.
Zachęcamy do wysłuchania premierowego wykonania Friction 21 lipca za pośrednictwem newslettera oraz strony festiwalu (więcej: Informacje praktyczne Kontakt). Nagranie będzie dostępne na stronie do końca 2020 roku. Czego można spodziewać się po najnowszym utworze Agaty Zubel? Kompozytorka tak komentuje Friction:
Myśl nie powoduje tarcia.
Dźwięk nie powoduje tarcia.
Czas nie powoduje tarcia.
Prędkość prowokuje tarcie.
Zatrzymanie prowokuje tarcie...
Współistnienie prowokuje tarcie!
Trzy jednorodne instrumenty toczą wspólnie myśl i dźwięk. Gdyby trwały przy swoich typowych funkcjach, mogłyby tworzyć fakturę idealną. Bo potrafią. A jednak... Friction.
Kiedy: 21 lipca 2020
Gdzie: newsletter i strona internetowa Festiwalu Cordes sur Ciel
Wykonawcy: członkowie Ensemble Linea w składzie:
Jean Philippe Wurtz – dyrygent
Thibaud Fortin – tuba
Julien Wurtz – trąbka
Dominique Delahoche – puzon
Utwór Friction na trąbkę, puzon i tubę został zamówiony przez Festiwal Cordes sur Ciel dzięki wsparciu Sacem France. Premiera jest koprodukcją Festiwalu i Ensemble Linea.
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.