Aktualności
Kameralistyka wkracza na salony. PWM partnerem IV Krakowskiego Salonu Muzycznego
2020-08-24
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem unikatowego festiwalu przywracającego pamięć o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa. Organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów IV Krakowski Salon Muzyczny rusza już 10 września.
Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017–2019. Jego celem w założeniu jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych oraz przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych – także przez koncertowanie w prywatnych domach. Ze względu jednak na obecną sytuację epidemiologiczną wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał od 10 do 29 września.
W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego.
Program festiwalu:
10 września 2020, godz. 19.00: Walce miłosne – w hołdzie Teodorze Matejko: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian); w programie Brahms, Żeleński, Schumann) Prelekcja (godz. 18.00): dr hab. Agnieszka Draus (AM w Krakowie)
Transmisja online: 11 września 2020, godz. 18.00
14 września 2020, godz. 19.00: Sztuka transkrypcji: Szymanowski na wiolonczelę – Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian); w programie Szymanowski
Transmisja online: 15 września 2020, godz. 18.00
20 września 2020, godz. 19.00: Trio smyczkowe: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela); w programie Bach
Transmisja online: 21 września 2020, godz. 18.00
23 września 2020, godz. 18.00 – koncert wyłącznie w formie online: Recital altówkowy: Katarzyna Budnik (altówka), Grzegorz Mania (fortepian), w programie Clarke, Scharwenka
24 września 2020, godz. 19.00: Polskie tria fortepianowe: Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela); w programie Żeleński, Fitelberg
Transmisja online: 25 września 2020, godz. 18.00
29 września 2020, godz. 19.00 Pionier romantyzmu na salonach – w hołdzie Beethovenowi: Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela); w programie Beethoven
Prelekcja (godz. 18.00): mgr Jolanta Bujas (Instytut Muzykologii UJ)
Transmisja online: 30 września 2020, godz. 18.00
Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.

Festiwal będzie transmitowany online na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny. Informacje o dostępności biletów będą podawane na stronie internetowej i facebooku Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami wydarzenia są Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego, Instytut Muzykologii UJ, Instytut Kultury Willa Decjusza oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Wydarzenie odbywa się pod patronatami honorowymi: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego, JM Rektora Uniwesytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Jacka Popiela. Patronat medialny nad festiwalem objęły TVP Kultura, TVP Kraków, Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, POLMIC.
Strona internetowa: www.spmk.com.pl/salon
Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny
Kanał na YouTube: www.youtube.com/channel/SPMK
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!