Aktualności
Zapraszamy na Kurs Edytorstwa Muzycznego – po raz pierwszy online
2020-09-10
Rusza III edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego! Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na jedyne w swoim rodzaju zajęcia edukacyjne, które w tym roku po raz pierwszy odbędą się online. Zgłoszenia przyjmowane są do 27 września.
Kurs Edytorstwa Muzycznego to cykl bezpłatnych zajęć adresowanych do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia (muzykologia, akademie muzyczne i inne) zainteresowanych edytorstwem muzycznym. Tegoroczna edycja koncentruje się zwłaszcza na aspektach związanych z komputerowym składem nut oraz obsługą oprogramowania używanego w profesjonalnej pracy redaktorskiej. Absolwenci kursu posiadają odpowiednie kwalifikacje nie tylko do przeniesienia własnej działalności kompozytorskiej czy redakcyjnej do cyfrowego wymiaru, ale także do podjęcia współpracy z redakcją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Kurs łączy zajęcia praktyczne z teoretycznymi, a podział grup na podstawową i zaawansowaną pozwala na najlepsze dostosowanie poziomu nauczania do oczekiwań uczestników. Każde spotkanie obejmuje praktyczną naukę obsługi programu do edycji nut Sibelius oraz wykłady lub seminaria poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym tajników edytorstwa muzycznego, takich jak proces wydawniczy, korekta nutowa i tekstowa, opracowania źródłowo-krytyczne czy typografia.
Do tej pory Kurs Edytorstwa Muzycznego ukończyło ponad stu kopistów, korektorów i redaktorów nutowych, z których wielu nawiązało trwającą do dziś współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zajęcia prowadzone są przez uznanych specjalistów z zakresu edytorstwa muzycznego związanych ze środowiskiem akademickim, m.in. prof. Zofię Chechlińską (NIFC/UJ), dra Marcina Konika (NIFC/UJ), dra Macieja Jochymczyka (UJ). Swoim wieloletnim praktycznym doświadczeniem dzielą się również kopiści i redaktorzy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, co gwarantuje zdobywanie praktycznych umiejętności i wiedzy teoretycznej pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce. Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej co drugą sobotę od 10 października do 5 czerwca w godzinach 10:00–15:30.
Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, otrzymają certyfikat umożliwiający podjęcie współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Więcej informacji na temat kursu znajduje się na stronie: www.edytorstwo.pwm.com.pl. Zgłoszenia wraz z CV i listem motywacyjnym należy przesyłać do 27 września 2020 roku na adres: kem@pwm.com.pl.
Osoby, które chcą rekrutować się do grupy zaawansowanej, będą proszone o wykonanie trzech próbek składu komputerowego w programie Sibelius. Pliki dostępne są do pobrania na stronie www.edytorstwo.pwm.com.pl w zakładce REKRUTACJA. Wyniki rekrutacji przedstawimy drogą mailową 2 października.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”. Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.