Aktualności
Znamy zwycięzców Warsaw Wind Ensemble Competition Contest 2020!
2020-10-15
30 września zakończył się nabór zgłoszeń do Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. Spośród niemal 50 zgłoszeń jury wybrało siedmioro laureatów i wyróżniło pięć kompozycji.
18 maja Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz ze Stowarzyszeniem Warsaw Wind Music ogłosiło pierwszą edycję konkursu kompozytorskiego, którego przedmiotem było napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą. Do konkursu zakwalifikowało 31 prac w kategorii międzynarodowej oraz 18 kompozycji przesłanych przez polskich twórców.
Przedstawiamy laureatów
Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą
Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020!
Laureatów wybrało jury w składzie:
• prof. Alicja Gronau (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie),
• dr Chris David Westover (Denison University),
• dr Ryan Latimer (University of Birmingham),
• dr Eunho Chang (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie),
• ppłk Adam Czajkowski (Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego w Warszawie),
• dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
• Jakub Nikiel (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
• dr Mariusz Dziubek (Narodowa Orkiestra Dęta w Lubinie),
• dr Jarosław Praszczałek (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie).
Zwycięskie kompozycje zostaną jeszcze w tym roku wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”. Ich autorzy otrzymają także nagrody pieniężne. Dla laureatów trzech miejsc w obu kategoriach przewidziane są również nagrody rzeczowe ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz pamiątkowe dyplomy i statuetki.
Wszystkie utwory zabrzmią podczas Gali Finałowej. Wydarzenie, początkowo planowane na 28 listopada, zostało przeniesione na przyszły rok. Nagrodzone kompozycje w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów w Warszawie wykona Orkiestra Reprezentacyjna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod batutą Chrisa Davida Westovera oraz Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, którą poprowadzi Marcin Ślązak. Szczegóły wkrótce!
Celem serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest wsparcie działalności orkiestr i zespołów dętych poprzez umożliwienie korzystania z materiałów nutowych na najwyższym poziomie merytorycznym i edytorskim. Utwory wydane w ramach serii BOD zapełniają dotkliwą lukę repertuarową i ułatwiają dostęp do najchętniej granego repertuaru. W skład serii wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na tyle różnorodne, że mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach oraz szkołach muzycznych, na różnym poziomie zaawansowania.
Organizatorami konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Partnerami wydarzenia są: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów, Orkiestra Reprezentacyjna SGGW w Warszawie oraz Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego.
Patroni medialni wydarzenia to: TVP Kultura, POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Magazyn Presto, Polskie Radio RDC, portale „Orkiestry Dęte” oraz „Wind Band Press”.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.