PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Knapik, Kulenty, Łukaszewski, Wołek: przed nami sześć prawykonań

2020-10-26

Przełom października i listopada przyniesie kolejne prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Przed nami wydarzenia w Polsce i zagranicą, dostępne także dzięki zapewnionym transmisjom online. 
 

30 października w Filharmonii Śląskiej w Katowicach będzie prawykonana Podróż długa na sopran, baryton i orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Utwór jest kontynuacją pieśni Przystępuję do ciebie, napisanej niegdyś z okazji 80. urodzin prof. Mieczysława Tomaszewskiego i dedykowanej jubilatowi. Warstwa słowna kompozycji opiera się na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Partie wokalne wykonają Monika Sendrowska i Tomasz Rak, a Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz. 
 

Kończący się miesiąc podsumują także dwie najnowsze kompozycje Pawła Łukaszewskiego. Również 30 października Polski Chór Kameralny wykona w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku jego Sub tuum præsidium i Corpus Christi hymnus na chór mieszany a cappella. Koncert odbędzie się bez bezpośredniego udziału publiczności, jednak dzięki zapewnionej transmisji online możliwe będzie uczestnictwo w wydarzeniu w bezpiecznym domowym zaciszu. Zachęcamy do śledzenia transmisji na www.gdansk.pl i www.polskichorkameralny.pl


Kolejny utwór Łukaszewskiego zabrzmi po raz pierwszy już kilka dni później, 4 listopada. Missa Sancti Papæ Ioannis Pauli Secundi Magni poświęcona jest papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji setnej rocznicy jego urodzin. To pierwsza msza w dorobku Łukaszewskiego na chór a cappella. Utwór prawykona Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wydarzenie będzie można śledzić dzięki transmisji online na kanale YouTube Filharmonii Narodowej. 


Początek listopada przyniesie także prawykonanie utworu z katalogu PWM zagranicą. Światowa premiera Tap-Blow-Dance4 Hanny Kulety odbędzie się 3 listopada w holenderskim Groningen w ramach Basklarinet Festijn i festiwalu Soundsofmusic. Utwór po raz pierwszy zinterpretują Fie Schouten i Jelte Althuis (klarnety basowe), Tatiana Koleva (wibrafon) i Eva van de Poll (wiolonczela). „Tap-Blow-Dance4 to kombinacja gwałtownej, bardzo żywej, quasi-tanecznej muzyki z »przytupem« (dosłownie) i spokojnej, »zawieszającej się«, zacinającej się – jak na starej płycie winylowej (dosłownie) – melancholii”, komentuje swój najnowszy utwór kompozytorka. „Te dwie podstawowe warstwy muzyczne tworzą swoisty kolaż emocji zakomponowanych w różnych czasoprzestrzeniach, które »ocierając się« o siebie tworzą mój surrealizm muzyczny”. 
 

Prawykonanie Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka miało odbyć się kilka miesięcy temu, jednak wydarzenie musiało zostać przeniesione na inny, nieznany wtedy termin. Orkiestra Muzyki Nowej zdecydowała się prawykonać utwór w niedzielę, 8 listopada, w siedzibie NOSPR-u. Partię solową wykona Michele Marelli. Kompozytor tak wspomina pracę nad utworem: „Open/Close jest swego rodzaju koncertem na klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Tytuł utworu odnosi się z jednej strony do sposobu tworzenia dźwięku przez klarnet (otwieranie i zamykanie klap w instrumencie), jak i do sposobu tworzenia materiału źródłowego utworu. W poszukiwaniu nowego rodzaju ekspresji na etapie planowania kompozycji wykorzystałem brzmienia stworzone za pomocą miksera analogowego. Dźwięki te zostały następnie przeanalizowane przez komputer i za pomocą kilku programów komputerowych przeniesione w warstwę harmoniczną i formalną”.

***

AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów prawykonanie utworu Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka zostało odwołane. 


Najczęściej czytane:

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.