Aktualności
#zksięgarniPWM. Październik
2020-10-27
Na długie jesienne wieczory polecamy dopasowane objętościowo do pory roku publikacje książkowe #zksięgarniPWM! Zobaczcie nasze październikowe zestawienie i odwiedzajcie naszą księgarnię oraz esklep, gdzie jeszcze do końca października czekają na Was specjalne zniżki na książki i płyty PWM. Wybór kilku prezentujemy poniżej.
Podróż zimowa to pozycja, która ukazała się nakładem naszej oficyny w tamtym roku, ale wciąż zachwyca swoją tematyką i tłumaczeniem, za które odpowiadają Szymon Żuchowski oraz Jacek Dehnel. Podróż zimowa Schuberta. Anatomia obsesji pióra brytyjskiego tenora, Iana Bostridge’a, pozwoli Wam poczuć zimę, a także zagłębić się w istotę fascynacji i obsesji. Polecamy zarówno książkę, którą jeszcze do końca października kupicie w naszej księgarni ze specjalną zniżką, jak i spotkanie z autorem – w ramach tegorocznego Festiwalu Conrada odbyła się bardzo ciekawa rozmowa z Ianem Bostridge’em właśnie wokół tej publikacji. Nagranie znajdziecie poniżej:
Z ubiegłego roku pochodzi również kolejna publikacja, którą polecamy z naszych sklepowych półek. A polecamy ją tym bardziej, że znalazła się w gronie Najpiękniejszych Książek Roku 2019 w 60. konkursie PTWK organizowanym przez Instytut Książki. Mowa o Polsce w muzycznej Europie pod redakcją naukową prof. dr hab. Ryszarda Daniela Golianka, czyli o niezwykłym przewodniku po muzycznym XIX wieku. Ciekawe spojrzenie na temat artystycznej obecności Polski na tle starego kontynentu i szeroka perspektywa ujęcia zagadnienia przypadną do gustu wszystkim, którzy lubią sięgać poza horyzont i wychodzić z utartych schematów myślenia.
Piszę tylko muzykę. Kazimierz Serocki Iwony Lindstedt to z kolei nasza nowość. Publikacja, która wchodzi do serii wydawniczej Kompozytorzy XX i XXI wieku, warta jest uwagi nie tylko przez wzgląd na swoją wartość merytoryczną, ale także wyjątkową graficzną formę. Każdy nabywca dostanie unikalną jej wersję, jedyną i niepowtarzalną. Tak o tej idei pisze jej pomysłodawca, główny grafik Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Marcin Hernas: „Pomysł na okładki z serii Kompozytorzy polscy XX wieku polega na wykorzystaniu jednej z podstawowych cech muzyki — niepowtarzalności każdego wykonania. Najpierw powstaje jednolita struktura zbudowana z rytmicznego powtarzania nazwiska kompozytora. Potem wprowadzane są do tego dwa akcenty (nuty, dźwięki) które w przypadkowy sposób zaburzają tę strukturę. W pomyśle tym chciałem zrobić coś nietypowego odpowiadającego eksperymentom w XX‑wiecznej muzyce i wprowadzić elementy wizualne odpowiadające dysharmonii, dysonansowi, atonalności. Pewna mechaniczność powstawania poszczególnych okładek też odpowiadałaby wyżej wymienionym eksperymentom”.
Zaintrygowani? Publikację znajdziecie w naszej księgarni.
Teoria jazzu Dariusza Terefenki to jedyny podręcznik, jaki tym razem trafił do naszego zestawienia. Swoją premierę miał na tegorocznej odsłonie Dni Edukacji Muzycznej i dochodzą nas głosy, że już zdążył podbić Wasze serca. Polecamy tę rzetelną i przystępnie podaną dawkę wiedzy o tym, jak w teorii powinien brzmieć jazz, żebyście mogli bez trudności później go praktykować.
Ostatnia pozycja nie jest co prawda książkowa, ale nie mogło jej zabraknąć w naszym zestawieniu: płyta Songs & Sonnets od wytwórni Anaklasis, czyli liryka wokalno-instrumentalna Romualda Twardowskiego w najlepszym wykonaniu. Podczas sobotniego koncertu część materiału zgromadzonego na płycie mogliśmy usłyszeć na żywo w interpretacji Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały. Melomanom polecamy do słuchania, a muzykom i śpiewakom do wykonywania – zarówno płyta, jak i zeszyty z nutami są dostępne do kupienia w księgarni i sklepie internetowym PWM.
Zachęcamy do śledzenia naszego facebookowego profilu – co wtorek znajdziecie na nim kolejne polecane publikacje z naszej księgarni.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.