Aktualności
„Muzyka z Kraju Chopina”: międzynarodowy projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-11-09
Polskie Wydawnictwo Muzyczne rusza z międzynarodową kampanią promującą twórczość fortepianową polskich kompozytorów. „Muzyka z Kraju Chopina” to nie tylko Chopin! To także dzieła Paderewskiego, Szymanowskiej, Moniuszki, Kilara, Kurpińskiego i wielu innych twórców.
Do wykonywania utworów Fryderyka Chopina przekonywać nie trzeba: jego twórczość pozostaje wizytówką pianistyki polskiej na całym świecie. W międzynarodowym projekcie „Muzyka z Kraju Chopina” kierowanym do początkujących i średniozaawansowanych pianistów oraz ich nauczycieli z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Niemiec i Austrii zachęcamy do rozszerzania podstawowego repertuaru edukacyjnego i koncertowego o tytuły polskich twórców. Zachęcamy do sięgania po utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Wojciecha Kilara, Tekli Bądarzewskiej i wielu innych, mniej znanych, których utwory stanowią pokaźną bazę edukacyjną i koncertową dla młodych adeptów pianistyki.
Dla każdego z krajów partnerskich projektu, czyli Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Niemiec i Austrii, powstał cykl pięciu lekcji pokazowych prezentujących edukacyjne aspekty utworów wybranych kompozytorów polskich. Lekcje te są przeprowadzonych przez znakomitego pianistę-edukatora w języku danego kraju. Poruszane są w nich tematy wykonawcze i interpretacyjne, wraz z propozycjami rozwiązań technicznych. Aby umożliwić aktywne korzystanie z wszystkich 25 tutoriali zrealizowanych w ramach projektu, filmy będą zawierać tłumaczenia na języki wszystkich krajów partnerskich. Uzupełnieniem lekcji pokazowych są wzorcowe nagrania prezentowanych w tutorialach utworów, będące bonusem do każdego filmu edukacyjnego.
Wszystkie materiały projektu „Muzyka z Kraju Chopina” umieszczane są sukcesywnie (zgodnie z harmonogramem kampanii) na kanale YouTube PWM. O projekcie będą informować Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie, Wiedniu i Tokio, a także współpracujący z PWM edukatorzy oraz dystrybutorzy i wydawcy w Europie: Hal Leonard Europe i Universal Edition oraz w Japonii: Zen-On.
Harmonogram dostępności materiałów do poszczególnych wersji językowych:
• od 9 listopada: tutoriale w języku angielskim
• od 16 listopada: tutoriale w języku francuskim
• od 23 listopada: tutoriale w języku włoskim
• od 30 listopada: tutoriale w języku niemieckim
• od 7 grudnia: tutoriale w języku japońskim
Śledź projekt na:
www.fromchopinsland.pwm.com.pl
Projekt Muzyka z kraju Chopina finansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.