Aktualności
„Muzyka z Kraju Chopina”: międzynarodowy projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-11-09
Polskie Wydawnictwo Muzyczne rusza z międzynarodową kampanią promującą twórczość fortepianową polskich kompozytorów. „Muzyka z Kraju Chopina” to nie tylko Chopin! To także dzieła Paderewskiego, Szymanowskiej, Moniuszki, Kilara, Kurpińskiego i wielu innych twórców.
Do wykonywania utworów Fryderyka Chopina przekonywać nie trzeba: jego twórczość pozostaje wizytówką pianistyki polskiej na całym świecie. W międzynarodowym projekcie „Muzyka z Kraju Chopina” kierowanym do początkujących i średniozaawansowanych pianistów oraz ich nauczycieli z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Niemiec i Austrii zachęcamy do rozszerzania podstawowego repertuaru edukacyjnego i koncertowego o tytuły polskich twórców. Zachęcamy do sięgania po utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Wojciecha Kilara, Tekli Bądarzewskiej i wielu innych, mniej znanych, których utwory stanowią pokaźną bazę edukacyjną i koncertową dla młodych adeptów pianistyki.
Dla każdego z krajów partnerskich projektu, czyli Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Niemiec i Austrii, powstał cykl pięciu lekcji pokazowych prezentujących edukacyjne aspekty utworów wybranych kompozytorów polskich. Lekcje te są przeprowadzonych przez znakomitego pianistę-edukatora w języku danego kraju. Poruszane są w nich tematy wykonawcze i interpretacyjne, wraz z propozycjami rozwiązań technicznych. Aby umożliwić aktywne korzystanie z wszystkich 25 tutoriali zrealizowanych w ramach projektu, filmy będą zawierać tłumaczenia na języki wszystkich krajów partnerskich. Uzupełnieniem lekcji pokazowych są wzorcowe nagrania prezentowanych w tutorialach utworów, będące bonusem do każdego filmu edukacyjnego.
Wszystkie materiały projektu „Muzyka z Kraju Chopina” umieszczane są sukcesywnie (zgodnie z harmonogramem kampanii) na kanale YouTube PWM. O projekcie będą informować Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie, Wiedniu i Tokio, a także współpracujący z PWM edukatorzy oraz dystrybutorzy i wydawcy w Europie: Hal Leonard Europe i Universal Edition oraz w Japonii: Zen-On.
Harmonogram dostępności materiałów do poszczególnych wersji językowych:
• od 9 listopada: tutoriale w języku angielskim
• od 16 listopada: tutoriale w języku francuskim
• od 23 listopada: tutoriale w języku włoskim
• od 30 listopada: tutoriale w języku niemieckim
• od 7 grudnia: tutoriale w języku japońskim
Śledź projekt na:
www.fromchopinsland.pwm.com.pl
Projekt Muzyka z kraju Chopina finansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
