PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rok muzyki polskiej w szesnastu odsłonach – ANAKLASIS obchodzi pierwsze urodziny

2020-11-20

Szesnaście albumów to wynik, którym może poszczycić się marka płytowa ANAKLASIS, powołana do życia przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaledwie rok temu (dokładnie 22 listopada 2019 roku!). Wydawca nie zwalnia tempa i zapowiada kolejne tytuły.

 

 

 

„ANAKLASIS to dokumentacja tego, co w muzyce polskiej dzieje się teraz, co działo się w XX wieku, tego, co nas interesuje, co nas drażni, a także tego, co nas fascynuje” – tak przed rokiem, podczas inauguracji marki w Małej Warszawie, przedstawiał jej założenia dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

 

To wszystko usystematyzowane jest w sześciu seriach. Nagrania muzyki polskiej XX i XXI wieku – zarówno archiwalne, jak i specjalnie produkowane – noszą jednolitą szatę graficzną. Nazwa ANAKLASIS pochodzi z tytułu bodaj najsłynniejszej awangardowej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego z 1977 roku i oznacza załamanie światła. Znajduje ono odzwierciedlenie w minimalistycznym projekcie graficznym studia Full Metal Jacket, w którym dominują nieregularne, załamujące się figury geometryczne.

 

Na przekór pandemii, która nieszczęśliwie przypadła na pierwszy rok istnienia młodej marki na rynku płytowym, udało się każdą z sześciu szufladek ANAKLASIS uzupełnić nowymi wydawnictwami:

 

W monograficznej, błękitnej serii PORTRAITS, poświęconej współczesnym kompozytorom, znalazł się krążek z kompozycjami Romualda Twardowskiego, najdłużej współpracującego z PWM kompozytora, obchodzącego w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny (ANA 010), ale także płyty z muzyką Macieja Zielińskiego (ANA 004) oraz Romana Palestra (ANA 003). Zieloną serię SOUNDS, której bohaterami są wybitni interpretatorzy i ich instrumenty otworzył Piotr Orzechowski aka „Pianohooligan”, wykonujący na elektrycznym fortepianie Rhodesa kompozycje Zygmunta Krauzego, Sławomira Kupczaka, Marcina Stańczyka i Aleksandra Nowaka (ANA 001). Była to pierwsza płyta ANAKLASIS. Bohaterem drugiej był Zygmunt Krauze z concept albumem, na którym własne kompozycje zestawił z utworami Fryderyka Chopina i Johna Cage’a, samemu zasiadając za fortepianem (ANA 002).

 

Pomarańczowa seria REVISIONS to przekraczanie granic i zabawy z konwencją. Znalazły się w niej eksperymenty kwartetu Kuby Stankiewicza, zafascynowanego operą Maria Romana Statkowskiego, w której muzyk poszukuje źródeł polskiego jazzu (ANA 008). Z kolei Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski przełamali granice gatunków i sięgnęli po pieśni Stanisława Moniuszki w albumie E-ŚPIEWNIK (ANA 009). Z dziedzictwa romantyzmu inspirację zaczerpnął także High Definition Quartet i – zgodnie z pseudonimem Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” – po łobuzersku potraktował II część Dziadów Adama Mickiewicza, zastępując gości z zaświatów ikonicznymi twórcami muzyki eksperymentalnej (ANA 007). Niecałe dwa tygodnie temu w tej właśnie serii ukazał się także album Krzysztofa Herdzina IMPRESSIONS ON PADEREWSKI z jazzowymi reinterpretacjami dzieł wielkiego pianisty (ANA 011). Tymczasem już 11 grudnia br. premierę będzie miał krążek BAJGELMAN. GET TO TANGO z kompozycjami jednego z najsłynniejszych żydowskich twórców dwudziestolecia międzywojennego w wykonaniu znanego krakowskiego zespołu Bester Quartet.

 

Crème de la crème ANAKLASIS to fioletowa seria IMAGES. Znajdują się w niej płyty z rejestracjami audio-wideo spektakli i koncertów w najwyższej jakości standardzie Blu-ray, uzupełnione o filmy dokumentalne poświęcone twórcom. Jest tu Bildbeschreibung Agaty Zubel (ANA 002 AV), AUDYCJA V Andrzeja Krzanowskiego (ANA 003 AV) oraz głośna, przyjęta z entuzjazmem opera ahat-īli – siostra bogów Aleksandra Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk.

 

Muzyka polska XX i XXI wieku to nie tylko kompozytorzy i żyjący, aktywni jej wykonawcy. To także bogate zbiory fonograficzne archiwów Polskiego Radia w serii HERITAGE. Do nich ANAKLASIS sięgnęło dwukrotnie, w obu przypadkach po Stanisława Moniuszkę, którego 200-lecie urodzin niedawno obchodziła cała Polska. SONGS / ARIAS / OUVERTURES to wybór fragmentów oper Moniuszki w wykonaniach, które możemy określić mianem kanonicznych i wzorcowych: m.in. Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz, Halina Słonicka, Grzegorz Fitelberg, Jan Krenz czy Jerzy Semkow (ANA 006). Do takich wykonań należy również Flis ze Słonicką, Ładyszem oraz Bogdanem Paprockim i Andrzejem Hiolskim (ANA 005).

 

Najświeższa seria to OPERA, w której znalazło się pierwsze dzieło Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha Drach. Dramma per musica. Jego premiera na festiwalu AUKSODRONE w Tychach została uznana za „Wydarzenie roku” i zdobyła w tym roku statuetkę Koryfeusza Muzyki Polskiej. Wydanie kompaktowe uzupełnia płyta winylowa. ANAKLASIS zapowiada już kolejne nagranie opery tego duetu – będzie to zarejestrowana na tegorocznej edycji AUKSODRONE Syrena. Melodrama aeterna. A to jeszcze nie koniec, lecz dopiero początek!

 

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy.

 

 

ANAKLASIS

A DIVISION OF

PWM EDITION

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.