Aktualności
#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020
2020-12-29
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.
Jednym z hitowych, zdaniem naszych czytelników, tytułów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Światek dziecięcy Wandy Chmielowskiej – utwory zawarte w zbiorze przeznaczone są dla najmłodszych adeptów fortepianu. Wszystkie piosenki można wykonać non legato ale też i zaśpiewać! Pozycja obowiązkowa dla zaczynających swoją przygodę w szkole muzycznej.
Grzegorz Mania to nie tylko prawnik, ale i znakomity pianista oraz pedagog. Nie dziwi więc, że II cz. podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którego współautorką jest Monika Gardoń-Preinl, wpisuje się do najciekawszych, ale i bestsellerowych publikacji 2020 roku. Gra a vista jest nieodłącznym elementem gry każdego pianisty. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń opatrzonych komentarzami autorów. Podpowiadamy, że najlepiej prezentuje się w duecie z częścią I :)
Wydawać by się mogło, że muzyka to dziedzina sztuki, której żadne prawa nie obowiązują. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Grzegorz Mania postanowił wytłumaczyć wszystkim, jakie zależności łączą muzykę i prawo, i znowu trafił do topu naszych tegorocznych publikacji. Z Muzyki w prawie autorskim dowiecie się między innymi, czym są plagiat i zapożyczenia muzyczne. Wszystko podane bardzo przystępnym językiem, żeby nikt po drodze nie zgubił się w gąszczu paragrafów.
Dziady, czyli klasyka polskiego romantyzmu w jazzowej interpretacji High Definition Quartet i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”. I choć płytotekę Anaklasis w przeciągu roku działania wytwórni zasiliło jeszcze 16 tytułów, to właśnie Dziady z 2019 roku cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. Nic dziwnego, krążek w rankingu redakcji „Jazz Press” i Radia JAZZ.FM został okrzyknięty jazzową polską płytą roku 2019, był numerem 1 w zestawieniu 10 Polish Jazz 2019 autorów bloga Polish Jazz, Dziady znalazły się także na liście 100 najlepszych polskich albumów 2019 roku według Soundrive i w zestawieniu 10 najlepszych jazzowych albumów 2019 roku audycji „Nokturn” na antenie radiowej „Dwójki”.
Symfonia na 444 głosy, czyli książka o muzyce napisana z takim rozmachem, jak tylko symfonia może być napisana. W tym utworze ponad 444 głosy i to nie byle jakie – Bach, Mozart, Możdżer, Hendrix, Kundera i wielu, wielu innych. Dyrygenckiego porządku pilnuje tu Danuta Gwizdalanka. Z książki dowiedzieć się można, dlaczego słuchamy muzyki (a powodów bywa mnóstwo…), jak należy komponować, grać i śpiewać, żeby zasłużyć na nieprzemijalny podziw, a także czym różnią się kompozytorzy od normalnych ludzi? I to według ich własnych relacji. Pokochaliście ten tytuł!
Ignacy Jan to zawzięty chłopak. Zapytacie – skąd to wiemy? Z książeczki Małego PWM Ignacy Jan i jego plan. Ten mały muzyk postanowił, że zrealizuje swoje marzenie o pomocy Polsce. W czasie jego dzieciństwa jego ojczyzny bowiem nie było na mapie świata, znajdowała się pod zaborami. Chłopak pełen zapału trenował grę na fortepianie, żeby – kiedy dorośnie – zostać sławnym pianistą, ze zdaniem którego będą liczyli się inni. Gorąco kibicowaliście mu w jego wysiłkach, co widzimy po tempie, w jakim książeczka znikała z półek naszej księgarni.
Naszą listę zamyka Flis Stanisława Moniuszki we wzorcowym wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Antoniego Majaka, Zdzisława Nikodema, Bogdana Paprockiego i Haliny Słonickiej przy akompaniamencie Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Fakt, że akurat ta pozycja znalazła się w naszym rankingu pokazuje, jakie skarby mogą kryć się w archiwach oraz jak cenne jest ich wydobywanie i przypominanie o nich.
Mijający rok był dla nas sporym wyzwaniem, wymagał wielu zmian, przede wszystkim w formie dystrybucji i dotarcia do muzyków, naszych czytelników i słuchaczy z naszymi publikacjami, ale już teraz zapowiadamy, że rok 2021 nie przyniesie zwolnienia tempa, za to może zaskoczyć Was kolejnymi nowościami!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.