Aktualności
POLISH HEROINES OF MUSIC – nowa płyta z serii SOUNDS
2021-01-18
Czy muzyce potrzebny jest parytet? Zapewne nie, broni się sama. Ale przecież warto dostrzec i podkreślić artystyczne przewagi znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek – kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Tę potrzebę dostrzegła wytwórnia ANAKLASIS, która 29 stycznia wypuszcza do sprzedaży krążek POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel.
Najnowszy album zasilający serię SOUNDS jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, a konkretnie programu Polskie Heroiny Dźwięku, prowadzonego przez IAM w ramach szerszej akcji Polska Music. Jego celem jest stworzenie i upowszechnienie nowego kanonu utworów polskich kompozytorek. Trzecią stroną w projekcie jest francuska Orchestre Pasdeloup, która podjęła się nagrania czterech utworów znakomitych polskich twórczyń. Orkiestrę poprowadziła – jakże by inaczej – Marzena Diakun, dyrygentka o nieprzeciętnym talencie.
Najnowszy album zasilający serię SOUNDS jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który promując polską kulturę za granicą, podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek. Trzecią stroną w projekcie jest francuska Orchestre Pasdeloup, która podjęła się nagrania czterech utworów znakomitych polskich twórczyń. Orkiestrę poprowadziła – jakże by inaczej – Marzena Diakun, dyrygentka o nieprzeciętnym talencie.
„To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia”, podkreśla Marzena Diakun. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”.
Elżbieta Sikora w zarejestrowanej na krążku Sonosphère V. Wanda Landowska łączy akustyczną tradycję z elektryczną nowoczesnością. Nie można przejść obojętnie obok kunsztu francuskiego gitarzysty jazzowego Misji Fitzgeralda Michela, który w swoim wirtuozowskim solo na gitarze elektrycznej wydobył założoną w utworze przez kompozytorkę nerwowość i barwę brzmienia gry Jimiego Hendrixa. Metafizycznego transu i muzycznego surrealizmu można dotknąć słuchając Aisthetikos Hanny Kulenty w interpretacji znakomitych solistów: saksofonisty Bartłomieja Dusia i pianistki Magdaleny Duś, którzy niespełna rok temu prawykonali utwór w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Contradizione jest klasykiem Grażyny Bacewicz, wybitnej kompozytorki, wirtuozki skrzypiec, a także biegłej pianistki i pisarki. In the Shade of an Unshed Tear Agaty Zubel to próba zmierzenia się z możliwościami orkiestry Beethovenowskiej we współczesności. Wydanie utworu w ramach ANAKLASIS będzie jego płytową premierą.
Album POLISH HEROINES OF MUSIC ukazuje się w serii SOUNDS, w której kluczowy jest nie tylko repertuar, również jego interpretacja. Obok świetnych solistów kluczową rolę gra tu Orchestre Pasdeloup, najstarsza nieprzerwanie działająca orkiestra francuska, założona w 1861 roku. Jej dyrektorem jest Marianne Rivière, która pozostaje jedyną kobietą stojącą na czele orkiestry we Francji. Dzięki współpracy z nietuzinkowymi artystami płyta POLISH HEROINES OF MUSIC od ANAKLASIS prezentuje nie tylko najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną, ale też uwodzi błyskotliwością kobiet działających w branży muzycznej.
Płyta od 29 stycznia dostępna będzie w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik!
Zapraszamy do odwiedzenia nowej strony internetowej wytwórni ANAKLASIS, na której znajdziecie m.in. pełny katalog marki fonograficznej. Szczegółów szukajcie na www.anaklasis.pl.
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Projekt POLISH HEROINES OF MUSIC jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.