Aktualności
Wracają spotkania spod znaku „Po Cichu. O Muzyce i literaturze”!
2021-02-17
Cykl „Po Cichu. O Muzyce i literaturze” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zyskał wielką sympatię i uznanie widzów. Ciekawe wirtualne rozmowy towarzyszyły nam przez cały 2020 rok. Dzięki tym niespiesznym wywiadom mogliśmy odwiedzić naszych twórców w ich domach, dowiedzieć się czegoś ciekawego na ich temat, zapytać o tajniki ich warsztatu czy poznać inspiracje i zachwyty. Druga odsłona cyklu zapowiada się równie interesująco.
Czy muzyce potrzebny jest parytet? Co stanowi wyzwanie w pracy nad trudnymi kompozycjami? Czy muzyka filmowa jest gorsza, a może lepsza? Jak pisać o muzykologii? Odpowiedzi na te i inne fascynujące pytania znajdą się w nowych odcinkach, które już niebawem ukażą się w kanałach PWM. Rozmowom niezmiennie przewodniczyć będzie dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
– Wybitni artyści i znakomici autorzy, muzycy, kompozytorzy, badacze, pedagodzy i pisarze. Łączy ich jedno – miłość do muzyki i przyjaźń z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zapraszam na drugą odsłonę cyklu „Po Cichu. O muzyce i literaturze”.
Drugą część cyklu otworzy spotkanie z Violettą Rotter-Kozerą. Już 21 lutego autorka książki Kilar. W bliskim planie opowie o kompozytorze, a szczególnie o jego filmowym obliczu. Data tego spotkania nie jest przypadkowa – to właśnie wtedy – 46 lat temu – Ziemia Obiecana Andrzeja Wajdy ze spektakularną muzyką Kilara weszła do kin.
3 marca obchodzić będziemy rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego. Z tej okazji Daniel Cichy w rozmowie z Iwoną Lindstedt – autorką książki Piszę tylko muzykę. Kazimierz Serocki – opowiedzą o tym posiadającym wiele artystycznych oblicz kompozytorze. Nie zabraknie również refleksji na temat muzykologii i o tym, jak okładka książki może intrygować czytelnika. Koniecznie uczcijcie ten dzień z nami.
8 marca o kobietach porozmawiamy z… kobietą. I to nie byle jaką, bo gościem Daniela Cichego będzie jedna z czołowych dyrygentek na świecie, Marzena Diakun. Podstawą do dyskusji będzie najnowsza płyta wytwórni Anaklasis: POLISH HEROINES OF MUSIC, na której usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Agaty Zubel i Grażyny Bacewicz.
31 marca wysłuchamy rozmowy o kompozytorze zapomnianym, ale wybitnym. Jego muzykę przepełnia ruch, namiętność i pasja. O kim mowa? O Dawidzie Bajgelmanie. O jego niezwykłych melodiach Daniel Cichy porozmawia z Jarosławem Besterem, autorem muzycznego opracowania płyty BAJGELMAN. GET TO TANGO.
Płytom Anaklasis dedykowane będą również kolejne dwa spotkania cyklu „Po Cichu. O muzyce i literaturze”. 19 kwietnia usłyszymy o premierowym krążku Marcina Stańczyka ACOUSMATIC MUSIC, z kolei 19 maja Daniel Cichy porozmawia z Krzysztofem Herdzinem o cieszącej się dużą popularnością muzyce z płyty: IMPRESSIONS ON PADEREWSKI.
17 czerwca przeniesiemy się na magiczne Podhale i przy dźwiękach góralskiej muzyki spotkamy się z Krzysztofem Trebunią-Tutką, autorem Muzyki Skalnego Podhala – pionierskiego podręcznika do nauki gry na prymach i sekundach. Tego jeszcze nie było!
Druga część roku 2021 będzie równie ekscytująca. Póki co tylko zapowiadamy, że na wirtualnej kanapie Daniela Cichego zasiądą: Aleksander Nowak, Szymon Nehring, Marcin Gmys, Ignacy Lisiecki oraz Dariusz Terefenko.
Bądźcie z nami na kanale YouTube i na facebookowym profilu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.