Aktualności
#Powtórkazmuzyki 7. Muzyka ekologiczna / zaangażowana społecznie
2021-07-20
Spośród nurtów zaangażowanych społecznie nurt eko w ostatnim czasie stał się dużo bardziej zauważalny zarówno w szerszym dyskursie publicznym, jak i w dziedzinie sztuki. Pojawia się on nie tylko jako ważny temat społeczny, ale również choćby literacki, filmowy, a także muzyczny. Ten ostatni interesuje nas oczywiście najbardziej. O czym więc szumią wierzby i na jaką melodię?
Dokonywane przez kompozytorów próby zwrócenia uwagi na rozmaite problemy rzeczywistości, włączanie się przez twórców w społeczną debatę na różne tematy to tendencja dobrze znana polskiej twórczości kompozytorskiej, w której ma ona ciekawą reprezentację. Mieści się w niej zarówno koncepcja „ekomuzyki” – próba przeniesienia do sztuki dźwięków zjawisk naturalnych pochodzących z ziemskiego czy kosmicznego środowiska człowieka, jak też krytyczne, „zaangażowane” odniesienia muzyki do istotnej tematyki społeczno-kulturowej czy politycznej. Te ostatnie są często nie tylko zwykłym komentarzem, ale też wyrazem nagromadzonych przez twórców emocji, aktem sprzeciwu czy wręcz krzykiem „w sprawie”.

Grafika: TOFU Studio
Muzyka będąca odpowiedzią na sytuację społeczną i komentująca rzeczywistość to artystyczny obszar często eksploatowany przez naszego lipcowego kompozytora miesiąca, Zygmunta Krauzego, który w tym roku świętuje 60-lecie pracy twórczej. Zachęcamy do lektury przygotowanego osobiście przez artystę alfabetu kompozytora, a także do odwiedzania stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, gdzie jeszcze do 30 lipca czekają specjalne zniżki na nuty i publikacje sygnowane nazwiskiem kompozytora.
muzyka ekologiczna / zaangażowana społecznie:
• Z. Krauze (Tableau vivant na orkiestrę kameralną),
• E. Sikora (Janek Wiśniewski, grudzień, Polska na taśmę),
• G. Pstrokońska-Nawratil (Le soleil, koncert na perkusję i orkiestrę)
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.