Aktualności
#Powtórkazmuzyki 7. Muzyka ekologiczna / zaangażowana społecznie
2021-07-20
Spośród nurtów zaangażowanych społecznie nurt eko w ostatnim czasie stał się dużo bardziej zauważalny zarówno w szerszym dyskursie publicznym, jak i w dziedzinie sztuki. Pojawia się on nie tylko jako ważny temat społeczny, ale również choćby literacki, filmowy, a także muzyczny. Ten ostatni interesuje nas oczywiście najbardziej. O czym więc szumią wierzby i na jaką melodię?
Dokonywane przez kompozytorów próby zwrócenia uwagi na rozmaite problemy rzeczywistości, włączanie się przez twórców w społeczną debatę na różne tematy to tendencja dobrze znana polskiej twórczości kompozytorskiej, w której ma ona ciekawą reprezentację. Mieści się w niej zarówno koncepcja „ekomuzyki” – próba przeniesienia do sztuki dźwięków zjawisk naturalnych pochodzących z ziemskiego czy kosmicznego środowiska człowieka, jak też krytyczne, „zaangażowane” odniesienia muzyki do istotnej tematyki społeczno-kulturowej czy politycznej. Te ostatnie są często nie tylko zwykłym komentarzem, ale też wyrazem nagromadzonych przez twórców emocji, aktem sprzeciwu czy wręcz krzykiem „w sprawie”.

Grafika: TOFU Studio
Muzyka będąca odpowiedzią na sytuację społeczną i komentująca rzeczywistość to artystyczny obszar często eksploatowany przez naszego lipcowego kompozytora miesiąca, Zygmunta Krauzego, który w tym roku świętuje 60-lecie pracy twórczej. Zachęcamy do lektury przygotowanego osobiście przez artystę alfabetu kompozytora, a także do odwiedzania stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, gdzie jeszcze do 30 lipca czekają specjalne zniżki na nuty i publikacje sygnowane nazwiskiem kompozytora.
muzyka ekologiczna / zaangażowana społecznie:
• Z. Krauze (Tableau vivant na orkiestrę kameralną),
• E. Sikora (Janek Wiśniewski, grudzień, Polska na taśmę),
• G. Pstrokońska-Nawratil (Le soleil, koncert na perkusję i orkiestrę)
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.