Aktualności
ANAKLASIS z 4 nominacjami do Fryderyków!
2021-03-17
Akademia Fonograficzna ogłosiła dziś nominacje do jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. Wśród wyróżnionych w drodze po Fryderyki są 4 krążki wydane przez ANAKLASIS. Mająca niewiele ponad rok marka fonograficzna, działająca w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po raz kolejny została doceniona. Teraz czas na drugą turę głosowania, po której dowiemy się, do kogo trafią prestiżowe statuetki.
Ponad 1500 artystów wykonawców, twórców, producentów, dziennikarzy i przedstawicieli branży muzycznej od przeszło 25 lat przyznaje nagrody muzyczne Fryderyk. W tym roku do dziesięciu kategorii muzyki poważnej zgłoszonych zostało 147 albumów. W wyniku pierwszej tury głosowania wyłonionych zostało pięć nominacji w każdej kategorii. Wśród nich znalazły się 4 krążki od ANAKLASIS.
Wyjątkową, bo przyznawaną z całej puli zgłoszeń przez Radę Akademii Fonograficznej, jest nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej dla albumu DRACH. DRAMMA PER MUSICA (ANA 012) duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch. To kolejna nominacja dla projektu, który nieustannie zachwyca publiczność i zbiera znakomite recenzje. Na swoim koncie Drach ma już choćby, bagatela, tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku, a jego twórcy zostali dopiero co okrzyknięci O!Lśnieniem Roku w plebiscycie portalu Onet i Miasta Krakowa. Teraz do szeregu wyróżnień ma szansę dołączyć renomowana statuetka.

O zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca walczy znakomita Sinfonia Iuventus, która na płycie (ANA 003) w serii PORTRAITS przybliża twórczość Romana Palestra. Zebrane na krążku jego concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.

Drugim muzycznym portretem od ANAKLASIS nominowanym do Fryderyka jest płyta z wokalno-instrumentalną twórczością Romualda Twardowskiego. Wydany z okazji 90. urodzin kompozytora krążek SONGS & SONNETS (ANA 010), zbierający jego najpiękniejsze cykle wokalno-instrumentalne zinterpretowane przez światowej sławy bas-barytona, Tomasza Koniecznego, oraz świetnego pianistę, Lecha Napierałę, ma szansę na zwycięstwo w kategorii Album Roku Recital Solowy.

W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa nominacją wyróżniono rejestrację opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk. „Przejmujący operowy fresk”, „nowa wspaniała opera”, „współczesna propozycja operowa, która powinna być towarem eksportowym polskiej kultury” – podczas premiery w 2018 roku utwór podbił serca słuchaczy i zachwycił krytykę. Wykonanie dzieła zostało zarejestrowane i włączone do katalogu ANAKLASIS (ANA 001 AV) w serii IMAGES, która dokumentuje na krążkach Blu-ray realizacje najważniejszych dzieł scenicznych ostatnich lat, pozwalając odbiorcom cieszyć się znakomitą polską muzyką w najlepszej jakości obrazu i dźwięku.

Nominacje otrzymały także krążki innych wydawców z rejestracjami utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W kategoriach Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej i Najlepszy Polski Album Za Granicą wyróżniono Cleopatra’s Song Agaty Zubel (KAIROS). Warto również podkreślić nominację w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna dla wydanej przez CD Accord płyty Moniuszko inaczej śpiewany. W projekcie miało swój udział Polskie Wydawnictwo Muzyczne, którego nakładem ukazały się zeszyty Zgodnym chórem. Te przygotowane z myślą o uczestnikach Akademii Chóralnej publikacje zbierają opracowane przez Romana I. Drozda najbardziej znane melodie narodowego kompozytora.
Choć stosunkowo nowa marka miała już swój debiut na Fryderykach w ubiegłym roku, kolejne nominacje potwierdzają dobrze obrany kierunek programowy ANAKLASIS i zainteresowanie muzyką najnowszą wśród polskich odbiorców. Nadchodząca druga tura głosowania wyłoni zwycięzców, których poznamy już niebawem.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.