Aktualności
ANAKLASIS z 4 nominacjami do Fryderyków!
2021-03-17
Akademia Fonograficzna ogłosiła dziś nominacje do jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. Wśród wyróżnionych w drodze po Fryderyki są 4 krążki wydane przez ANAKLASIS. Mająca niewiele ponad rok marka fonograficzna, działająca w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po raz kolejny została doceniona. Teraz czas na drugą turę głosowania, po której dowiemy się, do kogo trafią prestiżowe statuetki.
Ponad 1500 artystów wykonawców, twórców, producentów, dziennikarzy i przedstawicieli branży muzycznej od przeszło 25 lat przyznaje nagrody muzyczne Fryderyk. W tym roku do dziesięciu kategorii muzyki poważnej zgłoszonych zostało 147 albumów. W wyniku pierwszej tury głosowania wyłonionych zostało pięć nominacji w każdej kategorii. Wśród nich znalazły się 4 krążki od ANAKLASIS.
Wyjątkową, bo przyznawaną z całej puli zgłoszeń przez Radę Akademii Fonograficznej, jest nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej dla albumu DRACH. DRAMMA PER MUSICA (ANA 012) duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch. To kolejna nominacja dla projektu, który nieustannie zachwyca publiczność i zbiera znakomite recenzje. Na swoim koncie Drach ma już choćby, bagatela, tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku, a jego twórcy zostali dopiero co okrzyknięci O!Lśnieniem Roku w plebiscycie portalu Onet i Miasta Krakowa. Teraz do szeregu wyróżnień ma szansę dołączyć renomowana statuetka.

O zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca walczy znakomita Sinfonia Iuventus, która na płycie (ANA 003) w serii PORTRAITS przybliża twórczość Romana Palestra. Zebrane na krążku jego concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.

Drugim muzycznym portretem od ANAKLASIS nominowanym do Fryderyka jest płyta z wokalno-instrumentalną twórczością Romualda Twardowskiego. Wydany z okazji 90. urodzin kompozytora krążek SONGS & SONNETS (ANA 010), zbierający jego najpiękniejsze cykle wokalno-instrumentalne zinterpretowane przez światowej sławy bas-barytona, Tomasza Koniecznego, oraz świetnego pianistę, Lecha Napierałę, ma szansę na zwycięstwo w kategorii Album Roku Recital Solowy.

W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa nominacją wyróżniono rejestrację opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk. „Przejmujący operowy fresk”, „nowa wspaniała opera”, „współczesna propozycja operowa, która powinna być towarem eksportowym polskiej kultury” – podczas premiery w 2018 roku utwór podbił serca słuchaczy i zachwycił krytykę. Wykonanie dzieła zostało zarejestrowane i włączone do katalogu ANAKLASIS (ANA 001 AV) w serii IMAGES, która dokumentuje na krążkach Blu-ray realizacje najważniejszych dzieł scenicznych ostatnich lat, pozwalając odbiorcom cieszyć się znakomitą polską muzyką w najlepszej jakości obrazu i dźwięku.

Nominacje otrzymały także krążki innych wydawców z rejestracjami utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W kategoriach Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej i Najlepszy Polski Album Za Granicą wyróżniono Cleopatra’s Song Agaty Zubel (KAIROS). Warto również podkreślić nominację w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna dla wydanej przez CD Accord płyty Moniuszko inaczej śpiewany. W projekcie miało swój udział Polskie Wydawnictwo Muzyczne, którego nakładem ukazały się zeszyty Zgodnym chórem. Te przygotowane z myślą o uczestnikach Akademii Chóralnej publikacje zbierają opracowane przez Romana I. Drozda najbardziej znane melodie narodowego kompozytora.
Choć stosunkowo nowa marka miała już swój debiut na Fryderykach w ubiegłym roku, kolejne nominacje potwierdzają dobrze obrany kierunek programowy ANAKLASIS i zainteresowanie muzyką najnowszą wśród polskich odbiorców. Nadchodząca druga tura głosowania wyłoni zwycięzców, których poznamy już niebawem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.