Aktualności
Marcin Stańczyk majowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2021-05-01
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W maju rozpracowujemy spektralizm. Zwracamy się także ku postaci i twórczości Marcina Stańczyka.
W muzyce Stańczyka współistnieją na równych zasadach dźwięki realne, szumy, rezonanse, śpiew, krzyk oraz dźwięki powszechnie uznawane za brzydkie. Od wykonawców kompozytor wymaga włączenia do wykonania elementów performance’u – element teatralny towarzyszący wykonaniu utworu stanowi integralną część kompozycji. Takie są kompozycje zawarte na najnowszym dwupłytowym wydaniu od ANAKLASIS. ACOUSMATIC MUSIC w serii PORTRAITS jest monograficznym albumem kompozytora i zarazem najnowszym wydawnictwem marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jednym z utworów zarejestrowanych na krążkach jest Some Drops, który kompozytor poetycko komentuje, pisząc o kroplach wody:
Czasem wędrują samotnie, czasem tworzą pary lub większe skupiska.
Mogą się łączyć, ale też dzielić.
Mimo, że ich zachowanie wydaje się nieprzewidywalne,
można domyślać się którą ścieżkę w końcu obiorą.
Większość z nich podąża śladami swoich poprzedników.
Podobno to grawitacja…
Więcej o muzyce Marcina Stańczyka z perspektywy Some Drops opowiadają kompozytor oraz muzykolog Jan Topolski w Muzycznej wizytówce zrealizowanej przez PWM w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.
Wszystkich zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut Marcina Stańczyka zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda. Przypominamy również osobisty Alfabet przygotowany przez kompozytora, będący zbiorem najważniejszych dla niego tematów.
A – #Aktywność #Acousmatique #Accademia NazionaleDiSantaCecilia
B – #Bałtyk #Brzmienie #BlindWalk #Birtwistle
C – #Chiny #Chór #CzasNasWyprzedza
D – #Dźwięk #Doświadczenie #Dopełnienie #Droga #Dom #Dwójka
E – #Eksperyment #Elektronika #Etyka, a później #Estetyka.
F – #Forma #Francja #Fedele #Ferneyhough
G – #Grisey #Gesualdo #Giacometti
H – #Harmonia
I – #Idee #Ircam
J – #Jerozolima #Jazz
K – #Krauze #Kantor #Krym
L – #Las #Lotnisko
Ł – #Łęczyca #Łódź #Łąka
M – #Morze #MuzykaSugerowana #MuzykaMożliwa #MusiqueAcousmatiqueInstrumentale
N – #Najbliżsi #Natura #Nagrody
O – #Otwartość #Oryginalność #Odosobnienie #Opera #OpaskiNaOczy #OczyWyobraźni #OwoceMorza

P – #Powidoki #Podźwięki #Posłuchy #Pomyśli #Performance #Przekroczenie #Przestrzeń #Progres #Podróże #Paryż #Praca #Pasja #Prawo #Poezja #Przyjaciele #Pasta #Prosecco #PunktILiniaAPłaszczyzna
R – #Radość #Rzym #Rowy #Refleksja
S – #Spontaniczność #Solarize #Sztuka #Surrealizm #Szczęście #Strzemiński #Sauna #Sport
Ś – #Świat
T – #ToruTakemitsu #TeatrTańca #Totalperformance #Technika #Tiramisu
U – #Umiar
V – #Varese
W – #Włochy #Wenecja #Wyobraźnia #Wartości #Wiedza #Warsztat #Wino
Z – #Ziemia #Zniekształcenie #Zaskoczenie #Zaangażowanie
Ż – #Życzliwość
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.