PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

GREAT ENCOUNTERS na 75. urodziny PWM

2021-05-05

Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski i Ignacy Jan Paderewski wykonali w polskiej muzyce tę samą pracę, która w słowie dokonała się za sprawą trzech wieszczy romantyzmu oraz tytanów pozytywistycznej prozy. Ich utwory nie tylko imponują pięknem formy i wzruszają ładunkiem emocji, ale są też niestarzejącą się inspiracją dla współczesnych twórców. Przechowują dźwiękowy idiom polskości do którego chcąc nie chcąc, hołdem lub buntem, odnoszą się kolejne pokolenia artystów i melomanów, w przypadku GREAT ENCOUNTERS – najwybitniejsi przedstawiciele polskiej muzyki jazzowej i rozrywkowej.


GREAT ENCOUNTERS to zarazem spotkanie znakomitej muzyki z jej wykonawcami, jak i wielkich osobowości twórczych z przeszłości z kompozytorami dziś święcącymi triumfy. W podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości zabierze nas album o symbolicznym numerze ANA 075, który już 6 czerwca zasili serię REVISIONS o kolejne wydawnictwo sygnowane marką ANAKLASIS.

Na GREAT ENCOUNTERS, jubileuszowym albumie, którym świętujemy 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, kompozycjami klasyków zaopiekowali się współcześni mistrzowie rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Krzysztof Herdzin – pianista wielozadaniowy, wzięty aranżer, kompozytor, dyrygent i producent reinterpretuje utwory Fryderyka Chopina (jego Senza Scherzare to fantazja na tematy Scherza b-moll op. 31 dla improwizującego pianisty i orkiestry smyczkowej) oraz Ignacego Jana Paderewskiego (Passeggiata Notturna jest fantazją na temat Nokturnu B-dur op. 16 nr 4, napisaną dla improwizującego pianisty i orkiestry smyczkowej). Adam Sztaba w cyklu ŁeMkONIUSZKO proponuje nowe, choć przecież podwójnie tradycyjne, bo odwołujące się nie tylko do oryginalnych partytur, ale i do muzycznej spuścizny Łemkowszczyzny spojrzenie na pieśni Stanisława Moniuszki: Dwie zorze, Grajka i Śpiewaka w obcej stronie, które brawurowo wykonuje Igor Herbut. Saksofonista Adam Pierończyk rzuca nowe światło na jedną z etiud Karola Szymanowskiego, wreszcie Adam Bałdych, skrzypek z wizją i niepodrabialnym brzmieniem, gra solową partię w Kuyawiaku na skrzypce, fortepian, cymbały i orkiestrę, prowadząc swój dialog z Henrykiem Wieniawskim.



„Album, który oddajemy w Państwa ręce, ma dla naszej Oficyny znaczenie szczególne i symboliczne. To także swoiste signum temporis. Bo oto zbudowaliśmy pomost między dźwiękową przeszłością, artystyczną teraźniejszością, a muzyczną przyszłością, na równi stawiając to, co było, jest i będzie. Połączyliśmy dawnych mistrzów ze współczesnymi artystami, którzy z szacunkiem, a jednocześnie twórczą swadą podeszli do polskiej tradycji muzycznej. I choć Adam Bałdych, Krzysztof Herdzin, Adam Pierończyk i Adam Sztaba poruszają się w różnych estetycznych obszarach, niekiedy dalekich od kręgu twórczości filharmonicznej, to odznaczają się wyjątkową wrażliwością, świetną muzyczną intuicją i znakomitym kompozytorskim warsztatem. A jeśli dodamy do tego ich talent wykonawczy oraz niezwykłe zaangażowanie Igora Herbuta, Krzysztofa Dysa, Marcela Comendanta, wreszcie rewelacyjnej AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, z niezrównanym Markiem Mosiem za dyrygenckim pulpitem, otrzymamy doskonałą jakość artystycznego przeżycia”, pisze o krążku dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM.


Najnowszy album z serii REVISIONS – GREAT ENCOUNTERS – 6 czerwca ukaże się na płycie kompaktowej i winylowej. Dostępny będzie w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.