Aktualności
Kalendarz PWM nagrodzony w 62. Design Annual Competition Communication Arts Magazine
2021-06-21
Magazyn Communication Arts ogłosił zwycięzców 62. Design Annual Competition. Spośród 3570 zgłoszeń jury złożone z przedstawicieli środowiska graficznego z całego świata wybrało 130 zwycięskich projektów. Wśród nich znalazł się książkowy kalendarz na 2021 rok zaprojektowany dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez TOFU Studio z Gdańska.
Wychodzący od 1959 roku magazyn Communication Arts to profesjonalne czasopismo dla grafików, dyrektorów kreatywnych, firm graficznych, grafików korporacyjnych, agencji, ilustratorów, fotografów – wszystkich, którzy zajmują się komunikacją wizualną. Poprzez artykuły i doroczne konkursy Communication Arts stał się światowym trendsetterem prezentującym nowoczesne rozwiązania graficzne i prowadzącym działania informacje, tym samym stale podnosząc poprzeczkę artystom zajmujących się komunikacją wizualną. Ponad 21 000 egzemplarzy z łącznego nakładu 25 000 trafia do subskrybentów, czyniąc Communication Arts jednym z wiodących inicjatorów rozwoju sztuk wizualnych na świecie.
Spośród 3570 zgłoszeń nadesłanych w ramach 62. edycji konkursu dziesięcioro przedstawicieli środowiska graficznego z Węgier, Stanów Zjednoczonych, Indii, Chin, Wielkiej Brytanii, Kolumbii i Kanady wybrało 130 prac. Tak duża popularność konkursu sprawia, że organizowane rokrocznie przez Communication Arts przedsięwzięcie jest jednym z najbardziej ekskluzywnych wydarzeń tego typu o randze światowej.
Od samego początku koncepcja kalendarza książkowego na 2021 rok skupiała się na muzyce współczesnej. W naszym wspólnym (z TOFU Studio) projekcie chcieliśmy przybliżyć odbiorcom polską muzykę współczesną, która ciągle się zmienia, poszukuje nowych form wyrazu i podbija serca melomanów na całym świecie. Postawiliśmy na relację sztuki wizualnej ze stylami w muzyce XX i XXI wieku, które ściśle ze sobą korelują. 12 miesiącom odpowiada 12 kierunków w muzyce nowej wraz z opisem ich założeń oraz przykładami utworów. Każdy miesiąc graficznie nawiązuje do danego nurtu, będąc jego subiektywną wizualizacją – mówi Karolina Grysiak, szefowa Działu Promocji i Edukacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. – Jesteśmy dumni, że nasza praca została doceniona przez międzynarodowe grono ekspertów i nagrodzona w tak prestiżowym konkursie. Podziękowania dla wszystkich, którzy pracowali nad tym projektem – dodaje.
Praktycznie od zawsze muzyka była źródłem inspiracji dla artystów. Tak samo było i w moim przypadku – mówi Anna Holik z TOFU Studio, autorka nagrodzonej pracy. – Słuchając Pendereckiego czy Dobrowolskiego obrazy same przychodziły mi do głowy. Na pewno nie lada wyzwaniem było przedstawienie styli muzycznych w sposób graficzny, tak aby nie były one wyłącznie moim subiektywnym obrazem. Aby uzyskać ten efekt w procesie projektowym brały udział także inne osoby z naszego studia – dodaje.
Wybrane projekty zostaną opublikowane we wrześniowo-październikowym numerze Communication Arts. Ponad 25 000 egzemplarzy czasopisma trafi do subskrybentów, magazyn będzie też dostępny stacjonarnie w sklepach branżowych i księgarniach oraz na Amazon.com i commarts.com.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.