Aktualności
Skąd się biorą nuty – wystawa w 75-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Krakowskim Przedmieściu
2021-08-12
Skąd się biorą nuty? Ile osób pracuje przy wydaniu jednej publikacji dzieła muzycznego? Wreszcie: jak zapisana muzyka podbija świat? Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich, którzy chcieliby poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z pracą Oficyny na wystawę plenerową, będącą częścią obchodów jubileuszu 75-lecia działalności instytucji. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia na Krakowskim Przedmieściu, przed Galerią Kordegarda. Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury, Galeria Kordegarda a przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Proces wydawniczy stanowi serce działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Drogę, którą przebyło ponad 14 tysięcy publikacji, będzie można prześledzić na wystawie plenerowej w przystępny sposób opowiadającej o złożoności tego procesu. Jest to wyjątkowa okazja do nieskrępowanego zerknięcia do muzycznej kuchni, dowiedzenia się więcej o ludziach zaangażowanych w powstanie publikacji nutowych: kompozytorach, autorach tekstu, redaktorach, grafikach, promotorach, marketingowcach, prawnikach. To także historia nut po powrocie z drukarni oraz ich podróży przez pulpity artystów muzyków na całym świecie.
„Cieszę się, że kilka lat temu udało nam się uratować Polskie Wydawnictwo Muzyczne przed likwidacją, przekształcając je w instytucję kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Unikatowy zakres działalności PWM – przygotowywanie publikacji nutowych i opieka nad spuścizną polskiej muzyki – jest dla wielu tyleż tajemniczy, co konieczny do skutecznej promocji muzyki polskiej w kraju i za granicą” – mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński. –„Wystawa, którą można oglądać w symbolicznym miejscu, w przestrzeni miejskiej przed siedzibą MKDNiS, przybliża aktywność instytucji, która w tym roku obchodzi swoje 75-lecie”.
„Ukazujemy Państwu kulisy naszej pracy i mechanizm skomplikowanych działań, które poprzedzają moment dla każdego wielbiciela muzyki absolutnie magiczny – kiedy zaklęte w pięcioliniach znaki ożywają, zamieniają się w fale akustyczne, zaczynają wybrzmiewać i sprawiają, że świat na chwilę staje się lepszy” – dodaje komentując wystawę dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa z okazji 75-lecia PWM-u przedstawia w sposób wizualnie atrakcyjny i dostępny niezwykle skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych – krok po kroku atrakcyjną narracją wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa, od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników: uczniów, studentów, wykładowców, kompozytorów, dyrygentów, kierowników orkiestr i chórów, indywidualnych pasjonatów muzyki, a pośrednio także – do gości filharmonii, sal koncertowych, teatrów operowych na całym świecie.


Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa koncentruje się na najważniejszych polach aktywności Wydawnictwa, które – zgodnie z ideą Ojców Założycieli oraz statutem instytucji – nie ograniczają się do działalności wydawniczej. Poza przygotowywaniem publikacji nutowych i książkowych, czasopism, periodyków naukowych oraz wydawnictw płytowych, PWM zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością edukacyjną, promocyjną i popularyzatorską, kultywowaniem najlepszych polskich i światowych tradycji muzycznych, a także uczestniczy w zachowywaniu i ochronie materialnego i niematerialnego muzycznego dziedzictwa Polski.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.