PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

3... 2... 1... 64. „Warszawska Jesień”!

2021-09-17

Już dziś startuje 64. odsłona „Warszawskiej Jesieni”. W programie: premiera instalacji i koncert symfoniczny.
 

Zapraszamy do Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, do Pałacu Czapski, gdzie o godz. 16:00 odbędzie się wernisaż instalacji Czarodziejska góra, czyli opera patologiczna Adama Dudka z muzyką Tadeusza Wieleckiego. „Powieść Thomasa Manna Czarodziejska góra, która jest istotnym źródłem inspiracji dla mojej pracy, zaciekawiła mnie najbardziej w swojej wieloznaczności jako metafora zejścia w zaświaty, doświadczenia śmierci i zapomnienia, jako metafora zatracenia osobowości, izolacji i ucieczki w nicość”, wyjaśnia Adam Dudek. „Widzę w tym i upodlenie, i wzniosłość. Spośród wielu wątków powieści szczególnie dla mnie ważne to: choroba, ciało i czas. Bo widzę w nich i wzniosłość, i upodlenie”. Wstęp wolny, możliwy w godzinach 10:00–18:00 między 17 a 25 września z wyjątkiem 20 września. 
 

O godz. 19:30 rozpocznie się koncert inaugurujący Festiwal. W Filharmonii Narodowej muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia prowadzeni przez Vincenta Kozlovsky’ego wykonają po raz pierwszy – na świecie lub w Polsce – utwory Elżbiety Sikory, Ash Fure, Agaty Zubel i Marka Applebauma. 


„Z fragmentu słynnego poematu Coleridge’a The Rime of the Ancient Mariner (Pieśń o starym żeglarzu) »wskoczyła« mi do ucha sekwencja z albatrosem, ale odkształcona”, pisze Ash Fure o swoim Bound to the Bow, który będzie miał podczas „Warszawskiej Jesieni” swoje polskie prawykonanie. „Albatros, wielka skrzydlata istota, nie został zabity strzałą z łuku żeglarza, by zawisnąć na jego szyi, jak u Coleridge’a, lecz przywiązany na dziobie łodzi. Wyłoniło się z tego kilka sprzecznych określeń: ciężka lekkość, lot uziemiony, mokre, ciężkie skrzydła. Bound to the Bow jest naładowane taką właśnie spętaną energią kinetyczną. Oszalałe pasma dźwięków zaplątują się w gęstych, hałaśliwych sieciach. Smyczki miotają się po strunach jak ptaki w klatkach: trzepocą się, próbują osiągnąć ton, wznieść się do lotu”.
 

Skumfiduser! Marka Applebauma to jednoczęściowy utwór na orkiestrę i taśmę wygenerowaną przez komputer. Co oznacza tytuł? Jak wyjaśnia kompozytor: „skumfiduser to w języku duńskim słodka pianka. Co ważniejsze, jest to najfajniej brzmiące słowo we wszystkich językach. Zatem z wielką radością i nie bez fascynacji przedstawiam mój utwór jako pretekst do użycia tego nieprawdopodobnego słowa”.
 

„Stan niepewny, przemijanie, przenikanie... Z ciekłego powietrze przeobraża się w lotne. Tak uchwycone, przybiera kolejną postać. Tajemnica…” – w ten sposób Elżbieta Sikora opisuje nastroje i wrażenia towarzyszące jej nowemu utworowi Liquid Air, który będzie miał swoje prawykonanie podczas koncertu inauguracyjnego 17 września w Filharmonii Narodowej. Na tym samym koncercie swoje polskie prawykonanie będzie mieć także Triptyque Agaty Zubel – utwór, który zabrzmiał po raz pierwszy w lutym tego roku w ramach paryskiego Festiwalu Présences. Kompozytorka stawia w nim pytanie na temat natury tryptyku, zarazem dając swoją odpowiedź i zachęcając do zanurzenia się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości z jednym zastrzeżeniem:
 

Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość?

Tak, na tym polega tryptyku trwanie,

pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym

ze stanów osobno.


W czasie koncertu obecni na sali koncertowej otoczeni będą dźwiękami rozbrzmiewającymi nie tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni. Nie stanowi to jedynie zabiegu akustycznego, ale ma przynosić wrażenie pochłonięcie przez muzykę.


 

Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.