Aktualności
64. „Warszawska Jesień”: dzień 3
2021-09-19
Po prawykonaniu Alana-T. Pierre’a Jodlowskiego z pewnością wielu odbiorców chciałoby więcej usłyszeć o utworze od jego autora – zapraszamy na spotkanie z kompozytorem, ale też na kolejne festiwalowe koncerty!
Spotkanie (godz. 12:00) i warsztaty kompozytorskie (godz. 15:00) z Pierre’em Jodlowskim w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania jednej z ikon muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich jest Aleksandra Bilińska. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi Krzysztof Kwiatkowski.
„Na poważnie zadajemy sobie teraz pytanie, jak zawiązać takie intymne wspólnoty słuchania na Warszawskiej Jesieni”, piszą o IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ kuratorzy projektu: Krzysztof Marciniak i Joanna Zabłocka. „Druga część cyklu pod hasłem IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ Grochów to muzycznie wyczulone studium miejskiego organizmu na przykładzie jednej z najbarwniejszych dzielnic Warszawy. Maximiliano Bober, Mikołaj Ratajczak i Sławomir Wojciechowski stworzyli trasę przez podwórka i blokowiska, wskazują na dźwięki zapisane na zabytkowych murach i w książkach, snują opowieści z codziennego życia mieszkańców dzielnicy – tych, których telewizory i radia słyszymy przez otwarte okna i tych niezręcznie milczących, nie dość pamiętanych”. Na spacer dźwiękowy zapraszamy do Galerii Rondo Wiatraczna o godz. 13:00. Wstęp wolny, spacery odbywają się w małych, niezmiennych, wcześniej ustalonych grupach, liczba miejsc jest ograniczona – obowiązują zapisy.
W kompozycjach Aleksandra Nowaka i Mikołaja Laskowskiego, które zabrzmią podczas koncertu o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej, czas realny splata się z literackim – spod pióra Stanisława Lema. Prezentowane utwory tych kompozytorów powstały w wyniku współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z zespołem Klangforum Wien. W programie koncertu znalazły się także utwory Cezarego Duchnowskiego (w którym wykorzystane zostały skonstruowane specjalnie przez Pawła Romańczuka oryginalne konstrukcje dźwiękowe), Larsa Pettera Hagena i Olgi Neuwirth.
Treść utworu Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka „stanowi opowieść głównej bohaterki, tajemniczej dziewczyny-modliszki-maszyny o jej odkrywaniu własnego pochodzenia i przeznaczenia; o wolnej woli, władzy, miłości i nienawiści. Całość libretta została przetłumaczona maszynowo na język lożban stworzony w XX wieku jako próba umożliwienia porozumienia między ludźmi i maszynami”, wyjaśnia kompozytor.
Formy żeńskie, zaprezentowane w ubiegłym roku na „Warszawskiej Jesieni”, były jednym z najlepiej przyjętych i najczęściej przywoływanych przedsięwzięć 63. edycji. W tym roku trzy kompozytorki, trzech kompozytorów i pięć wykonawczyń kontynuują zapoczątkowany wtedy proces. Kobiecość ruszyła naprzód, wyrażając swój gniew, odzyskując suwerenność i szukając nowych sposobów ekspresji i bycia w świecie. Start o godz. 22:30 w Garnizonie Sztuki.
Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.