Aktualności
64. „Warszawska Jesień”: dzień 3
2021-09-19
Po prawykonaniu Alana-T. Pierre’a Jodlowskiego z pewnością wielu odbiorców chciałoby więcej usłyszeć o utworze od jego autora – zapraszamy na spotkanie z kompozytorem, ale też na kolejne festiwalowe koncerty!
Spotkanie (godz. 12:00) i warsztaty kompozytorskie (godz. 15:00) z Pierre’em Jodlowskim w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania jednej z ikon muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich jest Aleksandra Bilińska. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi Krzysztof Kwiatkowski.
„Na poważnie zadajemy sobie teraz pytanie, jak zawiązać takie intymne wspólnoty słuchania na Warszawskiej Jesieni”, piszą o IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ kuratorzy projektu: Krzysztof Marciniak i Joanna Zabłocka. „Druga część cyklu pod hasłem IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ Grochów to muzycznie wyczulone studium miejskiego organizmu na przykładzie jednej z najbarwniejszych dzielnic Warszawy. Maximiliano Bober, Mikołaj Ratajczak i Sławomir Wojciechowski stworzyli trasę przez podwórka i blokowiska, wskazują na dźwięki zapisane na zabytkowych murach i w książkach, snują opowieści z codziennego życia mieszkańców dzielnicy – tych, których telewizory i radia słyszymy przez otwarte okna i tych niezręcznie milczących, nie dość pamiętanych”. Na spacer dźwiękowy zapraszamy do Galerii Rondo Wiatraczna o godz. 13:00. Wstęp wolny, spacery odbywają się w małych, niezmiennych, wcześniej ustalonych grupach, liczba miejsc jest ograniczona – obowiązują zapisy.
W kompozycjach Aleksandra Nowaka i Mikołaja Laskowskiego, które zabrzmią podczas koncertu o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej, czas realny splata się z literackim – spod pióra Stanisława Lema. Prezentowane utwory tych kompozytorów powstały w wyniku współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z zespołem Klangforum Wien. W programie koncertu znalazły się także utwory Cezarego Duchnowskiego (w którym wykorzystane zostały skonstruowane specjalnie przez Pawła Romańczuka oryginalne konstrukcje dźwiękowe), Larsa Pettera Hagena i Olgi Neuwirth.
Treść utworu Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka „stanowi opowieść głównej bohaterki, tajemniczej dziewczyny-modliszki-maszyny o jej odkrywaniu własnego pochodzenia i przeznaczenia; o wolnej woli, władzy, miłości i nienawiści. Całość libretta została przetłumaczona maszynowo na język lożban stworzony w XX wieku jako próba umożliwienia porozumienia między ludźmi i maszynami”, wyjaśnia kompozytor.
Formy żeńskie, zaprezentowane w ubiegłym roku na „Warszawskiej Jesieni”, były jednym z najlepiej przyjętych i najczęściej przywoływanych przedsięwzięć 63. edycji. W tym roku trzy kompozytorki, trzech kompozytorów i pięć wykonawczyń kontynuują zapoczątkowany wtedy proces. Kobiecość ruszyła naprzód, wyrażając swój gniew, odzyskując suwerenność i szukając nowych sposobów ekspresji i bycia w świecie. Start o godz. 22:30 w Garnizonie Sztuki.
Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.