Aktualności
64. „Warszawska Jesień”: dzień 8
2021-09-24
Kolejny weekend z „Warszawską Jesienią” i spotkanie z Matthiasem Kranebitterem.
„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkanie (godz. 12:00) i warsztaty kompozytorskie (godz. 15:00) z Matthiasem Kranebitterem w Austriackim Forum Kultury będzie okazją do lepszego poznania jednej z ikon muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich jest Aleksandra Bilińska, spotkanie poprowadzi Krzysztof Kwiatkowski.
„Na poważnie zadajemy sobie teraz pytanie, jak zawiązać takie intymne wspólnoty słuchania na Warszawskiej Jesieni”, piszą o IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ kuratorzy projektu: Krzysztof Marciniak i Joanna Zabłocka. „IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ granice najbardziej dosłownie mierzy się z odwiecznym problemem kulturowego przeciwstawiania muzyki i dźwięku. Ale też opozycji (kontr)kulturowych i ekologicznych ujęć muzyki noise i zanieczyszczenia hałasem. Zdarzenie skomponowane przez Krzysztofa Marciniaka, Anetę Stefańską i Krystynę Wiśniewską sprowadzi publiczność nad brzeg podziemnej rzeki hałasu, w najgłębsze czeluści środowiska typu lo-fi. Z powrotem na powierzchnię pomogą się jej wygramolić Izabela Smelczyńska oraz Mateusz Śmigasiewicz, których kompozycja mami i zaciera granice między dźwiękową jawą a muzycznym snem”. Na spacer dźwiękowy zapraszamy o godz. 17:00 pod pomnik Syreny na Bulwary Wiślane. Wstęp wolny, spacery odbywają się w małych, niezmiennych, wcześniej ustalonych grupach, liczba miejsc jest ograniczona – obowiązują zapisy.
EUROPEAN WORKSHOP FOR CONTEMPORARY MUSIC wyłonił się z dawnych Polsko-Niemieckich Warsztatów Muzyki Współczesnej, utworzonych w 2003 roku przez Niemiecką Radę Muzyczną (Deutscher Musikrat) i festiwal „Warszawska Jesień”. Warsztaty mają dwa główne cele: po pierwsze wspierać młodych muzyków zainteresowanych zdobyciem praktyki w specjalnych technikach muzyki współczesnej i oswojeniem się ze współczesnym repertuarem; po drugie promować wymianę kulturalną i integrację artystyczną między oboma krajami, jak również współpracę z całą muzyczną Europą. Podczas koncertu o godz. 19:30 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina po raz pierwszy zabrzmi cravin your kiss Matthiasa Krügera i Part among Parts Moniki Szpyrki, a swoje polskie prawykonanie będzie mieć Gouache Niny Šenk oraz Voice and Instruments 1 Mortona Feldmana.
Po kilku latach starań, przedłużonych przez pandemię, gościem Festiwalu będzie JACK Quartet z koncertem, który przynosi prawykonanie emptyloop – kwartetu Aleksandry Gryki – oraz prezentacje utworów Clary Iannotty, Helmuta Lachenmanna i Sky Macklay. Zapraszamy do Filharmonii Narodowej na 22:30.
Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.