Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej dla Aleksandra Nowaka i Danuty Gwizdalanki!
2021-11-15
14 listopada br. poznaliśmy laureatów jedenastej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Statuetkę w kategorii Wydarzenie Roku otrzymała Danuta Gwizdalanka, a Osobowością Roku okrzyknięto Aleksandra Nowaka. Gratulujemy!
Koryfeusz Muzyki Polskiej przyznawany jest od 2011 roku twórcom, artystom wykonawcom, muzykologom, krytykom, dziennikarzom, humanistom, badaczom, animatorom, popularyzatorom i menedżerom kultury, grupom artystów, a także instytucjom, wydarzeniom artystycznym oraz różnorodnym projektom twórczym, animacyjnym i edukacyjnym.
Laureaci nagrody wybierani są przez środowisko muzyczne w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.
W tym roku Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca zdecydowała, że:
Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021 w kategorii Wydarzenie Roku został wręczony muzykolożce i autorce książek o muzyce, Danucie Gwizdalance. Doceniono ją za „intrygującą i wnikliwą monografię Karola Szymanowskiego, poddającą analizie osobowość kompozytora, za wzbudzenie zainteresowania nie tylko portretem wybitnego artysty, ale i człowieka”. To wyjątkowe wyróżnienie pierwszy raz w historii Nagrody zostało przyznane publikacji książkowej i jej autorowi. Biografia Karola Szymanowskiego uwiodła nie tylko autorkę, tysiące czytelników, ale także jury Koryfeusza. Danuta Gwizdalanka, odbierając nagrodę, nie kryła radości. Swoje podziękowanie skierowała w stronę wybitnego artysty, którego życie i twórczość opisała:
Mistrzu Karolu […], bardzo Ci dziękuję za Twoją wspaniałą, uwodzicielską muzykę! I za to, żeś się przez całe życie tak prowadził, że ja mogłam napisać książkę, która uwiodła tylu czytelników […]! Dziękuję.
Osobowością Roku został kompozytor i pedagog, Aleksander Nowak. Został doceniony za „szereg prawykonań w sezonie artystycznym 2020/2021, ze szczególnym uwzględnieniem prawykonania utworu lo firgai. Maska przez Klangforum Wien i Agatę Zubel w Wiedniu”.
Kompozytor, odbierając statuetkę, podziękował wszystkim, którzy zdecydowali, że to właśnie on powinien otrzymać nagrodę. Zapowiedział również, że nie spocznie na laurach i już wkrótce poznamy nowe owoce jego pracy:
Czuję się też zobowiązany do dalszego pisania […], ciąg dalszy nastąpi.
Gratulujemy naszym wspaniałym Artystom!
Fot. Filip Błażejowski / NIMiT
Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka.
W niedzielę, 14 listopada br. podczas uroczystej Gali transmitowanej na antenie TVP Kultura wystąpili Alicja Szemplińska – śpiew, Marianna Żołnacz – flet, Marcin Wyrostek – akordeon, Polish Violin Duo: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak – skrzypce, Maciej Sikała – saksofon, Robert Kubiszyn – kontrabas, Paweł Dobrowolski – perkusja, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka, a całość pod kierownictwem muzycznym Pawła Tomaszewskiego, który zagrał na fortepianie i organach Hammonda. W programie koncertu znalazły się utwory Michała Spisaka, Tadeusza Bairda, Andrzeja Krzanowskiego, Wojciecha Karolaka oraz Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Galę poprowadzili Katarzyna Sanocka i Mateusz Baran. Organizatorem wydarzenia był Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.