Aktualności
Nowy numer „Res Facta Nova” już dostępny!
2021-12-28
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy numer czasopisma „Res Facta Nova” włączonego w tym roku na prestiżową listę ERIHPlus.
„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” jest pismem, które od początku istnienia (1967), niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy-założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów.
W numerze 21 (30) 2020 przeczytamy m.in. o Pastorałce dramatycznej Juliusza Słowackiego i jej muzycznej interpretacji we Fragmentach Zygmunta Mycielskiego czy o naturalistycznej muzykologii systematycznej wobec poglądów Meyera na emocje i znaczenie w muzyce.
Rada redakcyjna Res Facta Nova:
MARCIN GMYS (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – przewodniczący
PAOLO EMILIO CARAPEZZA (Universita degli Studi di Palermo)
HELEN GEYER (Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar)
LISA JAKELSKI (University of Rochester)
MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
ALICJA JARZĘBSKA (Uniwersytet Jagielloński)
STEFAN KEYM (Universität Leipzig)
IRENA PONIATOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA (Instytut Sztuki PAN)
MICHAEL SPITZER (University of Liverpool)
PAWEŁ SZYMAŃSKI (Warszawa)
MARCIN TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
RYSZARD WIECZOREK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ (Uniwersytet Jagielloński)
LAURA ZATTRA (IRCAM)
Zespół redakcyjny Res Facta Nova:
EWA SCHREIBER (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – redaktor naczelna
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MARCIN KRAJEWSKI (Uniwersytet Warszawski)
SŁAWOMIR WIECZOREK (Uniwersytet Wrocławski) – zastępca redaktor naczelnej
Redakcja naukowa tomu:
EWA SCHREIBER
SŁAWOMIR WIECZOREK
Recenzenci tomu:
TOMASZ BARANOWSKI (Uniwersytet Warszawski)
MARIA CHEŁKOWSKA-ZACHAREWICZ (Uniwersytet Śląski)
RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
MAGDALENA DZIADEK (Uniwersytet Jagielloński)
MAŁGORZATA GAMRAT (Akademia Sztuki w Szczecinie)
KRZYSZTOF GUCZALSKI (Uniwersytet Jagielloński)
ELIZA KRUPIŃSKA (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)
JOANNA MALESZYŃSKA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WOLFGANG MARX (University College Dublin)
KRZYSZTOF MORACZEWSKI (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WERONIKA NOWAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
GRZEGORZ PIOTROWSKI (Uniwersytet Gdański)
MAGDALENA STOCHNIOL (Akademia Muzyczna w Katowicach)
JACEK SZERSZENOWICZ (Akademia Muzyczna w Łodzi)
ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
Konsultacja językowa (język angielski):
ZOFIA WEAVER
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.