PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy numer „Res Facta Nova” już dostępny!

2021-12-28

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy numer czasopisma „Res Facta Nova” włączonego w tym roku na prestiżową listę ERIHPlus.
 

„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” jest pismem, które od początku istnienia (1967), niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy-założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów.

W numerze 21 (30) 2020 przeczytamy m.in. o Pastorałce dramatycznej Juliusza Słowackiego i jej muzycznej interpretacji we Fragmentach Zygmunta Mycielskiego czy o naturalistycznej muzykologii systematycznej wobec poglądów Meyera na emocje i znaczenie w muzyce.



Rada redakcyjna Res Facta Nova:

MARCIN GMYS (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – przewodniczący
PAOLO EMILIO CARAPEZZA (Universita degli Studi di Palermo)
HELEN GEYER (Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar)
LISA JAKELSKI (University of Rochester)
MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
ALICJA JARZĘBSKA (Uniwersytet Jagielloński)
STEFAN KEYM (Universität Leipzig)
IRENA PONIATOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA (Instytut Sztuki PAN)
MICHAEL SPITZER (University of Liverpool)
PAWEŁ SZYMAŃSKI (Warszawa)
MARCIN TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
RYSZARD WIECZOREK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ (Uniwersytet Jagielloński)
LAURA ZATTRA (IRCAM)
Zespół redakcyjny Res Facta Nova:
EWA SCHREIBER (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – redaktor naczelna
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MARCIN KRAJEWSKI (Uniwersytet Warszawski)
SŁAWOMIR WIECZOREK (Uniwersytet Wrocławski) – zastępca redaktor naczelnej
Redakcja naukowa tomu:
EWA SCHREIBER
SŁAWOMIR WIECZOREK

Recenzenci tomu:
TOMASZ BARANOWSKI (Uniwersytet Warszawski)
MARIA CHEŁKOWSKA-ZACHAREWICZ (Uniwersytet Śląski)
RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
MAGDALENA DZIADEK (Uniwersytet Jagielloński)
MAŁGORZATA GAMRAT (Akademia Sztuki w Szczecinie)
KRZYSZTOF GUCZALSKI (Uniwersytet Jagielloński)
ELIZA KRUPIŃSKA (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)
JOANNA MALESZYŃSKA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WOLFGANG MARX (University College Dublin)
KRZYSZTOF MORACZEWSKI (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WERONIKA NOWAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
GRZEGORZ PIOTROWSKI (Uniwersytet Gdański)
MAGDALENA STOCHNIOL (Akademia Muzyczna w Katowicach)
JACEK SZERSZENOWICZ (Akademia Muzyczna w Łodzi)
ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
Konsultacja językowa (język angielski):
ZOFIA WEAVER

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.