Aktualności
LUTY: symfonika polska
2022-02-23
Posłuchajmy polskiej symfonii. Pierwsze skojarzenie: Henryk Mikołaj Górecki i jego Symfonia pieśni żałosnych (1975), która kilkanaście lat po premierze biła płytowe rekordy sprzedaży. Często grywa się dzieła Krzysztofa Pendereckiego, koneserzy zaś nigdy nie zapomną o Witoldzie Lutosławskim, który udowodnił, że forma symfoniczna nie musi być przeżytkiem w czasach awangardy. Dołóżmy jeszcze mieniące się barwami, gęste partytury Szymanowskiego i przypominane czasem w kontekście Chopina dzieła symfoniczne Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Koniec? To dopiero początek!
Grafika: Dobry Skład
Chociaż w polskiej symfonice nie znajdziemy dzieł konkurencyjnych wobec Mozarta czy Beethovena, utwory polskich kompozytorów epoki klasycyzmu czekają na odkrycie w dobrych dwudziestowiecznych opracowaniach na współczesną orkiestrę. Tak przygotowane utwory Wańskiego czy Orłowskiego mogą stanowić dość poważną konkurencję dla wykonawstwa historycznego. Późniejsze symfonie odzwierciedlają pozycję, jaką ten gatunek muzyczny zyskał w XIX wieku. Przeglądała się w nich zarówno narodowa mitologia, jak i historia powszechna. Wstrząsającym przykładem jest II Symfonia „Warszawska” Bolesława Woytowicza, w której opłakiwane są tragiczne wojenne losy miasta. Późniejsze lata przyniosły rozkwit symfoniki w nurtach awangardowym i neoklasycznym (z niewielką domieszką socrealizmu), pod koniec lat 70. nastał zaś „nowy romantyzm”. To wszystko składa się na całkiem pokaźną kolekcję splecioną mocno z tym, co działo się na świecie.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Machl (1922–2003), IV Symfonia (1954), 25'
Tadeusz Natanson (1927–1990), III Symfonia „John Fitzgerald Kennedy in memoriam” (1965), 20'
Michał Orłowski (2. poł. XVIII w.) Symfonia F-dur, 12'
Bogusław Schaeffer (1929–2019), Scultura mała symfonia (1960), 13'
Marek Stachowski (1936–2004), Symfonia pieśni tęsknotą uświęconych (1981), 24'
Franciszek Ścigalski (1782–1846), Symfonia D-dur, 20'
Jan Wański (1756– ok. 1830), Symfonia D-dur na motywach opery „Pasterz nad Wisłą” (1788), 20'
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.