Aktualności
Janina Garścia marcową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA
2022-03-01
Pisząc muzykę pedagogiczną trzeba rozumieć potrzeby, problemy i oczekiwania młodych adeptów sztuki muzycznej. Utwory muszą być nie tylko melodyjne (żeby chętnie je grano i ich słuchano), ale też odpowiadać określonym umiejętnościom wykonawców. Ba! Trzeba brać pod uwagę nawet wielkość ich rąk i rozpiętość palców. Mało kto potrafił tak zgrabnie łączyć atrakcyjność brzmieniową z walorami edukacyjnymi, jak Janina Garścia, marcowa Kompozytorka miesiąca.
Z wykształcenia kompozytorka i dyrygentka, która całe życie była związana z Krakowem. W Mieście Królów urodziła się, uczyła, w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej odebrała dyplomy. Działalność kompozytorską rozpoczęła jeszcze w trakcie nauki w krakowskiej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego. Mając doświadczenie pedagogiczne (uczyła gry na fortepianie), znała bolączki najmłodszych pianistów. To właśnie kompozycje przeznaczone na fortepian stanowią największą grupę w katalogu jej kompozycji, w którym nie brakuje także kameralistyki z udziałem innych instrumentów.
Utwory Garści cechuje nie tylko bogactwo dźwiękowe, ale też literackie. Kompozytorka dbała, by każda miniatura miała swój niepowtarzalny tytuł rozwijający wyobraźnię dzieci. Była łagodną i spostrzegawczą pedagożką, która z szacunkiem i zaufaniem podchodziła do swoich uczniów, pozwalając im na swobodę muzycznej interpretacji. Choć nieśmiała, była otwarta na wyzwania i międzynarodowe współprace. Jednym z jej największych zagranicznych osiągnięć było wprowadzenie jej utworów do programu nauczania gry na fortepianie w Japonii.
Mimo otrzymywania korzystnych propozycji, Janina Garścia pozostała lojalną autorką Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W miesiącu urodzin kompozytorki szczególnie polecamy publikacje jej autorstwa, które w marcu objęte są atrakcyjną zniżką. Zapraszamy do naszej krakowskiej księgarni oraz do e-sklepu. Utwory Janiny Garści, jak i innych kompozytorów związanych z PWM-em, można także przeglądać w aplikacji nkoda.

A gdy już odkryjecie bajkowy świat dźwięków Janiny Garści, włączcie aplikację con.sol.la, która pozwoli Wam na rozwinięcie umiejętności kameralnego muzykowania. Znajdziecie w niej między innymi zróżnicowane wyrazowo i technicznie utwory fortepianowe na cztery ręce. con.sol.la daje możliwość ćwiczenia dowolnej linii melodycznej do nagranego akompaniamentu, ale też samodzielnego nagrania akompaniamentu do wybranej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Więcej ciekawostek i muzycznych polecanek Janiny Garści już niebawem – śledźcie aktualności na naszej stronie i w naszych mediach społecznościowych!
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!