Aktualności
{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki po raz 5!
2022-03-25
Już w poniedziałek 28 marca startuje V Ogólnopolska Konferencja „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki”. Podczas wydarzenia, poza licznymi wykładami, będą miały miejsce także prezentacja nowości pedagogicznych, w tym premierowo wydanych nakładem PWM Poligrajek na cztery ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler, a także wykład Prawo autorskie w szkole muzycznej Grzegorza Mani. Konferencja odbędzie się na platformie crowdcast, w formie webinarów online, w dniach 28 marca – 3 kwietnia 2022 r. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, a PWM został jego partnerem.
Już pierwszego dnia konferencji, podczas panelu Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zapoznać się z przeglądem nowości z zakresu dydaktyki fortepianowej. Wśród zaproszonych do udziału panelistów znalazła się także kompozytorka i pedagog MartaMWołodyńska-Wheeler, która premierowo zaprezentuje nowość z półek księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Poligrajki. Publikacja będąca zbiorem utworów fortepianowych na cztery ręce dla uczniów szkół muzycznych zasili serię dziecięcą Kot PWM.
O Poligrajkach sama autorka mówi: „Pisząc je, miałam na celu stworzenie kompozycji, których wymogi warsztatowo-interpretacyjne będą dostosowane do możliwości uczniów klas fortepianu szkół muzycznych i stanowić będą materiał dydaktyczny nawiązujący do teoretycznej wiedzy na temat różnic stylistycznych w muzyce różnych krajów. Mam nadzieję, że Poligrajki przypadną wykonawcom do gustu, a ich dźwięki polecą daleko w świat!”.
Na kanale YouTube organizatora konferencji, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, już teraz można zobaczyć nagranie pochodzącego ze zbioru Fandango for piano four hands w wykonaniu Marty Wołodyńskiej-Wheeler i Grzegorza Mani. Premiera kolejnych poligrajkowych utworów odbędzie się w poniedziałek w trakcie trwania panelu.
W czasie wydarzenia będzie miał miejsce także wykład dra hab. Grzegorza Mani pt. Prawo autorskie w szkole muzycznej poświęcony zawiłościom kwestii autorskich w procesie dydaktycznym. Grzegorz Mania jest pianistą i prawnikiem, autorem wydanej nakładem PWM w 2020 roku Muzyki w prawie autorskim – wyjątkowej publikacji o prawie autorskim w muzyce napisanej z myślą o artystach, kompozytorach, a także ludziach zawodowo chroniących ich prawa i osobach zajmujących się rozpowszechnianiem ich utworów.
Książka dostępna jest w sprzedaży w internetowej i stacjonarnej księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a także w sieci Empik i w dobrych księgarniach muzycznych na terenie całej Polski.
Wykład o prawie autorskim w muzyce będzie miał charakter ogólny i będą mogli w nim brać udział, podobnie jak w wykładzie psycholog Anny Antoniny Nogaj, nauczyciele także innych specjalności.
Lista wszystkich paneli i webinarów organizowanych w ramach całego wydarzenia prezentuje się natomiast następująco:
• Stefan Wojtas – Pedagogika fortepianowa w praktyce (rozmowa)
• AMKS dr hab. Beata Bilińska – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne wybranych utworów fortepianowych (lekcje i dyskusja)
• dr hab. Zofia Antes – O drobiazgach w drobiazgach – wybrane miniatury ze zbioru Łatwe utwory J.S. Bacha
• dr Anna Antonina Nogaj – Dlaczego, kiedy i jak rozmawiać z uczniami i ich rodzicami o specyfice kształcenia muzycznego?
• mgr Jadwiga Śmieszchalska – Fizjologia muzyki – praktyczne narzędzia dla nauczycieli na lekcje fortepianu
• dr Natalia Rewakowicz – Ukraińska muzyka fortepianowa
• Tomasz Ritter – Jak fortepian historyczny wpływa na odczytywanie, rozumienie i odbieranie tekstu muzycznego?
• Panel dyskusyjny: Praca pianisty w klasach instrumentalnych szkoły muzycznej I st. – aspekty praktyczne i organizacyjne, doświadczenia
• Panel: Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań
• AMFN dr hab. Grzegorz Mania – Prawo autorskie w szkole muzycznej
Informacje o rejestracji na wydarzenie znajdują się na stronie organizatora.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane na adresy mailowe podane przez uczestników podczas rejestracji. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 17 kwietnia 2022 r. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.
Organizatorzy zastrzegają możliwość wcześniejszego zakończenia rejestracji.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.