Aktualności
{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki po raz 5!
2022-03-25
Już w poniedziałek 28 marca startuje V Ogólnopolska Konferencja „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki”. Podczas wydarzenia, poza licznymi wykładami, będą miały miejsce także prezentacja nowości pedagogicznych, w tym premierowo wydanych nakładem PWM Poligrajek na cztery ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler, a także wykład Prawo autorskie w szkole muzycznej Grzegorza Mani. Konferencja odbędzie się na platformie crowdcast, w formie webinarów online, w dniach 28 marca – 3 kwietnia 2022 r. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, a PWM został jego partnerem.
Już pierwszego dnia konferencji, podczas panelu Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zapoznać się z przeglądem nowości z zakresu dydaktyki fortepianowej. Wśród zaproszonych do udziału panelistów znalazła się także kompozytorka i pedagog MartaMWołodyńska-Wheeler, która premierowo zaprezentuje nowość z półek księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Poligrajki. Publikacja będąca zbiorem utworów fortepianowych na cztery ręce dla uczniów szkół muzycznych zasili serię dziecięcą Kot PWM.

O Poligrajkach sama autorka mówi: „Pisząc je, miałam na celu stworzenie kompozycji, których wymogi warsztatowo-interpretacyjne będą dostosowane do możliwości uczniów klas fortepianu szkół muzycznych i stanowić będą materiał dydaktyczny nawiązujący do teoretycznej wiedzy na temat różnic stylistycznych w muzyce różnych krajów. Mam nadzieję, że Poligrajki przypadną wykonawcom do gustu, a ich dźwięki polecą daleko w świat!”.
Na kanale YouTube organizatora konferencji, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, już teraz można zobaczyć nagranie pochodzącego ze zbioru Fandango for piano four hands w wykonaniu Marty Wołodyńskiej-Wheeler i Grzegorza Mani. Premiera kolejnych poligrajkowych utworów odbędzie się w poniedziałek w trakcie trwania panelu.
W czasie wydarzenia będzie miał miejsce także wykład dra hab. Grzegorza Mani pt. Prawo autorskie w szkole muzycznej poświęcony zawiłościom kwestii autorskich w procesie dydaktycznym. Grzegorz Mania jest pianistą i prawnikiem, autorem wydanej nakładem PWM w 2020 roku Muzyki w prawie autorskim – wyjątkowej publikacji o prawie autorskim w muzyce napisanej z myślą o artystach, kompozytorach, a także ludziach zawodowo chroniących ich prawa i osobach zajmujących się rozpowszechnianiem ich utworów.
Książka dostępna jest w sprzedaży w internetowej i stacjonarnej księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a także w sieci Empik i w dobrych księgarniach muzycznych na terenie całej Polski.
Wykład o prawie autorskim w muzyce będzie miał charakter ogólny i będą mogli w nim brać udział, podobnie jak w wykładzie psycholog Anny Antoniny Nogaj, nauczyciele także innych specjalności.
Lista wszystkich paneli i webinarów organizowanych w ramach całego wydarzenia prezentuje się natomiast następująco:
• Stefan Wojtas – Pedagogika fortepianowa w praktyce (rozmowa)
• AMKS dr hab. Beata Bilińska – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne wybranych utworów fortepianowych (lekcje i dyskusja)
• dr hab. Zofia Antes – O drobiazgach w drobiazgach – wybrane miniatury ze zbioru Łatwe utwory J.S. Bacha
• dr Anna Antonina Nogaj – Dlaczego, kiedy i jak rozmawiać z uczniami i ich rodzicami o specyfice kształcenia muzycznego?
• mgr Jadwiga Śmieszchalska – Fizjologia muzyki – praktyczne narzędzia dla nauczycieli na lekcje fortepianu
• dr Natalia Rewakowicz – Ukraińska muzyka fortepianowa
• Tomasz Ritter – Jak fortepian historyczny wpływa na odczytywanie, rozumienie i odbieranie tekstu muzycznego?
• Panel dyskusyjny: Praca pianisty w klasach instrumentalnych szkoły muzycznej I st. – aspekty praktyczne i organizacyjne, doświadczenia
• Panel: Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań
• AMFN dr hab. Grzegorz Mania – Prawo autorskie w szkole muzycznej
Informacje o rejestracji na wydarzenie znajdują się na stronie organizatora.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane na adresy mailowe podane przez uczestników podczas rejestracji. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 17 kwietnia 2022 r. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.
Organizatorzy zastrzegają możliwość wcześniejszego zakończenia rejestracji.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
