Aktualności
Fryderyki 2022: 5 nominacji dla albumów ANAKLASIS!
2022-03-24
Poznaliśmy dziś nominowanych do najważniejszych polskich nagród rynku fonograficznego – Fryderyków 2022. Wśród tegorocznych nominacji znalazły się, podobnie jak w roku ubiegłym, aż 4 krążki sygnowane znakiem ANAKLASIS. To już trzeci raz, kiedy wytwórnia płytowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaje wyróżniona nominacjami do tej prestiżowej nagrody.
Do edycji konkursu napłynęło ponad 2 000 zgłoszeń, spośród których jury złożone z ponad 1 600 twórców, wykonawców, profesjonalistów z branży fonograficznej i dziennikarzy muzycznych będących członkami Akademii Fonograficznej wyłoniło nominowanych w łącznie 35 kategoriach muzyki rozrywkowej, jazzowej i poważnej.
Na każdą z 11 kategorii tej ostatniej przypada pięć nominowanych krążków, które powalczą o tegoroczne Fryderyki. Wśród nich znalazły się aż 4 albumy wydane w ubiegłym roku pod szyldem ANAKLASIS.
W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło Aleksandra Nowaka. SYRENA. MELODRAMA AETERNA, czyli drugi z kolei zrealizowany przez kompozytora we współpracy z pisarzem, Szczepanem Twardochem, i wydany przez ANAKLASIS projekt, na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W roku ubiegłym w tych samych kategoriach nominacje otrzymały inne dzieła kompozytora, również wydane w ANAKLASIS AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk (nominacja w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) oraz DRACH. DRAMMA PER MUSICA z librettem autorstwa Szczepana Twardocha na podstawie jego książki Drach (nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej). Można więc powiedzieć, że nazwisko Aleksandra Nowaka staje się stałym elementem ogłoszeń nominacji do nagród polskiej Akademii Fonograficznej. Wszystkie wspomniane dzieła kompozytora znaleźć można w sprzedaży na nośnikach fizycznych (CD oraz Blu-Ray) oraz w dystrybucji cyfrowej.
Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Recital Solowy, jest CONTEMPORARY CARILLON. Wydawnictwo gromadzi carillonowe utwory Elżbiety Sikory, Aleksandra Nowaka, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauze w wykonaniu gdańskiej carillonistki Moniki Kaźmierczak i jest jedyną w swoim rodzaju próbą pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Wszystkie zgromadzone na krążku utwory powstały na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska i w latach 2019–2021 kolejno były w Gdańsku prawykonywane. Płyta w 2021 roku ukazała się w serii SOUNDS ANAKLASIS i dziś można ją znaleźć zarówno w sprzedaży w formie fizycznej, jak i w serwisach streamingowych.
O statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca w tym roku powalczą natomiast aż dwie płyty spod znaku ANA, a są nimi: POLISH HEROINES OF MUSIC i GREAT ENCOUNTERS.
Pierwsza z płyt zasiliła serię SOUNDS ANAKLASIS na początku ubiegłego roku i była ukłonem w stronę polskich kobiet-kompozytorek, stanowiących silny i wyrazisty głos zarówno na rodzimej, jak i przecież międzynarodowej scenie współczesnej muzyki poważnej. Utwory skomponowane przez Elżbietę Sikorę, Agatę Zubel, Hannę Kulenty i Grażynę Bacewicz nagrała francuska Orchestre Pasdeloup pod batutą nagradzanej i niezwykle utalentowanej Marzeny Diakun. Cały album jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który, promując polską kulturę za granicą, podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek.
GREAT ENCOUNTERS z kolei jest płytą-podarunkiem, jaki PWM sprawił melomanom z okazji jubileuszu 75 lat działalności oficyny. Istotą GREAT ENCOUNTERS są tytułowe spotkania: przeszłości z przyszłością, starego z nowym, doskonałych współczesnych artystów i kompozytorów z klasykami polskiej muzyki poważnej. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali Adam Pierończyk, Krzysztof Herdzin, Adam Bałdych i Adam Sztaba, którzy twórczo zmierzyli się z muzycznym dziedzictwem kolejno: Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Stanisława Moniuszki. Wydaniu płyty w ubiegłym roku towarzyszył także niezwykły koncert, który stanowił kolejne spotkanie – po długiej, wywołanej pandemią przerwie pozwolił artystom na spotkanie z publicznością, a melomanom na kontakt z żywą muzyką.
Obydwu nominowanych krążków można posłuchać w serwisach streamingowych, są także w sprzedaży jako płyty CD i winylowe (GREAT ENCOUNTERS).
To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas nominacje, a także przyznana w ubiegłym roku statuetka (AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW jako Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) dla młodej, bo niespełna trzyletniej wytwórni fonograficznej są wielkim wyróżnieniem zarówno dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, właściciela marki, jak i artystów i twórców biorących udział w nagraniach.
Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Po ogłoszeniu wszystkich nominacji czas na drugą turę głosowania, w której wyklaruje się lista zwycięzców poszczególnych kategorii. Wyniki poznamy już wkrótce.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.