Aktualności
Fryderyki 2022: 5 nominacji dla albumów ANAKLASIS!
2022-03-24
Poznaliśmy dziś nominowanych do najważniejszych polskich nagród rynku fonograficznego – Fryderyków 2022. Wśród tegorocznych nominacji znalazły się, podobnie jak w roku ubiegłym, aż 4 krążki sygnowane znakiem ANAKLASIS. To już trzeci raz, kiedy wytwórnia płytowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaje wyróżniona nominacjami do tej prestiżowej nagrody.
Do edycji konkursu napłynęło ponad 2 000 zgłoszeń, spośród których jury złożone z ponad 1 600 twórców, wykonawców, profesjonalistów z branży fonograficznej i dziennikarzy muzycznych będących członkami Akademii Fonograficznej wyłoniło nominowanych w łącznie 35 kategoriach muzyki rozrywkowej, jazzowej i poważnej.
Na każdą z 11 kategorii tej ostatniej przypada pięć nominowanych krążków, które powalczą o tegoroczne Fryderyki. Wśród nich znalazły się aż 4 albumy wydane w ubiegłym roku pod szyldem ANAKLASIS.
W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło Aleksandra Nowaka. SYRENA. MELODRAMA AETERNA, czyli drugi z kolei zrealizowany przez kompozytora we współpracy z pisarzem, Szczepanem Twardochem, i wydany przez ANAKLASIS projekt, na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W roku ubiegłym w tych samych kategoriach nominacje otrzymały inne dzieła kompozytora, również wydane w ANAKLASIS AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk (nominacja w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) oraz DRACH. DRAMMA PER MUSICA z librettem autorstwa Szczepana Twardocha na podstawie jego książki Drach (nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej). Można więc powiedzieć, że nazwisko Aleksandra Nowaka staje się stałym elementem ogłoszeń nominacji do nagród polskiej Akademii Fonograficznej. Wszystkie wspomniane dzieła kompozytora znaleźć można w sprzedaży na nośnikach fizycznych (CD oraz Blu-Ray) oraz w dystrybucji cyfrowej.
Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Recital Solowy, jest CONTEMPORARY CARILLON. Wydawnictwo gromadzi carillonowe utwory Elżbiety Sikory, Aleksandra Nowaka, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauze w wykonaniu gdańskiej carillonistki Moniki Kaźmierczak i jest jedyną w swoim rodzaju próbą pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Wszystkie zgromadzone na krążku utwory powstały na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska i w latach 2019–2021 kolejno były w Gdańsku prawykonywane. Płyta w 2021 roku ukazała się w serii SOUNDS ANAKLASIS i dziś można ją znaleźć zarówno w sprzedaży w formie fizycznej, jak i w serwisach streamingowych.
O statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca w tym roku powalczą natomiast aż dwie płyty spod znaku ANA, a są nimi: POLISH HEROINES OF MUSIC i GREAT ENCOUNTERS.
Pierwsza z płyt zasiliła serię SOUNDS ANAKLASIS na początku ubiegłego roku i była ukłonem w stronę polskich kobiet-kompozytorek, stanowiących silny i wyrazisty głos zarówno na rodzimej, jak i przecież międzynarodowej scenie współczesnej muzyki poważnej. Utwory skomponowane przez Elżbietę Sikorę, Agatę Zubel, Hannę Kulenty i Grażynę Bacewicz nagrała francuska Orchestre Pasdeloup pod batutą nagradzanej i niezwykle utalentowanej Marzeny Diakun. Cały album jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który, promując polską kulturę za granicą, podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek.
GREAT ENCOUNTERS z kolei jest płytą-podarunkiem, jaki PWM sprawił melomanom z okazji jubileuszu 75 lat działalności oficyny. Istotą GREAT ENCOUNTERS są tytułowe spotkania: przeszłości z przyszłością, starego z nowym, doskonałych współczesnych artystów i kompozytorów z klasykami polskiej muzyki poważnej. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali Adam Pierończyk, Krzysztof Herdzin, Adam Bałdych i Adam Sztaba, którzy twórczo zmierzyli się z muzycznym dziedzictwem kolejno: Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Stanisława Moniuszki. Wydaniu płyty w ubiegłym roku towarzyszył także niezwykły koncert, który stanowił kolejne spotkanie – po długiej, wywołanej pandemią przerwie pozwolił artystom na spotkanie z publicznością, a melomanom na kontakt z żywą muzyką.
Obydwu nominowanych krążków można posłuchać w serwisach streamingowych, są także w sprzedaży jako płyty CD i winylowe (GREAT ENCOUNTERS).
To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas nominacje, a także przyznana w ubiegłym roku statuetka (AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW jako Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) dla młodej, bo niespełna trzyletniej wytwórni fonograficznej są wielkim wyróżnieniem zarówno dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, właściciela marki, jak i artystów i twórców biorących udział w nagraniach.
Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Po ogłoszeniu wszystkich nominacji czas na drugą turę głosowania, w której wyklaruje się lista zwycięzców poszczególnych kategorii. Wyniki poznamy już wkrótce.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.