Aktualności
26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
2022-03-29
W dniach 3–15 kwietnia odbędzie się w Warszawie 26. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe. Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku i Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu” – wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Ferenca Liszta, Gabriela Fauré’go i Césara Francka po Charlesa Ives’a, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego.
Festiwal zainauguruje IX Symfonia Beethovena w wykonaniu Chóru i Orkiestry Narodowego Forum Muzycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, z solistami: Genią Kühmeier, Małgorzatą Walewską, Rafałem Bartmińskim i Tomaszem Koniecznym. W koncercie finałowym maestro Andrzej Boreyko wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi Requiem Luigi Cherubiniego i Requiem Alfreda Schnittkego.
W czasie Festiwalu z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak NOSPR pod dyrekcją Lawrenca Fostera, Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prowadzona przez Alexandra Humalę i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Solistką tej ostatniej orkiestry będzie jedna z najbardziej cenionych na świecie skrzypaczek, Arabella Steinbacher, która wykona I Koncert skrzypcowy Maxa Brucha. Specjalny charakter będzie miał koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok IX Symfonii Dvořáka i Odwiecznych pieśni Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu. Po raz drugi w historii Wielkanocnego Festiwalu zagości orkiestra Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona. Usłyszymy również orkiestrę symfoniczną KNUA (Korea National University of Arts Symphony Orchestra) prowadzoną przez Chiyoung Chunga – koncert ten będzie streamingowany na platformie internetowej.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz przedstawi jednoaktowe dzieło Giuseppe Gazzanigi Don Giovanni, które w czasach swego powstania konkurowało pod względem popularności z arcydziełem Mozarta o tym samym tytule. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia, m.in. Aleksander Kunach, Natalia Rubiś, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Karol Kozłowski oraz Wojtek Gierlach i Robert Gierlach.
Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. XXVI edycję Wielkanocnego Festiwalu anonsuje plakat autorstwa Agaty Kus.
Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda.
Szczegóły i informacje o biletach dostępne są na stronie organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.