Aktualności
26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
2022-03-29
W dniach 3–15 kwietnia odbędzie się w Warszawie 26. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe. Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku i Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu” – wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Ferenca Liszta, Gabriela Fauré’go i Césara Francka po Charlesa Ives’a, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego.
Festiwal zainauguruje IX Symfonia Beethovena w wykonaniu Chóru i Orkiestry Narodowego Forum Muzycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, z solistami: Genią Kühmeier, Małgorzatą Walewską, Rafałem Bartmińskim i Tomaszem Koniecznym. W koncercie finałowym maestro Andrzej Boreyko wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi Requiem Luigi Cherubiniego i Requiem Alfreda Schnittkego.

W czasie Festiwalu z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak NOSPR pod dyrekcją Lawrenca Fostera, Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prowadzona przez Alexandra Humalę i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Solistką tej ostatniej orkiestry będzie jedna z najbardziej cenionych na świecie skrzypaczek, Arabella Steinbacher, która wykona I Koncert skrzypcowy Maxa Brucha. Specjalny charakter będzie miał koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok IX Symfonii Dvořáka i Odwiecznych pieśni Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu. Po raz drugi w historii Wielkanocnego Festiwalu zagości orkiestra Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona. Usłyszymy również orkiestrę symfoniczną KNUA (Korea National University of Arts Symphony Orchestra) prowadzoną przez Chiyoung Chunga – koncert ten będzie streamingowany na platformie internetowej.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz przedstawi jednoaktowe dzieło Giuseppe Gazzanigi Don Giovanni, które w czasach swego powstania konkurowało pod względem popularności z arcydziełem Mozarta o tym samym tytule. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia, m.in. Aleksander Kunach, Natalia Rubiś, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Karol Kozłowski oraz Wojtek Gierlach i Robert Gierlach.
Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. XXVI edycję Wielkanocnego Festiwalu anonsuje plakat autorstwa Agaty Kus.
Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda.
Szczegóły i informacje o biletach dostępne są na stronie organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!