Aktualności
„Mamy siebie”: artyści w poruszającym utworze dla Ukrainy
2022-04-21
Środowisko muzyczne po raz kolejny udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych. Adam Sztaba wraz z najważniejszymi artystami polskiej sceny prezentuje kompozycję Mamy siebie, która powstała jako symbol wsparcia dla Ukrainy i narodu ukraińskiego.
„Ten chór nie miał prawa się zdarzyć” – tak Adam Sztaba opisał dzień, w którym w jednym miejscu i czasie spotkali się najwybitniejsi i uznani wokaliści, by wspólnie nagrać piosenkę Mamy siebie. Kompozytor wraz ze swoją żoną spontanicznie zorganizowali jego produkcję, a do współpracy zaprosili również Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie, Chór Polskiego Radia, sekcję rytmiczną Orkiestry Adama Sztaby oraz czołowych reżyserów dźwięku. Artyści wykonali piosenkę w językach polskim i ukraińskim.
Akcję wsparło również Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydając nuty utworu Mamy siebie w opracowaniu na głos z fortepianem i chwytami gitarowymi. Dochód ze sprzedaży publikacji nutowej (dostępne wersje: drukowana i cyfrowa) oraz wersji cyfrowej nagrania przekazany zostanie Caritas Polska na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie.
Sam utwór, jak podkreśla Sztaba, „zrodził się w innej rzeczywistości. Był prezentem urodzinowym dla żony, Agnieszki, kiedy nikt nie wyobrażał sobie świata, jakim stał się po 24 lutego 2022 roku. Agnieszka podsunęła mi myśl, by stworzyć nową wersję tego utworu i w ramach wsparcia dla narodu ukraińskiego, nagrać go z wieloma artystami. Tekst autorstwa Carmell okazał się na tyle uniwersalny, że wymagał niewielkich zmian, a ja rozpocząłem pisanie aranżacji na pełny skład symfoniczny wsparty sekcją rytmiczną. Dzięki Polskiemu Radiu, a szczególnie Programowi 2, z którym jestem związany, do nagrania udało się zaprosić Orkiestrę i Chór Polskiego Radia oraz wybitnego reżysera dźwięku, Leszka Kamińskiego. Na moje zaproszenie zareagowali też muzycy mojej orkiestry oraz ponad sześćdziesięciu czołowych wokalistów. Będąc na co dzień uznanymi solistami, stanęli oni ramię w ramię i zaśpiewali w jednym chórze, który w tak niecodziennym składzie zaistniał tylko na tę krótką chwilę. Wszyscy, niezależnie od muzycznych światów z jakich pochodzimy, zjednoczyliśmy się, by nas lepiej usłyszano, by okazać jedność z Ukraińcami i dodać im otuchy w ogromie niesprawiedliwości i cierpienia, którego zaznali. I choć muzyką świata nie zmienimy, to mocno wierzę, że dzielenie się najlepszą częścią siebie, przekuje się w dobro”.
muzyka: Adam Sztaba
tekst: Carmell
wykonawcy: Artists for Ukraine
producent: Polskie Radio, SztabMusic
wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
WOKALIŚCI / SOLIŚCI
Kayah
Ania Jopek
Natalia Niemen
Kasia Moś
Natalia Kukulska
Ania Karwan
Olga Szomańska
Kasia Wilk
Dorota Miśkiewicz
Carmell
Igor Herbut
Kuba Badach
Kasia Cerekwicka
Piotr Cugowski
Ksenija Żuk
Damian Ukeje
Krzysztof Iwaneczko
Nick Sinckler
Janusz Radek
Bovska
Daria Kosiek
Daga Gregorewicz
Dana Vynnytska
Magda Steczkowska
Ania Szarmach
Andrzej Piaseczny
Kasia Dereń
Małgorzata Markiewicz
Daniel Wojsa
Andrek Danek
Kuba Zaborski
Buslav
Basia Gąsienica-Giewont
Ewelina Kordy
Irena Kijewska
Michał Rudaś
Adam Krylik
Agnieszka Przekupień
Krzysztof Pietrzak
Maja Studzińska
Bela Komoszyńska
Krzysztof Napiórkowski
Marcin Wortmann
Mietek Szcześniak
Maja Kleszcz
Kaja Mianowana
Modest Ruciński
Iza Połońska
Edyta Krzemień
TGD
Pedro Nazaruk
Emilia Nazaruk
Marta Ławska-Zawadzka
Żaneta Mróz
Monika Wydrzyńska
Natalia Majewska
Magdalena Kuchciak
Ewelina Gawell
Anna Świątczak
Michał Mielczarek
Maciej Bugalski
Kamil Milczarek
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Orkiestry Adama Sztaby
REŻYSERIA DŹWIĘKU, MIKS, MASTERING
Leszek Kamiński / Polskie Radio
VIDEO
Mortvideo / Marcin Kopiec
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.