Aktualności
„Mamy siebie”: artyści w poruszającym utworze dla Ukrainy
2022-04-21
Środowisko muzyczne po raz kolejny udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych. Adam Sztaba wraz z najważniejszymi artystami polskiej sceny prezentuje kompozycję Mamy siebie, która powstała jako symbol wsparcia dla Ukrainy i narodu ukraińskiego.
„Ten chór nie miał prawa się zdarzyć” – tak Adam Sztaba opisał dzień, w którym w jednym miejscu i czasie spotkali się najwybitniejsi i uznani wokaliści, by wspólnie nagrać piosenkę Mamy siebie. Kompozytor wraz ze swoją żoną spontanicznie zorganizowali jego produkcję, a do współpracy zaprosili również Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie, Chór Polskiego Radia, sekcję rytmiczną Orkiestry Adama Sztaby oraz czołowych reżyserów dźwięku. Artyści wykonali piosenkę w językach polskim i ukraińskim.
Akcję wsparło również Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydając nuty utworu Mamy siebie w opracowaniu na głos z fortepianem i chwytami gitarowymi. Dochód ze sprzedaży publikacji nutowej (dostępne wersje: drukowana i cyfrowa) oraz wersji cyfrowej nagrania przekazany zostanie Caritas Polska na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie.
Sam utwór, jak podkreśla Sztaba, „zrodził się w innej rzeczywistości. Był prezentem urodzinowym dla żony, Agnieszki, kiedy nikt nie wyobrażał sobie świata, jakim stał się po 24 lutego 2022 roku. Agnieszka podsunęła mi myśl, by stworzyć nową wersję tego utworu i w ramach wsparcia dla narodu ukraińskiego, nagrać go z wieloma artystami. Tekst autorstwa Carmell okazał się na tyle uniwersalny, że wymagał niewielkich zmian, a ja rozpocząłem pisanie aranżacji na pełny skład symfoniczny wsparty sekcją rytmiczną. Dzięki Polskiemu Radiu, a szczególnie Programowi 2, z którym jestem związany, do nagrania udało się zaprosić Orkiestrę i Chór Polskiego Radia oraz wybitnego reżysera dźwięku, Leszka Kamińskiego. Na moje zaproszenie zareagowali też muzycy mojej orkiestry oraz ponad sześćdziesięciu czołowych wokalistów. Będąc na co dzień uznanymi solistami, stanęli oni ramię w ramię i zaśpiewali w jednym chórze, który w tak niecodziennym składzie zaistniał tylko na tę krótką chwilę. Wszyscy, niezależnie od muzycznych światów z jakich pochodzimy, zjednoczyliśmy się, by nas lepiej usłyszano, by okazać jedność z Ukraińcami i dodać im otuchy w ogromie niesprawiedliwości i cierpienia, którego zaznali. I choć muzyką świata nie zmienimy, to mocno wierzę, że dzielenie się najlepszą częścią siebie, przekuje się w dobro”.
muzyka: Adam Sztaba
tekst: Carmell
wykonawcy: Artists for Ukraine
producent: Polskie Radio, SztabMusic
wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
WOKALIŚCI / SOLIŚCI
Kayah
Ania Jopek
Natalia Niemen
Kasia Moś
Natalia Kukulska
Ania Karwan
Olga Szomańska
Kasia Wilk
Dorota Miśkiewicz
Carmell
Igor Herbut
Kuba Badach
Kasia Cerekwicka
Piotr Cugowski
Ksenija Żuk
Damian Ukeje
Krzysztof Iwaneczko
Nick Sinckler
Janusz Radek
Bovska
Daria Kosiek
Daga Gregorewicz
Dana Vynnytska
Magda Steczkowska
Ania Szarmach
Andrzej Piaseczny
Kasia Dereń
Małgorzata Markiewicz
Daniel Wojsa
Andrek Danek
Kuba Zaborski
Buslav
Basia Gąsienica-Giewont
Ewelina Kordy
Irena Kijewska
Michał Rudaś
Adam Krylik
Agnieszka Przekupień
Krzysztof Pietrzak
Maja Studzińska
Bela Komoszyńska
Krzysztof Napiórkowski
Marcin Wortmann
Mietek Szcześniak
Maja Kleszcz
Kaja Mianowana
Modest Ruciński
Iza Połońska
Edyta Krzemień
TGD
Pedro Nazaruk
Emilia Nazaruk
Marta Ławska-Zawadzka
Żaneta Mróz
Monika Wydrzyńska
Natalia Majewska
Magdalena Kuchciak
Ewelina Gawell
Anna Świątczak
Michał Mielczarek
Maciej Bugalski
Kamil Milczarek
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Orkiestry Adama Sztaby
REŻYSERIA DŹWIĘKU, MIKS, MASTERING
Leszek Kamiński / Polskie Radio
VIDEO
Mortvideo / Marcin Kopiec
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.