Aktualności
Fryderyk dla ANAKLASIS!
2022-04-23
Fryderyki 2022 rozdane! Z Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce, płyną dobre wieści. Kolejny rok z rzędu ANAKLASIS triumfuje w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa. Płyta SYRENA. MELODRAMA AETERNA, będąca efektem współpracy pisarza Szczepana Twardocha i związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytora Aleksandra Nowaka, została doceniona przez krytyków i zdobyła prestiżową statuetkę. Podczas uroczystej gali zorganizowanej w Operze na Zamku w Szczecinie nagrodę odebrał kompozytor dzieła.
„Jesteśmy szczęśliwi, że nasza młoda marka fonograficzna triumfuje kolejny rok z rzędu, zyskuje coraz szersze uznanie melomanów, a nasze albumy doceniane są przez środowisko muzyczne nie tylko w Polsce, ale również zagranicą. Co ważne – nominacje dla naszych realizacji w kilku tak różnych kategoriach dowodzą, że twórczość najnowsza, którą rejestrujemy wykracza poza ramy kategorii i pięknie wpisuje się w pejzaż kultury muzycznej w ogóle. Każdy z krążków to efekt owocnej współpracy wybitnych artystów ze wspaniałymi ludźmi kultury, którzy są zaangażowani w całą produkcję, a później w potężną machinę promującą każdą z płyt. Bez nich nie osiągnęlibyśmy tego sukcesu! Chciałbym z tego miejsca wszystkim tworzącym wspólnie z nami markę ANAKLASIS pogratulować i bardzo podziękować.” – mówi dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM.
Operze SYRENA. MELODRAMA AETERNA, do której muzykę skomponował Aleksander Nowak, zaś libretto – specjalnie na potrzeby opery – napisał Szczepan Twardoch, przyznano w szczecińskiej Operze na Zamku prestiżowy laur! Od dzisiaj ANA 017 to Album Roku w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa. To nie pierwsze wyróżnienie Akademii Fonograficznej dla dzieła będącego owocem współpracy ANAKLASIS z kompozytorem. W ubiegłym roku Nowak odebrał statuetkę za docenioną wówczas realizację opery AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW z librettem autorstwa Olgi Tokarczuk.
Po tegorocznej Gali Muzyki Poważnej widać, jak dobry kierunek rozwoju obrała ta wciąż młoda marka fonograficzna. ANAKLASIS zaznaczyło już poprzednio swoją obecność na gali rozdania Fryderyków otrzymując szereg nominacji (i statuetkę!). Powołana w listopadzie 2019 roku do życia wytwórnia płytowa działająca pod auspicjami PWM swój debiut na Fryderykach miała już w 2020 roku. Wówczas w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna nominowany był krążek WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Zaś w 2021 roku, aż cztery krążki wydane przez ANAKLASIS otrzymały nominacje do jednych z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. W kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej – album DRACH. DRAMMA PER MUSICA duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch; w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca – płyta CONCERTINOS przybliżająca muzykę Romana Palestra; w kategorii Album Roku Recital Solowy – krążek SONGS & SONNETS – prezentujący wokalno-instrumentalną twórczość Romualda Twardowskiego; a w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa – dzieło AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW, i to właśnie ten album został nagrodzony statuetką. W tym roku, ANAKLASIS otrzymało aż pięć nominacji i wywalczyło kolejną statuetkę dla marki. W kategorii Album Roku Muzyka Koncentrująca nominowano wydany z okazji 75 rocznicy powstania Oficyny krążek GREAT ENCOUNTERS zajmujący poczesne miejsce w wydawniczej serii REVISIONS. W kategorii Muzyka Koncertująca doceniono płytę POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel. W kategorii Album Roku Recital Solowy zauważono krążek CONTEMPORARY CARILLON, efekt współpracy Moniki Kaźmierczak z Aleksandrem Nowakiem, Elżbietą Sikorą, Pawłem Mykietynem, Agatą Zubel i Zygmuntem Krauze. Natomiast SYRENA. MELODRAMA AETERNA była również nominowana w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Tendencja wzrostowa w liczbie otrzymywanych nominacji mówi sama za siebie: polska muzyka najnowsza jest doceniana i słuchana, a cel, jaki obrała wytwórnia płytowa ANAKLASIS – popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na wyzwania, ale niekoniecznie wcześniej zainteresowanych takim repertuarem, jest realizowany z każdą wydaną płytą. I to jest bardzo dobry kierunek.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.