Aktualności
Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM
2022-05-09
Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka.
Pod koniec maja rusza we Wrocławiu 33. odsłona festiwalu Musica Polonica Nova. Jednym z wydarzeń towarzyszących i zapowiadających przedsięwzięcie jest koncert LutosAir Quintet, w którego programie znalazł się utwór Alias Hanny Kulenty, napisany na flet, obój, klarnet, fagot i róg. Kompozytorka po raz kolejny odkrywa w nim swoją autorską technikę musique surrealistique, choć podchodzi do niej inaczej niż we wcześniejszych kompozycjach. W Alias nie znajdziemy rozmaicie zestawianych ze sobą wątków muzycznych, a jeden temat: powielany, przekształcany, raz rozciągany, to znów zacieśniany. Kulenty podejmuje w nim próbę przeniesienia na muzykę złudzenia optycznego charakterystycznego dla obrazów M.C. Eschera, w których np. schody prowadzą jednocześnie w górę i w dół. Podobne wrażenie ma budować Alias, zacierając momenty zmian następujących w muzyce. Na ile kompozytorce udało się wywołać zamierzony efekt? Będzie to można ocenić 14 maja podczas trzech koncertów w Czarnej Sali Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu: o godz. 17.30, 19.00 i 21.00. Liczba miejsc jest ograniczona. Bezpłatne wejściówki wydawane będą bezpośrednio przed wydarzeniem, przy wejściu do sali. Wcześniejsza rezerwacja wejściówek nie jest możliwa.
Soundtrack do Ciemno, prawie noc Marcina Stańczyka odbił się głośnym echem na gruncie muzyki filmowej. Nominowany w 2020 do polskiej ścieżki dźwiękowej roku na FMF Kraków, powraca na festiwal. Tym razem zabrzmi w formie suity, na żywo, z partytury wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W swojej muzyce kompozytor prowadzi słuchacza przez rozmaite barwy orkiestrowe, decyduje się na nawiązania do znanych muzycznych motywów, budując nowe skojarzenia, jak w przypadku Lamentu Ewy – parafrazy Lamentu Dydony Henry’ego Purcella. Suita, przygotowana na zamówienie FMF, zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Jana Stokłosę, w ramach koncertu w Centrum Kongresowym ICE Kraków 25 maja. Za reżyserię i oprawę wizualną koncertu odpowiada Mateusz Znaniecki. Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia. Bilety do nabycia na stronie organizatora oraz w punktach InfoKraków.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.