Aktualności
Znamy zwycięzcę konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim!
2022-05-13
Praca nadesłana przez Magdalenę Majewską to zwycięski projekt konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim. Tekst jej autorstwa został wyłoniony spośród 33 nadesłanych zgłoszeń.
Jurorzy przyznali, że poziom nadesłanych prac był bardzo wysoki. Wiele z nich wzbudziło zainteresowanie, a obrady były bardzo burzliwe. Jak mówi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy:
– Ogłoszenie konkursu na napisanie popularnej monografii o tak wybitnej, ale złożonej postaci, jaką był Ignacy Jan Paderewski, było przedsięwzięciem tyleż pociągającym, co ryzykownym. Jak się jednak szybko okazało, ten PWM-owski eksperyment odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim, a nadesłane prace prezentowały wyjątkowo wysoki poziom. Jurorzy więc mieli dużą trudność z wyborem zwycięskiego tekstu, skutkiem czego, oprócz przyznania nagrody głównej, zostało wyróżnionych dodatkowo dwoje autorów…
Jury obradowało w składzie: Justyna Kica – muzykolożka, znawczyni życia i twórczości I.J. Paderewskiego, Danuta Gwizdalanka – poczytna autorka książek o wielkich kompozytorach, Antonii Libera – pisarz, autor powieści Madame, która weszła do kanonu współczesnej polskiej literatury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia oraz Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Główną nagrodę w konkursie zdobyła praca nadesłana przez Magdalenę Majewską, która ukrywała się pod pseudonimem „Czarodziej”. Pseudonim okazał się bardzo adekwatny, ponieważ praca dosłownie oczarowała jurorów. Przyznali, że świetny język, dokładność i swada, z którą książka została napisana, zasługują na docenienie. Praca była tak magiczna, że dosłownie rzuciła dobry urok na jurorów, którzy zdecydowali, że to właśnie ona powinna otrzymać pierwszą nagrodę. Już wkrótce Pani Magdalena na okładce kolejnego tomu serii Małe Monografie zobaczy swoje nazwisko. Autorka otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł i podpisze umowę wydawniczą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Podczas obrad uwagę jury przykuły także dwie prace autorstwa Marii Michalskiej oraz Beaty Kazimieruk. Jurorzy zwrócili szczególną uwagę na rzetelność badawczą tych dwóch tekstów. Poza przewidzianą pulą nagród zadecydowali o przyznaniu wyróżnień. Obie twórczynie otrzymają od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nagrody rzeczowe.
Mała Monografia poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu teraz musi zostać dopisana i dopracowana, a przewidywane zakończenie prac redakcyjnych i premiera zwycięskiego tekstu w serii Małe Monografie przewidziana jest na przyszły rok.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.