Aktualności
Znamy zwycięzcę konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim!
2022-05-13
Praca nadesłana przez Magdalenę Majewską to zwycięski projekt konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim. Tekst jej autorstwa został wyłoniony spośród 33 nadesłanych zgłoszeń.
Jurorzy przyznali, że poziom nadesłanych prac był bardzo wysoki. Wiele z nich wzbudziło zainteresowanie, a obrady były bardzo burzliwe. Jak mówi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy:
– Ogłoszenie konkursu na napisanie popularnej monografii o tak wybitnej, ale złożonej postaci, jaką był Ignacy Jan Paderewski, było przedsięwzięciem tyleż pociągającym, co ryzykownym. Jak się jednak szybko okazało, ten PWM-owski eksperyment odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim, a nadesłane prace prezentowały wyjątkowo wysoki poziom. Jurorzy więc mieli dużą trudność z wyborem zwycięskiego tekstu, skutkiem czego, oprócz przyznania nagrody głównej, zostało wyróżnionych dodatkowo dwoje autorów…
Jury obradowało w składzie: Justyna Kica – muzykolożka, znawczyni życia i twórczości I.J. Paderewskiego, Danuta Gwizdalanka – poczytna autorka książek o wielkich kompozytorach, Antonii Libera – pisarz, autor powieści Madame, która weszła do kanonu współczesnej polskiej literatury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia oraz Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Główną nagrodę w konkursie zdobyła praca nadesłana przez Magdalenę Majewską, która ukrywała się pod pseudonimem „Czarodziej”. Pseudonim okazał się bardzo adekwatny, ponieważ praca dosłownie oczarowała jurorów. Przyznali, że świetny język, dokładność i swada, z którą książka została napisana, zasługują na docenienie. Praca była tak magiczna, że dosłownie rzuciła dobry urok na jurorów, którzy zdecydowali, że to właśnie ona powinna otrzymać pierwszą nagrodę. Już wkrótce Pani Magdalena na okładce kolejnego tomu serii Małe Monografie zobaczy swoje nazwisko. Autorka otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł i podpisze umowę wydawniczą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Podczas obrad uwagę jury przykuły także dwie prace autorstwa Marii Michalskiej oraz Beaty Kazimieruk. Jurorzy zwrócili szczególną uwagę na rzetelność badawczą tych dwóch tekstów. Poza przewidzianą pulą nagród zadecydowali o przyznaniu wyróżnień. Obie twórczynie otrzymają od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nagrody rzeczowe.
Mała Monografia poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu teraz musi zostać dopisana i dopracowana, a przewidywane zakończenie prac redakcyjnych i premiera zwycięskiego tekstu w serii Małe Monografie przewidziana jest na przyszły rok.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.