PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: sierpień z trąbką i Sławomirem Cichorem

2022-08-19

W sierpniu poznajemy lepiej trąbkę i Sławomira Cichora – autora publikacji pedagogicznych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kim jest obecny kompozytor miesiąca?
 

Sławomir Cichor to znakomity polski trębacz, pedagog, organizator i kompozytor. Grał w wielu zespołach (m.in. w orkiestrach w Filharmonii Wrocławskiej, Narodowej, Łódzkiej), występował jako muzyk orkiestrowy, solista i kameralista. Jako wykładowca (obecnie profesor w łódzkiej Akademii Muzycznej) zjeździł niemal cały świat z koncertami i wykładami mistrzowskimi. Z pasją i oddaniem organizuje konferencje i wydarzenia popularyzujące trąbkę w Polsce.
 

Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na akordeonie, który wkrótce wymienił na trąbkę. Ta początkowo spodobała mu się z prozaicznych powodów –  była po prostu dużo lżejsza. Ale gdy tylko zaczął grać, niemal od razu się w niej zakochał. Szybko zaczął występować. Już w drugiej klasie szkoły podstawowej koncertował w filharmonii; grał też zespołowo, m.in. w górniczych orkiestrach dętych. Pasja do muzyki konkurowała z pasją do żeglarstwa. Jako młodzieniec pływał, brał udział w regatach i marzył, by zostać marynarzem. W wyborze drogi zawodowej pomogła znajomość z Igorem Cecocho, wybitnym profesorem trąbki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, do którego klasy ostatecznie dostał się na studia.


Twórcza strona osobowości Cichora dała o sobie znać jeszcze w szkole średniej, gdy na zajęciach z fortepianu lub harmonii zachęcano go do improwizacji. Z tego okresu pochodzą też jego wczesne kompozytorskie próby. Nie jest pierwszym w rodzinie, który odnalazł w sobie talent do pisania – Bogusław Schaeffer to jego dalszy wujek. Utwory edukacyjne na trąbkę Cichor zaczął komponować odpowiadając na problemy i braki w literaturze, które zauważał jako nauczyciel. Jego publikacja Zagraj wszystko! to nie tylko – jak głosi podtytuł – zbiór etiud dla młodych trębaczy, ale też pierwsza w Polsce propozycja o charakterze metodycznym na ten instrument. W kolejnych ćwiczeniach powracają swojsko brzmiące, śpiewne, inspirowane muzyką ludową i tradycyjnymi tańcami melodie, co pozwala szybciej przyswoić nowe elementy. Każdy wariant wprowadza bowiem pewną zmianę: tonacji, metrum czy artykulacji. Etiudom towarzyszą krótkie opisy poruszanych w nich problemów, a także rzeczowe podpowiedzi, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w każdej z nich.



Tymczasem w Utworach na zespoły trąbkowe do głosu dochodzi fascynująca autora muzyka dawna, związaną z religijnymi ceremoniami, której – badając rolę trąbki w muzyce jasnogórskiej XVIII wieku – poświęcił również swoją pracę doktorską. Kompozycje zawarte w zbiorze, mimo że służyć mają przede wszystkim do celów edukacyjnych, posiadają też wyraźny indywidualny rys i artystyczne własności. Słychać w nich upodobanie do surowych, modalnych współbrzmień i zwrotów (Nokturn), swobodną, regulowaną zmiennymi metrami narrację, która chwilami przypomina prozodię chorałowych śpiewów (Fanfara na dwie trąbki), a także wpływy polifonii (imitacyjne zabawy w Piosence). Kompozytor nie rezygnuje jednak z bardziej współczesnych współbrzmień i fakturalno-barwowych zabiegów, które sprawiają, że muzyka nabiera soczystych, czasem wręcz jaskrawych barw (chromatyka w Zwierciadle czy rozwibrowane całotonowe klastery w Sound Check). To prawdziwe muzyczne perełki, które rozwijają technikę i dają wykonawcom wiele frajdy.

 

Pamiętajcie, że do końca miesiąca publikacje Sławomira Cichora wydane w Polskim Wydawnictwie Muzycznym możecie kupić ze specjalnym rabatem! Zaglądnijcie do naszego e-sklepu, księgarni stacjonarnej oraz na platformę nkoda, gdzie możecie zajrzeć do nut bez wychodzenia z domu. 

Autorką tekstu o Sławomierze Cichorze jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!