PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: sierpień z trąbką i Sławomirem Cichorem

2022-08-19

W sierpniu poznajemy lepiej trąbkę i Sławomira Cichora – autora publikacji pedagogicznych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kim jest obecny kompozytor miesiąca?
 

Sławomir Cichor to znakomity polski trębacz, pedagog, organizator i kompozytor. Grał w wielu zespołach (m.in. w orkiestrach w Filharmonii Wrocławskiej, Narodowej, Łódzkiej), występował jako muzyk orkiestrowy, solista i kameralista. Jako wykładowca (obecnie profesor w łódzkiej Akademii Muzycznej) zjeździł niemal cały świat z koncertami i wykładami mistrzowskimi. Z pasją i oddaniem organizuje konferencje i wydarzenia popularyzujące trąbkę w Polsce.
 

Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na akordeonie, który wkrótce wymienił na trąbkę. Ta początkowo spodobała mu się z prozaicznych powodów –  była po prostu dużo lżejsza. Ale gdy tylko zaczął grać, niemal od razu się w niej zakochał. Szybko zaczął występować. Już w drugiej klasie szkoły podstawowej koncertował w filharmonii; grał też zespołowo, m.in. w górniczych orkiestrach dętych. Pasja do muzyki konkurowała z pasją do żeglarstwa. Jako młodzieniec pływał, brał udział w regatach i marzył, by zostać marynarzem. W wyborze drogi zawodowej pomogła znajomość z Igorem Cecocho, wybitnym profesorem trąbki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, do którego klasy ostatecznie dostał się na studia.


Twórcza strona osobowości Cichora dała o sobie znać jeszcze w szkole średniej, gdy na zajęciach z fortepianu lub harmonii zachęcano go do improwizacji. Z tego okresu pochodzą też jego wczesne kompozytorskie próby. Nie jest pierwszym w rodzinie, który odnalazł w sobie talent do pisania – Bogusław Schaeffer to jego dalszy wujek. Utwory edukacyjne na trąbkę Cichor zaczął komponować odpowiadając na problemy i braki w literaturze, które zauważał jako nauczyciel. Jego publikacja Zagraj wszystko! to nie tylko – jak głosi podtytuł – zbiór etiud dla młodych trębaczy, ale też pierwsza w Polsce propozycja o charakterze metodycznym na ten instrument. W kolejnych ćwiczeniach powracają swojsko brzmiące, śpiewne, inspirowane muzyką ludową i tradycyjnymi tańcami melodie, co pozwala szybciej przyswoić nowe elementy. Każdy wariant wprowadza bowiem pewną zmianę: tonacji, metrum czy artykulacji. Etiudom towarzyszą krótkie opisy poruszanych w nich problemów, a także rzeczowe podpowiedzi, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w każdej z nich.



Tymczasem w Utworach na zespoły trąbkowe do głosu dochodzi fascynująca autora muzyka dawna, związaną z religijnymi ceremoniami, której – badając rolę trąbki w muzyce jasnogórskiej XVIII wieku – poświęcił również swoją pracę doktorską. Kompozycje zawarte w zbiorze, mimo że służyć mają przede wszystkim do celów edukacyjnych, posiadają też wyraźny indywidualny rys i artystyczne własności. Słychać w nich upodobanie do surowych, modalnych współbrzmień i zwrotów (Nokturn), swobodną, regulowaną zmiennymi metrami narrację, która chwilami przypomina prozodię chorałowych śpiewów (Fanfara na dwie trąbki), a także wpływy polifonii (imitacyjne zabawy w Piosence). Kompozytor nie rezygnuje jednak z bardziej współczesnych współbrzmień i fakturalno-barwowych zabiegów, które sprawiają, że muzyka nabiera soczystych, czasem wręcz jaskrawych barw (chromatyka w Zwierciadle czy rozwibrowane całotonowe klastery w Sound Check). To prawdziwe muzyczne perełki, które rozwijają technikę i dają wykonawcom wiele frajdy.

 

Pamiętajcie, że do końca miesiąca publikacje Sławomira Cichora wydane w Polskim Wydawnictwie Muzycznym możecie kupić ze specjalnym rabatem! Zaglądnijcie do naszego e-sklepu, księgarni stacjonarnej oraz na platformę nkoda, gdzie możecie zajrzeć do nut bez wychodzenia z domu. 

Autorką tekstu o Sławomierze Cichorze jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.