Aktualności
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki startuje 4 lipca
2022-06-15
Jak rozwijała się polska muzyka w okresie międzywojnia? Którzy polscy kompozytorzy zaznaczyli się w historii muzyki filmowej? Jak opowiadać uczniom o muzyce XX i XXI wieku, zwłaszcza tuż po długim okresie nauki zdalnej? 4 lipca w Gdańsku rusza XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki, podczas którego specjaliści z zakresu muzyki ostatnich 120. lat odpowiedzą na te i inne pytania związane z pedagogiką muzyczną. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Kursy Historii Muzyki dla nauczycieli szkół muzycznych I i II st. są cykliczną imprezą organizowaną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Ich celem jest uaktualnianie wiedzy z zakresu historii muzyki oraz wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli teorii – to właśnie do nich skierowane jest przedsięwzięcie, które w tym roku odbędzie się w Gdańsku między 4 a 8 lipca. Pomysłodawczynią i organizatorką kursów jest mgr Aleksandra Wilde, nauczycielka historii muzyki, a od dwóch lat także dyrektor OSM I i II st. w Gdańsku.
fot. Anna Maria Olak / PWM
W tym roku w centrum uwagi znajdzie się muzyka polska XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w programie zajmie projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało z okazji 100-lecia Niepodległości. Podczas kursu zostaną przedstawione aspekty edukacyjne projektu oraz możliwości, jakie daje on w codziennej praktyce nauczycielskiej. Jedną z pomocy naukowych jest box „100 na 100”. Na to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące 100 lat polskiej muzyki (1918–2018), składa się 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”, 10 „Zeszytów dekad” omawiających każdy z utworów oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki autorstwa Danuty Gwizdalanki.
Podczas kursu zajęcia poprowadzą znakomici muzykolodzy, znawcy muzyki współczesnej, a zarazem autorzy związani z Oficyną i felietoniści „Ruchu Muzycznego”, między innymi dr hab. Iwona Lindstedt (prof. IM UW w Warszawie), dr hab. Beata Lewandowska-Bolesławska (prof. IS PAN w Warszawie), Danuta Gwizdalanka oraz Anna Pęcherzewska-Hadrych (ZSM I i II st. w Gdyni). Planowane jest również spotkanie z kompozytorem, Krzysztofem Meyerem, którego utwory znajdują się w katalogu PWM-u.
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki będzie nie tylko okazją do wysłuchania szeregu ciekawych wykładów, ale również do spotkań metodycznych stwarzających okazje do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych oraz scenariuszy lekcji.
Zgłoszenia na tegoroczną edycję kursu można przesyłać do 24 czerwca. Aktualne informacje o kursie są publikowane na głównej stronie szkoły.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.