Aktualności
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki startuje 4 lipca
2022-06-15
Jak rozwijała się polska muzyka w okresie międzywojnia? Którzy polscy kompozytorzy zaznaczyli się w historii muzyki filmowej? Jak opowiadać uczniom o muzyce XX i XXI wieku, zwłaszcza tuż po długim okresie nauki zdalnej? 4 lipca w Gdańsku rusza XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki, podczas którego specjaliści z zakresu muzyki ostatnich 120. lat odpowiedzą na te i inne pytania związane z pedagogiką muzyczną. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Kursy Historii Muzyki dla nauczycieli szkół muzycznych I i II st. są cykliczną imprezą organizowaną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Ich celem jest uaktualnianie wiedzy z zakresu historii muzyki oraz wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli teorii – to właśnie do nich skierowane jest przedsięwzięcie, które w tym roku odbędzie się w Gdańsku między 4 a 8 lipca. Pomysłodawczynią i organizatorką kursów jest mgr Aleksandra Wilde, nauczycielka historii muzyki, a od dwóch lat także dyrektor OSM I i II st. w Gdańsku.
fot. Anna Maria Olak / PWM
W tym roku w centrum uwagi znajdzie się muzyka polska XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w programie zajmie projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało z okazji 100-lecia Niepodległości. Podczas kursu zostaną przedstawione aspekty edukacyjne projektu oraz możliwości, jakie daje on w codziennej praktyce nauczycielskiej. Jedną z pomocy naukowych jest box „100 na 100”. Na to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące 100 lat polskiej muzyki (1918–2018), składa się 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”, 10 „Zeszytów dekad” omawiających każdy z utworów oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki autorstwa Danuty Gwizdalanki.
Podczas kursu zajęcia poprowadzą znakomici muzykolodzy, znawcy muzyki współczesnej, a zarazem autorzy związani z Oficyną i felietoniści „Ruchu Muzycznego”, między innymi dr hab. Iwona Lindstedt (prof. IM UW w Warszawie), dr hab. Beata Lewandowska-Bolesławska (prof. IS PAN w Warszawie), Danuta Gwizdalanka oraz Anna Pęcherzewska-Hadrych (ZSM I i II st. w Gdyni). Planowane jest również spotkanie z kompozytorem, Krzysztofem Meyerem, którego utwory znajdują się w katalogu PWM-u.
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki będzie nie tylko okazją do wysłuchania szeregu ciekawych wykładów, ale również do spotkań metodycznych stwarzających okazje do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych oraz scenariuszy lekcji.
Zgłoszenia na tegoroczną edycję kursu można przesyłać do 24 czerwca. Aktualne informacje o kursie są publikowane na głównej stronie szkoły.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.