PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wojciech Kilar: fenomenalna muzyka filmowa lipcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA

2022-07-15

Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli. 
 

Po studiach wyjechał do Darmstadtu i na stypendium do Paryża, a jego kompozytorski debiut na pierwszej edycji „Warszawskiej Jesieni” okazał się sporym sukcesem. W międzyczasie komponował oprawę muzyczną do spektakli (współpracując z Teatrem Śląskim), później zaczął dostawać zlecenia z branży filmowej. Pisanie do filmów przychodziło mu z ogromną łatwością – potrafił komponować i w podróży, i na kolanie. Najpierw były to pojedyncze mniejsze produkcje, jak dokumentalny film Narciarze Natalii Brzozowskiej (do którego ścieżkę Kilar skomponował raptem w pół dnia), ale z czasem zamówień zaczęło przybywać. W sumie pozostawił po sobie muzykę do ponad 130 tytułów, za wiele z nich dostając prestiżowe nagrody.


 

Do własnej twórczości filmowej Kilar miał stosunek ambiwalentny, by nie powiedzieć – lekceważący. Na pierwszym miejscu stała zawsze muzyka autonomiczna, a współpracę z reżyserami (nawet tymi najwybitniejszymi, jak Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda) traktował jako lekkie zajęcie i działalność czysto zarobkową. Nigdy nie przykładał przesadnej uwagi do tego, co działo się z jego ścieżkami dźwiękowymi: pozwalał je ciąć i dopasowywać pod reżyserską wizję. Nie zmienia to faktu, że zapisał się w historii polskiej kinematografii jako autor najznakomitszych muzycznych obrazów, które wprowadziły sztukę kinową na inny poziom i przetrwały w świadomości pokoleń. 
 

Wiele z filmowych kompozycji Kilara weszło na stałe do repertuaru koncertowego w postaci suit lub utworów orkiestrowych. Najpopularniejsze fragmenty lub tematy zostały również opracowane przez Michała Jakuba Paparę na mniejsze składy: fortepian z klarnetem, skrzypcami, fletem lub solo. Ale nawet w kameralnych miniaturach słychać rzadką umiejętność Kilara do wczuwania się atmosferę filmu czy tworzenia charakterologicznych portretów postaci. W temacie z Pianisty Kilar zawarł pewną przekorę, ale i niepewność (cechy, których sam zaobserwował podczas znajomości z Władysławem Szpilmanem), zaś w wokalizie z Dziewiątych wrót – uwodzicielski liryzm tajemniczej bohaterki.
 

 

Wena melodyczna i zdolność imitowania rozmaitych styli zdawały się kompozytora nigdy nie opuszczać. Gdy trzeba było, pisał awangardowo lub romantycznie, na ludową modłę lub w popularnym stylu, żonglował gatunkami i technikami. Wyjątkowo często sięgał po tańce: w Polonezie z Pana Tadeusza, obok wytwornych współbrzmień w tradycyjnych rytmach obecna jest również łagodność i elegancja melodycznej linii, z kolei w walcu z Trędowatej słychać jakąś nieukojoną tęsknotę, żal, ale i zawziętość. Subtelny nastrój walca przenika też elegijno-sentymentalny temat z Rodziny Połanieckich, a w Zjawach miłosnych z Portretu damy ten sam taniec przybiera mroczny, nasycony dramatyzmem wyraz.
 

Jednym z najbardziej znanych utworów Wojciecha Kilara jest Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową. Ten energetyczny utwór znalazł się na liście 100 kompozycji z lat 1918–2018, które stały się podstawą projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. O stylu kompozytorskim Kilara na podstawie Orawy opowiadają Mariusz Gradowski, Marek Moś i Beata Bolesławska-Lewandowska w Muzycznej wizytówce.

 

Jeszcze do końca lipca utwory Wojciecha Kilara możecie kupić w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie ze specjalnym rabatem. Na półce nowości znajdziecie także nowość wydawniczą – Małą Monografię poświęconą życiu i twórczości Wojciecha Kilara, autorstwa Magdy Miśki-Jackowskiej. 


 

Aranżacje jego muzyki filmowej możecie poznać także za pośrednictwem aplikacji con.sol.la, która umożliwia ćwiczenie kameralistyki nawet wtedy, gdy obok nie ma drugiego muzyka. Możliwość wyłączenia wybranego głosu pozwala na ćwiczenie dowolnej partii z towarzyszeniem zapewnionego nagrania. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
 

Kilkadziesiąt publikacji Wojciecha Kilara znajduje się także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by uzyskać dostęp do tysięcy materiałów nutowych.

 

* Książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej nie jest objęta promocją

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.