Aktualności
Świętujemy 100 rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego - Program Serocki #100!
2022-09-08
We wrześniu 2022 r. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną świętują 100. urodziny Kazimierza Serockiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Z tej okazji zaplanowano cykl wydarzeń w ramach Festiwalu Serocki #100.
Twórczość Kazimierza Serockiego, choć uznana jest powszechnie za „wybitną, ciekawą, wszechstronną, różnorodną”, nadal rzadko gości w programach koncertowych. Toruńska Orkiestra Symfoniczna podjęła się zadania zarówno przybliżenia publiczności postaci Serockiego, jak i prezentacji jego ciągle zbyt mało znanej twórczości.
Wykłady, spotkania z autorami i artystami, recitale, koncerty kameralne i symfoniczne składają się na program wydarzenia festiwalowego, które zainicjowane zostało już w marcu tego roku, w związku z datą urodzin kompozytora. Główne obchody odbywają się jednak we wrześniu 2022 r. i obejmują łącznie 18 wydarzeń, w tym 3 koncerty symfoniczne.
Wśród licznych wydarzeń przygotowanych przez organizatorów, warto zwrócić uwagę m.in. na koncerty z udziałem Adama Kośmiei, który podjął się prezentacji twórczości fortepianowej Serockiego.
W nurt awangardowo-eksperymentalny wpisują się Pianophonie. Jest to ostatnie symfoniczne dzieło kompozytora z solową partią fortepianu, z okresu, kiedy zainteresował się możliwością wykorzystania środków elektronicznych realizowanych na żywo podczas koncertu. Warto dodać, że podczas wydarzenia Serocki #100 Electro Toruńska Orkiestra Symfoniczna zagrała z materiałów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a nową wersję warstwy elekronicznej przygotował reżyser dźwięku, Kamilk Kęska.
Twórczości Kazimierza Serockiego na fortepian solo poświęcony został też Recital fortepianowy Serocki #100 (4 września, Sala Prób CKK Jordanki). Polskie Wydawnictwo Muzyczne z tej okazji przygotowało kolejne wydanie Krasnoludków, które otrzymało odmienioną szatę graficzną autorstwa Joanny Rusinek. Pulikacja dostępna jest już w sprzedaży w naszej księgarni.
Wykłady, spotkania i prelekcje towarzyszą niemal wszystkim wydarzeniom festiwalowym. Zapraszamy w szczególności na wieczór autorski z Iwoną Lindstedt (14 września, Książnica Kopernikańska). Autorka w rozmowie z Gabrielą Ułanowską opowie o swojej publikacji wydanej w 2020 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Kazimierz Serocki. Piszę tylko muzykę.
Ponadto, w dniu zakończenia festiwalu tj. 23 września, nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się kolejna pozycja pod redakcją Iwony Lindstedt poświęcona jubilatowi: Kazimierz Serocki – wykłady, wypowiedzi, zapiski. Jest to zbiór refleksji kompozytora na przeróżne – muzyczne i artystyczne tematy. Bez wątpienia miał wiele do powiedzenia, nie lubił jednak występować publicznie. Na taką okoliczność zawsze był przygotowany – swoje myśli przelewał na papier. Snuł rozważania na temat spraw stricte artystycznych, jak również społeczno-organizacyjnych. Zapiski te stanowią podstawę premierowego zbioru.
Książkę będzie można kupić podczas finałowej gali Festiwalu Serockiego, a od 23 września dostępna będzie również w sprzedaży w dobrych księgarniach muzycznych oraz w księgarni PWM.
Równie ciekawie zapowiada się spotkanie z Zygmuntem Krauze: „Wokół Grupy 49. Prawda czy fikcja?”, zaplanowane przed koncertem 16 września Serocki #100 Piano (Sala Koncertowa CKK Jordanki), którego program w całości wypełnią koncerty fortepianowe z XX w. z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sam kompozytor – Zygmunt Krauze, wykona partię solową w III Koncercie fortepianowym – „Okruchy pamięci”. Z kolei II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz Koncert romantyczny na fortepian i orkiestrę Kazimierza Serockiego zabrzmią w interpretacji Ingolfa Wundera (zdobywca II nagrody ex equo XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 r.). Solistów oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Adam Banaszak. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Zwieńczeniem całego festiwalu – Programu Serocki #100, będzie koncert Serocki #100 Kino, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi suita z muzyką do filmu Potop w opracowaniu Adama Wesołowskiego. Ścieżka dźwiękowa do Potopu Jerzego Hoffmana uznawana jest za punkt szczytowy dokonań Kazimierza Serockiego na gruncie muzyki filmowej. Oprócz słynnego obrazu filmowego w pamięci wielu melomanów pozostały właśnie dźwięki towarzyszące poszczególnym kadrom. Na wieczór wspomnień z tą najpowszechniej znaną częścią twórczości Kazimierza Serockiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza 23 września o godz. 19:00 do Sali Koncertowej CKK Jordanki w Toruniu. Muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej poprowadzi Adam Banaszak.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Programu Serocki #100 i wydawcą utworów Kazimierza Serockiego.
Organizatorem wydarzenia Program Serocki #100 jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.