Aktualności
Październikowe prawykonania pod szyldem PWM-u
2022-10-03
W październiku zapraszamy nie tylko na coroczny festiwal AUKSODRONE, którego PWM jest współorganizatorem i na którym od lat odbywają się premierowe wykonania utworów z katalogu Oficyny, ale także na prawykonania dzieł kompozytorów związanych z Wydawnictwem, w kraju i zagranicą. Po raz pierwszy zabrzmią w tym miesiącu utwory Alka Nowaka, Agaty Zubel, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha i Mikołaja Piotra Góreckiego.
Aleksander Nowak: Baśń o sercu w Tychach
Podczas tegorocznej edycji festiwalu AUKSODRONE zabrzmi kolejne dzieło wokalno-instrumentalne Alka Nowaka, tym razem napisane do libretta Radosława Radka, które bazuje na jego nagradzanej powieści Baśń o wężowym sercu. O samym tekście kompozytor tak pisał na swoim blogu: „Teksty Radka (libretto, powieść źródłowa jak i wcześniejsze, do których zaglądam) wysyłają mnie w zaskakujące rejony. Nienowe, właściwie. W wielu już byłem, tylko zapomniałem, a o niektórych nie wiedziałem, że już je odwiedziłem, mam wrażenie. Przyprawiająca o zawrót głowy, chwilami niepokojąca wycieczka”. Wraz z AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy wystąpi jeden z najważniejszych perkusistów swojego pokolenia, Hubert Zemler, zaśpiewa Camerata Silesia i Adam Strug. Na prawykonanie Baśni o sercu Alka Nowaka zapraszamy 8 października do tyskiej Mediateki. Bilety na to i inne wydarzenia festiwalowe dostępne są do kupienia tutaj. Wydarzenie poprzedzą spotkania z kompozytorem, librecistą i szefem orkiestry, Markiem Mosiem oraz z Hubertem Zemlerem i Adamem Strugiem. Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie www.auksodrone.com.
Agata Zubel w Donaueschingen
Donaueschinger Musiktage to jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Tym bardziej cieszy obecność w programie jego tegorocznej edycji utworu Agaty Zubel. W inspirowanym Marcelem Proustem Na zewnątrz czasu na solistkę hologramową i orkiestrę kompozytorka wychodzi poza standardowe pojęcie dzieła muzycznego. Wraz z SWR Symphonieorchester i SWR Experimentalstudio, których poprowadzi Pascal Rophé, wystąpi Agata Zubel, a właściwie… jej hologram. Utwór będzie transmitowany na żywo na antenie SWR2 14 października o godz. 20:05.
Mikołaj Piotr Górecki i jego dwa prawykonania
W tym miesiącu czekają nas też prawykonania dwóch utworów Mikołaja Piotra Góreckiego. 11 października zapraszamy do Filharmonii Narodowej, gdzie po raz pierwszy zabrzmi jego Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową op. 61. Orkiestrę Kameralną poprowadzi Jan Lewtak, a partię solową wykona Maciej Frąckiewicz. Natomiast 28 października w Operze Leśnej w Sopocie Polska Filharmonia Kameralna pod batutą Wojciecha Rajskiego po raz pierwszy wykona wraz z Krakowskim Triem Stroikowym Zapomniane pieśni i tańce op. 59 na obój, klarnet, fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i czelestę.
Romans klasyki z metalem Pawła Hendricha
Jednym z podgatunków muzyki metalowej, który, zdaniem Pawła Hendricha, jest bardziej interesujący, jest „thall” – gatunek przypisywany szwedzkiej grupie Vildhjarta. Charakterystyczne dla niego jest „smoliste”, ciężkie brzmienie, osiągane grą na mocno przesterowanych gitarach w stroju oktawę niższym od tradycyjnego. Brutalne brzmienia często kontrastują z nostalgicznymi pasażami, wykonywanymi na czystym tonie. Utwór Thall’Em All nawiązuje tytułem nie tylko do muzycznego gatunku, ale też do Kill’Em All – nazwy albumu Metalliki z 1983 roku. Kompozycja na kwartet smyczkowy i komputer powstała z myślą o NeoQuartet. Co ciekawe, muzycy będą grali zarówno na akustycznych instrumentach, jak i ich elektronicznych odpowiednikach. Prawykonanie zaplanowane jest na 28 października podczas XI edycji festiwalu NeoArte – Syntazator Sztuki w Gdańsku.
La Scala Tutti: muzyczne czasy Hanny Kulenty
Do Filharmonii Łódzkiej zapraszamy na prawykonanie nowej kompozycji Hanny Kulenty. La Scala Tutti to jej kolejna kompozycja utrzymana w nurcie musique surrealistique. W utworze instrumenty solowe współzawodniczą z partią orkiestry, przywołując na myśl formę concerto grosso. Dodatkowo została w nim wykorzystana melodia z utworu La Scala Solo, napisanego przez kompozytorkę w 2020 roku na trąbkę. La Scala Tutti to próba zestawienia ze sobą różnych muzycznych czasów, emocji i struktur. Utwór prawykona Orkiestra Kameralna Primuz prowadzona przez Łukasza Błaszczyka. Na puzonie basowym zagra Adrian Gryciuk, a na trąbce syn kompozytorki, Piotr Majoor. Na prawykonanie zapraszamy do Filharmonii Łódzkiej 18 października. Bilety dostępne są do kupienia tutaj.
Hanna Kulenty: prawykonanie na koniec miesiąca
Jeszcze w tym miesiącu, 30 października, japońska publiczność będzie mogła usłyszeć premierowo Étoile pour Dawid Hanny Kulenty. To kolejny utwór Kulenty z cyklu Étoile. Jak wspomina kompozytorka, „zestaw Étoile… zaczął powstawać podczas mojej fortepianowej improwizacji z Dawidem Lewandowskim, który od lat grał ze mną na perkusji. Umarł niespodziewanie 24 lutego, w pierwszy dzień wojny w Ukrainie. To dla mnie wielki i smutny cios - wojna, a przede wszystkim śmieć Dawida. Dlatego do tytułu Étoile dodałam pour Dawid”. Kompozycja jest przeznaczona na fortepian i – jak dodaje Hanna Kulenty – to „trochę forma mazurka, podobny do swoich imienników, ale niepowtarzalny i najbardziej osobisty”. Kompozycję w Tobe w japońskiej prefekturze Ehime prawykona ambasador polskiej pianistyki w Kraju Kwitnącej Wiśni, Ignacy Lisiecki.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.