Aktualności
Spotkanie autorskie z Magdą Miśką-Jackowską i seans filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli w Kinie pod Baranami
2022-10-18
W 30. rocznicę premiery Kino Pod Baranami i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na pokaz specjalny filmu Francisa Forda Coppoli Dracula ze znakomitą muzyką polskiego kompozytora, Wojciecha Kilara. Okazją do spotkania jest wydana w tym roku przez PWM książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej. Projekcję filmu poprzedzi spotkanie z autorką. Zapraszamy do krakowskiego Kina pod Baranami już 30 października.
Legendarny amerykański reżyser Francis Ford Coppola w 1992 roku zrealizował swoją wizję losów słynnego wampira, którą – by uniknąć problemów związanych z prawami autorskimi – zatytułował Bram Stoker's Dracula. Film twórcy Ojca chrzestnego nie jest dokładną adaptacją, lecz raczej osobnym utworem zainspirowanym głośną książką Stokera.
Dracula zachwyca inscenizacyjnym rozmachem, w szczególności wyróżnionymi Oscarem wspaniałymi kostiumami Eiko Ishioki. W obsadzie filmu znalazła się istna plejada gwiazd, na czele z Garym Oldmanem, Winoną Ryder, Anthonym Hopkinsem i Keanu Reevesem.
Obrazowi Coppoli towarzyszy niezapomniana muzyka Wojciecha Kilara, który ścieżką dźwiękową do tego filmu zrealizował swój „American dream”. Kompozytor, jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki współczesnej, w tym roku świętowałby 90. rocznicę swoich urodzin. Z tej okazji nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazała się mała monografia poświęcona Artyście. Do napisania jej zaproszona została Magda Miśka-Jackowska – wieloletnia dziennikarka, związana z kinem jak mało kto, która stworzyła wnikliwy i bardzo osobisty portret kompozytora.
Swoimi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi Kilara – nie tylko osoby, ale także popkulturowego zjawiska, Magda Miśka-Jackowska podzieli się z widzami przed projekcją filmu. Spotkanie z autorką rozpocznie się o godz. 17.30, a poprowadzi je Łukasz Wojtusik.
„Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym” – czytamy na pierwszych stronach książki Kilar.
Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – spektakularna muzyka do Draculi odmieniła na zawsze sposób myślenia o muzyce filmowej.

Po seansie przyjdzie czas na podpisywanie książek i chwilę prywatnej rozmowy z Magdą Miśką-Jackowską.
Bilety na wydarzenie w cenie 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Kina pod Baranami a także pod adresem: www.rezerwacja.kinopodbaranami.pl.
„Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.”
Fragment książki
O AUTORCE KSIĄŻKI:
Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka książki Kilar w serii „Małe Monografie” (PWM) oraz Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).
O FILMIE:
DRACULA | BRAM STOKER'S DRACULA
reż. Francis Ford Coppola, USA 1992, 128’
Oscary 1993 – wygrana: Najlepsza charakteryzacja, Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepszy montaż dźwięku (David E. Stone, Tom C. McCarthy)
Oscary 1993 – nominacja: Najlepsza scenografia (Garrett Lewis, Thomas E. Sanders)
BAFTA 1994 – nominacje: Najlepsza scenografia (Thomas E. Sanders), Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsza charakteryzacja
Vlad Palownik, załamany po tragicznej śmierci żony, która popełniła samobójstwo, podczas gdy on uczestniczył w wyprawie krzyżowej, zawiera pakt z szatanem. Uzyskuje nieśmiertelność i staje się wampirem – Draculą (Gary Oldman). Początkujący prawnik, Jonathan Harker (Keanu Reeves), wybiera się do Transylwanii, by podpisać z Draculą umowę zakupu posiadłości w Londynie. Wampir, goszcząc młodego człowieka w swoim zamku, dostrzega wizerunek narzeczonej Harkera (Winona Ryder), która do złudzenia przypomina jego ukochaną...
Opis z portalu sfp.org.pl
ORGANIZATORZY:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kino Pod Baranami
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.