PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Spotkanie autorskie z Magdą Miśką-Jackowską i seans filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli w Kinie pod Baranami

2022-10-18

W 30. rocznicę premiery Kino Pod Baranami i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na pokaz specjalny filmu Francisa Forda Coppoli Dracula ze znakomitą muzyką polskiego kompozytora, Wojciecha Kilara. Okazją do spotkania jest wydana w tym roku przez PWM książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej. Projekcję filmu poprzedzi spotkanie z autorką. Zapraszamy do krakowskiego Kina pod Baranami już 30 października.
 

Legendarny amerykański reżyser Francis Ford Coppola w 1992 roku zrealizował swoją wizję losów słynnego wampira, którą – by uniknąć problemów związanych z prawami autorskimi – zatytułował Bram Stoker's Dracula. Film twórcy Ojca chrzestnego nie jest dokładną adaptacją, lecz raczej osobnym utworem zainspirowanym głośną książką Stokera.

Dracula zachwyca inscenizacyjnym rozmachem, w szczególności wyróżnionymi Oscarem wspaniałymi kostiumami Eiko Ishioki. W obsadzie filmu znalazła się istna plejada gwiazd, na czele z Garym Oldmanem, Winoną Ryder, Anthonym Hopkinsem i Keanu Reevesem.

Obrazowi Coppoli towarzyszy niezapomniana muzyka Wojciecha Kilara, który ścieżką dźwiękową do tego filmu zrealizował swój „American dream”. Kompozytor, jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki współczesnej, w tym roku świętowałby 90. rocznicę swoich urodzin. Z tej okazji nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazała się mała monografia poświęcona Artyście. Do napisania jej zaproszona została Magda Miśka-Jackowska – wieloletnia dziennikarka, związana z kinem jak mało kto, która stworzyła wnikliwy i bardzo osobisty portret kompozytora.

Swoimi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi Kilara – nie tylko osoby, ale także popkulturowego zjawiska, Magda Miśka-Jackowska podzieli się z widzami przed projekcją filmu. Spotkanie z autorką rozpocznie się o godz. 17.30, a poprowadzi je Łukasz Wojtusik.

„Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym” – czytamy na pierwszych stronach książki Kilar.

Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – spektakularna muzyka do Draculi odmieniła na zawsze sposób myślenia o muzyce filmowej.



Po seansie przyjdzie czas na podpisywanie książek i chwilę prywatnej rozmowy z Magdą Miśką-Jackowską.


Bilety na wydarzenie w cenie 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Kina pod Baranami a także pod adresem: www.rezerwacja.kinopodbaranami.pl.

 


„Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.”

Fragment książki


O AUTORCE KSIĄŻKI: 

Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka książki Kilar w serii „Małe Monografie” (PWM) oraz Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).


O FILMIE: 

DRACULA | BRAM STOKER'S DRACULA
reż. Francis Ford Coppola, USA 1992, 128’

Oscary 1993 – wygrana: Najlepsza charakteryzacja, Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepszy montaż dźwięku (David E. Stone, Tom C. McCarthy)

Oscary 1993 – nominacja: Najlepsza scenografia (Garrett Lewis, Thomas E. Sanders)

BAFTA 1994 – nominacje: Najlepsza scenografia (Thomas E. Sanders), Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsza charakteryzacja

 

Vlad Palownik, załamany po tragicznej śmierci żony, która popełniła samobójstwo, podczas gdy on uczestniczył w wyprawie krzyżowej, zawiera pakt z szatanem. Uzyskuje nieśmiertelność i staje się wampirem – Draculą (Gary Oldman). Początkujący prawnik, Jonathan Harker (Keanu Reeves), wybiera się do Transylwanii, by podpisać z Draculą umowę zakupu posiadłości w Londynie. Wampir, goszcząc młodego człowieka w swoim zamku, dostrzega wizerunek narzeczonej Harkera (Winona Ryder), która do złudzenia przypomina jego ukochaną... 

Opis z portalu sfp.org.pl


ORGANIZATORZY:


Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kino Pod Baranami

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.