PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

2022-11-04

Polska muzyka najnowsza nie wstrzymuje tempa! W listopadzie zapraszamy na siedem prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Oprócz wydarzeń w ramach festiwali nie zabraknie koncertów abonamentowych oraz wielkich premier o międzynarodowym znaczeniu.
 

Agata Zubel w Londynie


Agata Zubel jest bezsprzecznie jednym z najgorętszych nazwisk polskiej muzyki współczesnej. Kolejne premiery jej utworów są odpowiedzią na największe trendy w sztuce, ale i spojrzeniem w przyszłość. Warto wspomnieć chociażby tegoroczną premierę Flash na „Warszawskiej Jesieni” oraz spektakularny sukces utworu Na zewnątrz czasu podczas Donaueschinger Musiktage, za który kompozytorka otrzymała Nagrodę Orkiestry SWR. Przed nami prawykonanie kolejnego w tym roku utworu Agaty Zubel. Tym razem, 9 listopada, przeniesiemy się do prestiżowego Southbank Center w Londynie, gdzie II Koncert fortepianowy na fortepian(y) i orkiestrę prawykona Tomoko Mukaiyama z towarzyszeniem London Philharmonic Orchestra prowadzoną przez Maestro Edwarda Gardnera.


Tego samego dnia po koncercie symfonicznym odbędzie się też wydarzenie kameralne, podczas którego publiczność pozna Agatę Zubel nie tylko jako kompozytorkę, ale i wykonawczynię. Muzycy LPO wraz z artystką zaprezentują program, w ramach którego zabrzmi jej Mono-drum na bęben wielki oraz Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę. Całość dopełnią Folk songs Luciano Berio. Koncerty Agaty Zubel odbywają się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach współpracy z London Philharmonic Orchestra. 


Hanna Kulenty w Bydgoszczy


Wprowadzanie utworu do programu konkursu jako pozycji obowiązkowej jest znakomitą okazją do zapoznania uczestników ze stylem kompozytorskim danego twórcy, ale też do przedstawienia nowej pozycji, która może rozszerzyć repertuar wykonawczy. Możliwość lepszego poznania literatury fortepianowej znajdującej się w dorobku Hanny Kulenty będą mieli uczestnicy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy – na zamówienie organizatorów powstała kompozycja AtlantissSolo. Wśród celów konkursu, oprócz uczczenia pamięci Ignacego Jana Paderewskiego, jest promocja młodych utalentowanych pianistów, propagowanie wydarzeń artystycznych w Polsce oraz promocja laureatów i polskiej kultury na świecie poprzez koncerty i recitale w Polsce, krajach Europy i USA. Utwór na fortepian solo autorstwa Hanny Kulenty, przedstawicielki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, jest obowiązkową pozycją do wykonania podczas półfinałów, które zaplanowane są na 15 listopada w Bydgoszczy i – mamy nadzieję – na stałe zagości w repertuarach uczestników przedsięwzięcia. 




Elżbieta Sikora w Katowicach


Czy 3 x 1 może równać się 5? Zapewne wielu oburzy się na takie rozumowanie. Jednak gdy do trzech fletów – prostego, piccolo i basowego – dodamy skrzypce i wiolonczelę, wiele się wyjaśni. Właśnie na tę obsadę napisała swój nowy kameralny utwór Elżbieta Sikora. 3 x 1 = 5 premierowo zabrzmi w wykonaniu Jana, Szymona i Adama Krzeszowców w ramach 20. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, festiwalu organizowanego przez Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich. Na koncert zapraszamy 17 listopada o godz. 19:00 do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bezpłatne wejściówki do odbioru w punkcie informacyjnym Akademii.
 



Joanna Wnuk-Nazarowa w Krakowie


Kompozytorka, która szturmem wkroczyła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, pisząc nie tylko dzieła kameralne, ale i operę – Wanda na podstawie dramatu Cypriana Kamila Norwida była centralnym wydarzeniem w 200. rocznicę urodzin wieszcza. 19 listopada zapraszamy do Filharmonii Krakowskiej na prawykonanie jej nowego utworu symfonicznego. Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną znalazła się w programie koncertu organizowanego w związku z jubileuszem urodzin Elżbiety Pendereckiej. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi jej szef artystyczny, Alexander Humala. Bilety są dostępne na stronie Filharmonii Krakowskiej.
 



Eugeniusz Knapik w Białymstoku


25 listopada w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zabrzmi po raz pierwszy utwór na 8-głosowy chór mieszany Eugeniusza Knapika. Niebieskie morze i żagle wykorzystuje tekst wiersza Dar Czesława Miłosza, który stanowi jego inspirację ideową – jak podkreśla kompozytor, to wiersz, w którym „odnalazłem swoje myśli i refleksje. W jakimś sensie jest to więc utwór autobiograficzny”. Kompozycja rozwija się stopniowo, rozpoczynając od głosów męskich, do których kolejno dołączają alty i soprany. Wolne tempa, śpiewne, liryczne frazy oraz bogata kolorystyka brzmieniowa ilustrują tekst poetycki podkreślający znaczenie harmonii odzyskiwanej przez człowieka poprzez kontakt z naturą. 




Krzysztof Knittel w Katowicach


Temat pokoju, potrzeby niesienia pomocy oraz niepewność i niepokój są ostatnimi czasy w muzyce obecne szczególnie. Jeszcze w październiku informowaliśmy o prawykonaniu inspirowanego słowami Wołodymyra Zełenskiego When Weapons Fall Silent Katarzyny Głowickiej, którego powtórzenie będzie można usłyszeć 21 listopada w warszawskim Promie Kultury. 25 listopada zapraszamy natomiast na muzyczny hołd złożony pracującym na rzecz pokoju w najnowszym utworze Krzysztofa Knittla. Canticum profugorum to oratorium na sopran, baryton, aktora, chór dziecięcy, chór mieszany, oud, perkusję, orkiestrę i media elektroniczne, które po raz pierwszy zabrzmi w siedzibie Filharmonii Śląskiej 25 listopada. Tematem utworu jest uchodźctwo, ale także konieczność udzielenia schronienia i pomocy. Wśród wykonawców znaleźli się rozchwytywani artyści współczesnej sceny muzyki artystycznej: sopranistka Joanna Freszel, baryton Mariusz Godlewski, partie mówione przeczyta Tadeusz Sławek, którego wiersze stały się podstawą tekstu utworu. W oratorium, oprócz śpiewu solowego i chóralnego oraz recytacji znalazło się także miejsce na improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Za pulpitem dyrygenckim stanie dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej, Yaroslav Shemet. Bilety można nabyć na stronie Filharmonii Śląskiej. 




Aleksander Lasoń w Stalowej Woli


Rozchwytywany akordeonista Maciej Frąckiewicz na niejednym poziomie współpracuje w tym roku z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dość wspomnieć premierę krążka RELIEFS z rejestracją Reliefów Andrzeja Krzanowskiego, który promowany był chociażby podczas koncertu Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa, zorganizowanego w ramach tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” czy prawykonanie Koncertu na akordeon i smyczki Mikołaja Piotra Góreckiego w ubiegłym miesiącu w Filharmonii Narodowej. Tym razem muzyk po raz pierwszy wykona Eufonium na akordeon i kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia. Jak podkreśla kompozytor, wszelkie określenia dynamiczne w utworze należy wykonywać w sposób przesadny, przejaskrawiony. W brzmieniu ważna jest chropowatość i zgrzyt, muzycy mają możliwość drobnych „odejść” od zapisanego materiału nutowego czy podanego tempa na rzecz wirtuozerii, teatralności, napięcia i emocji wyrażonych w utworze. Mimo iż kompozycja ma trzy części, materiał muzyczny ma stanowić całość i być jedną, wchodzącą we wzajemne relacje linią melodyczną, pełną napięcia i emocji. Na premierę Eufonium zapraszamy 27 listopada do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I.J. Paderewskiego w Stalowej Woli. Wydarzenie odnosi się do idei kultowego festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”. 

Utwór ponownie zabrzmi dzień później, 28 listopada, na festiwalu Trzy-Czte-Ry w Warszawie. Zapraszamy na godz. 18:00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Bilety można kupić tutaj.

 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.