Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej: Agata Szymczewska Osobowością Roku
2022-11-14
Wczoraj podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej poznaliśmy laureatów dwunastej już edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Agata Szymczewska, która odebrała statuetkę w kategorii Osobowość Roku. Gratulujemy!
Kolegium Elektorów w tegorocznym rozdaniu doceniło artystkę za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób, również jako Ambasadorka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”.
Agata Szymczewska jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, a swoją rozpoznawalność z powodzeniem wykorzystuje do popularyzacji polskiej muzyki nie tylko poprzez koncerty, ale też szeroko zakrojone działania pedagogiczne i projekty z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.
Jest autorką opracowania wydanych po raz pierwszy nakładem PWM w 2021 młodzieńczych utworów Grażyny Bacewicz i artystką, która gościnnie, razem z również nominowanym w tej kategorii Adamem Bałdychem i jego kwintetem, wzięła udział w nagraniach płyty LEGEND (ANAKLASIS) z utworami Henryka Wieniawskiego.
Jest także twarzą i ekspertem merytorycznym międzynarodowego projektu PWM-u „Muzyka z kraju Chopina”, który w tym roku zrealizowany został przez produkcję i emisję kilkudziesięciu edukacyjnych tutoriali w łącznie 5-u językach. Tutorialom towarzyszyła publikacja serii wzorcowych nagrań utworów, w których skrzypaczka wzięła udział w towarzystwie pianisty, Wojciecha Szymczewskiego. Oboje artyści dopiero co zakończyli projektowe promocyjne tournée po Europie z koncertami i master classes dla nauczycieli i przedstawicieli środowiska pedagogicznego. Z występami odwiedzili włoską Cremonę, a także brytyjskie Cardiff, Chichester i Londyn.
Agatę Szymczewską mogliśmy spotkać także podczas ubiegłorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej, w czasie których poprowadziła jedne z pierwszych w historii imprezy master classes. Zobaczymy ją również podczas bieżącej odsłony wydarzenia, 24 listopada bowiem z artystką spotykamy się podczas 19. DEM-u – w ramach dwóch bloków zajęć poprowadzi dla nauczycieli lekcje poświęcone kameralistyce skrzypcowej i ćwiczeniu techniki gry dla uczniów klas IV–VI.
Realizacja licznych projektów edukacyjnych i popularyzatorskich, a także pełnienie funkcji ambasadora 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego stawiają Agatę Szymczewską w czołówce aktualnie najbardziej liczących się i zaangażowanych w działania edukacyjne artystów w kraju, dlatego tym bardziej gratulujemy skrzypaczce otrzymanego wyróżnienia.
Pozostałymi nagrodzonymi tegorocznymi Koryfeuszami Muzyki Polskiej zostali także:
• Wydarzenie Roku – XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe. Nagrodę w tej kategorii odebrał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, organizatora Konkursu;
• Odkrycie Roku – Anna Sułkowska-Migoń. Statuetkę przyznawaną przez otwarte głosowanie publiczności dyrygentka otrzymała za szereg sukcesów i nagród w ostatnim sezonie artystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszej nagrody podczas Konkursu Dyrygenckiego La Maestra w Paryżu;
• Nagroda Honorowa – Jadwiga Mackiewicz. Pedagożka, niestrudzona popularyzatorka muzyki wśród dziecięcej publiczności, dla której przez wiele lat prowadziła liczne koncerty oraz audycje radiowe i telewizyjne, otrzymała nagrodę za całokształt swojej twórczości, przez co dołączyła do zacnego grona dotychczasowych laureatów tego wyróżnienia: Jana Krenza, Wojciecha Kilara, prof. Jana Ekiera, prof. Mieczysława Tomaszewskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Jerzego Maksymiuka, Joanny Wnuk-Nazarowej, Wiesława Ochmana, Włodzimierza Nahornego oraz Lidii Grychtołówny.
Jak podkreśla p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Lech Dzierżanowski: „W tym roku daje się zauważyć, że jury konkursu dołożyło starań, by nagrodzić popularyzację sztuki. Indywidualni zwycięzcy Koryfeuszów ukazują to, co od starożytności było rolą Koryfeusza w greckim teatrze – przewodnicy chóru wiodą nas na same szczyty, prowadzą nas, nadają tempo i rytm. Pokazują, że muzyka jest w nas, że pragniemy jej słuchać, że ona nadaje naszemu życiu smak”.
fot. Marta Ankiersztejn
Nagrodę Koryfeuszy Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom: twórcom, artystom, muzykologom, krytykom i dziennikarzom, popularyzatorom i menedżerom kultury, ale także instytucjom czy wydarzeniom artystycznym. Statuetki są wręczane w czterech kategoriach: Osobowość Roku, Odkrycie Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa. Wybór laureatów dla pierwszej dokonuje się przez otwarte głosowanie publiczności, w trzech kolejnych – podczas tajnego głosowania Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą m.in. rektorzy akademii muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze muzyczni, przedstawiciele branży muzycznej, a także wszyscy dotychczasowi laureaci nagrody.
Tegoroczna Gala rozdania wyróżnień po raz pierwszy miała miejsce na deskach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym roku towarzyszył jej także uroczysty koncert, repertuar którego z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego w całości poświęcony był muzyce romantycznej. Nagrodzeni, poza statuetkami autorstwa prof. Adama Myjaka, otrzymali także nagrody finansowe ufundowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Organizatorem nagród Koryfeuszy Muzyki Polskiej są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.