Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej: Agata Szymczewska Osobowością Roku
2022-11-14
Wczoraj podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej poznaliśmy laureatów dwunastej już edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Agata Szymczewska, która odebrała statuetkę w kategorii Osobowość Roku. Gratulujemy!
Kolegium Elektorów w tegorocznym rozdaniu doceniło artystkę za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób, również jako Ambasadorka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”.
Agata Szymczewska jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, a swoją rozpoznawalność z powodzeniem wykorzystuje do popularyzacji polskiej muzyki nie tylko poprzez koncerty, ale też szeroko zakrojone działania pedagogiczne i projekty z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.
Jest autorką opracowania wydanych po raz pierwszy nakładem PWM w 2021 młodzieńczych utworów Grażyny Bacewicz i artystką, która gościnnie, razem z również nominowanym w tej kategorii Adamem Bałdychem i jego kwintetem, wzięła udział w nagraniach płyty LEGEND (ANAKLASIS) z utworami Henryka Wieniawskiego.
Jest także twarzą i ekspertem merytorycznym międzynarodowego projektu PWM-u „Muzyka z kraju Chopina”, który w tym roku zrealizowany został przez produkcję i emisję kilkudziesięciu edukacyjnych tutoriali w łącznie 5-u językach. Tutorialom towarzyszyła publikacja serii wzorcowych nagrań utworów, w których skrzypaczka wzięła udział w towarzystwie pianisty, Wojciecha Szymczewskiego. Oboje artyści dopiero co zakończyli projektowe promocyjne tournée po Europie z koncertami i master classes dla nauczycieli i przedstawicieli środowiska pedagogicznego. Z występami odwiedzili włoską Cremonę, a także brytyjskie Cardiff, Chichester i Londyn.
Agatę Szymczewską mogliśmy spotkać także podczas ubiegłorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej, w czasie których poprowadziła jedne z pierwszych w historii imprezy master classes. Zobaczymy ją również podczas bieżącej odsłony wydarzenia, 24 listopada bowiem z artystką spotykamy się podczas 19. DEM-u – w ramach dwóch bloków zajęć poprowadzi dla nauczycieli lekcje poświęcone kameralistyce skrzypcowej i ćwiczeniu techniki gry dla uczniów klas IV–VI.
Realizacja licznych projektów edukacyjnych i popularyzatorskich, a także pełnienie funkcji ambasadora 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego stawiają Agatę Szymczewską w czołówce aktualnie najbardziej liczących się i zaangażowanych w działania edukacyjne artystów w kraju, dlatego tym bardziej gratulujemy skrzypaczce otrzymanego wyróżnienia.
Pozostałymi nagrodzonymi tegorocznymi Koryfeuszami Muzyki Polskiej zostali także:
• Wydarzenie Roku – XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe. Nagrodę w tej kategorii odebrał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, organizatora Konkursu;
• Odkrycie Roku – Anna Sułkowska-Migoń. Statuetkę przyznawaną przez otwarte głosowanie publiczności dyrygentka otrzymała za szereg sukcesów i nagród w ostatnim sezonie artystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszej nagrody podczas Konkursu Dyrygenckiego La Maestra w Paryżu;
• Nagroda Honorowa – Jadwiga Mackiewicz. Pedagożka, niestrudzona popularyzatorka muzyki wśród dziecięcej publiczności, dla której przez wiele lat prowadziła liczne koncerty oraz audycje radiowe i telewizyjne, otrzymała nagrodę za całokształt swojej twórczości, przez co dołączyła do zacnego grona dotychczasowych laureatów tego wyróżnienia: Jana Krenza, Wojciecha Kilara, prof. Jana Ekiera, prof. Mieczysława Tomaszewskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Jerzego Maksymiuka, Joanny Wnuk-Nazarowej, Wiesława Ochmana, Włodzimierza Nahornego oraz Lidii Grychtołówny.
Jak podkreśla p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Lech Dzierżanowski: „W tym roku daje się zauważyć, że jury konkursu dołożyło starań, by nagrodzić popularyzację sztuki. Indywidualni zwycięzcy Koryfeuszów ukazują to, co od starożytności było rolą Koryfeusza w greckim teatrze – przewodnicy chóru wiodą nas na same szczyty, prowadzą nas, nadają tempo i rytm. Pokazują, że muzyka jest w nas, że pragniemy jej słuchać, że ona nadaje naszemu życiu smak”.
fot. Marta Ankiersztejn
Nagrodę Koryfeuszy Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom: twórcom, artystom, muzykologom, krytykom i dziennikarzom, popularyzatorom i menedżerom kultury, ale także instytucjom czy wydarzeniom artystycznym. Statuetki są wręczane w czterech kategoriach: Osobowość Roku, Odkrycie Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa. Wybór laureatów dla pierwszej dokonuje się przez otwarte głosowanie publiczności, w trzech kolejnych – podczas tajnego głosowania Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą m.in. rektorzy akademii muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze muzyczni, przedstawiciele branży muzycznej, a także wszyscy dotychczasowi laureaci nagrody.
Tegoroczna Gala rozdania wyróżnień po raz pierwszy miała miejsce na deskach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym roku towarzyszył jej także uroczysty koncert, repertuar którego z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego w całości poświęcony był muzyce romantycznej. Nagrodzeni, poza statuetkami autorstwa prof. Adama Myjaka, otrzymali także nagrody finansowe ufundowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Organizatorem nagród Koryfeuszy Muzyki Polskiej są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.