PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: muzyczne światy Mirosława Gąsieńca

2022-11-18

Nasz listopadowy kompozytor miesiąca to człowiek przesycony muzyką: od dziecka zafascynowany dźwiękami i od małego próbujący własnych sił w komponowaniu, a jednocześnie wykorzystujący schematy i tradycyjne formy do budowania własnych nieoczywistych konstrukcji. A wszystko to z myślą o stymulacji umysłów i talentu najmłodszych twórców. Poznajmy zatem Mirosława Gąsieńca!


Kompozytor dzieli swoje życie pomiędzy nauczanie, komponowanie, wykonawstwo i organizację – odnosząc sukcesy w każdej z tych dziedzin. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich oraz stypendiów (był m.in. prywatnym stypendystą Witolda Lutosławskiego, u którego studiował kompozycję przez 8 lat), a także koncertującym i wielokrotnie nagradzanym pianistą. Jako młody muzyk często uczestniczył w rozmaitych koncertach i festiwalach, słuchając wykonań własnych kompozycji lub biorąc udział w prawykonaniach utworów współczesnych. Później sam poświęcił się organizacji muzycznych wydarzeń (m.in. Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego „Porozumienie”), a także odkrywaniu na nowo i propagowaniu zapomnianych polskich kompozytorów, m.in. Antoniego Stolpego, Józefa Krogulskiego.

Gąsieniec wywodzi się z muzycznej rodziny. Czwórka starszego rodzeństwa grała na instrumentach, a więc decyzja o rozpoczęciu nauki muzyki zapadła naturalnie. Już jako młody pianista przejawiał talent do pisania. Na zajęciach z fortepianu chętnie improwizował na podstawie zadanych modulacji, tworząc małe kompozycje. Szybko odkrył też niezwykłe możliwości barwowo-wyrazowe innych instrumentów oraz całej orkiestry. Wspomina, jak w dzieciństwie z fascynacją, raz za razem słuchał z domowego adaptera koncertów fortepianowych Rachmaninowa i Paderewskiego. Wielkie wrażenie zrobił na nim także poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. W wieku 9 lat zapisał swój pierwszy utworek – preludium w stylu Chopina – który po ponad pół wieku (i odpowiednich przeróbkach) opublikował w fortepianowym zbiorze Album dla dzieci jako Souvenir de Chopin. Cały zbiór powstał dla wnuczka kompozytora, Franciszka, i dedykowany został nauczycielce, pod której opieką młody pianista rozwijał talent. Jest to kolekcja barwnych, żywych miniatur, w których zachwycają plastyczne łączenia akordów.



Pisząc muzykę dla najmłodszych, Gąsieniec chętnie sięga po tańce. Uważa, że pozwalają one rozwijać nie tylko biegłość techniczną, ale również szczególny rodzaj intuicji, potrzebny do wrażliwej interpretacji różnorodnych form i odmiennej ekspresji. W jego Zbiorach tańców (w różnych układach obsadowych, np. na wiolonczelę lub skrzypce z fortepianem) znajdziemy wszystkie taneczne kolory i temperamenty: od lirycznej, nokturnowej Barkaroli po niezwykle wdzięczny i dowcipny Gawot, od ognistego Tanga po tryskający ludowością Oberek. Każda miniatura to małe arcydzieło, zbudowane w oparciu o typowe dla danego tańca rytmy, skale i charakter, ale wymykające się wszelkim schematom. Gąsieniec posiada rzadki kompozytorski zmysł, umiejętność pisania lekkich, wdzięcznych miniatur, w których inwencja melodyczna i harmoniczna pomysłowość idzie w parze z logiką konstrukcji. Pod warstwą dźwiękowej urody kryje się organiczna praca motywiczna, przeplatanie linii kantyleny i akompaniamentu oraz inteligentnie przeprowadzona narracja – wszystko to jest przyjemnością nie tylko dla ucha, ale też dla umysłu.

O zaletach utworów Mirosława Gąsieńca można przekonać się też osobiście – część z nich dostępna jest na wirtualnych półkach serwisu nkoda, gdzie czekają na pobranie w wersji cyfrowej. W wersji tradycyjnej, papierowej, natomiast można je kupić w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM – jeszcze do końca miesiąca dostępne są w naszej ofercie ze specjalną zniżką.

Autorką artykułu o Mirosławie Gąsieńcu jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

Ważne! Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu. Dowiedz się więcej Zamknij