PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: muzyczne światy Mirosława Gąsieńca

2022-11-18

Nasz listopadowy kompozytor miesiąca to człowiek przesycony muzyką: od dziecka zafascynowany dźwiękami i od małego próbujący własnych sił w komponowaniu, a jednocześnie wykorzystujący schematy i tradycyjne formy do budowania własnych nieoczywistych konstrukcji. A wszystko to z myślą o stymulacji umysłów i talentu najmłodszych twórców. Poznajmy zatem Mirosława Gąsieńca!


Kompozytor dzieli swoje życie pomiędzy nauczanie, komponowanie, wykonawstwo i organizację – odnosząc sukcesy w każdej z tych dziedzin. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich oraz stypendiów (był m.in. prywatnym stypendystą Witolda Lutosławskiego, u którego studiował kompozycję przez 8 lat), a także koncertującym i wielokrotnie nagradzanym pianistą. Jako młody muzyk często uczestniczył w rozmaitych koncertach i festiwalach, słuchając wykonań własnych kompozycji lub biorąc udział w prawykonaniach utworów współczesnych. Później sam poświęcił się organizacji muzycznych wydarzeń (m.in. Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego „Porozumienie”), a także odkrywaniu na nowo i propagowaniu zapomnianych polskich kompozytorów, m.in. Antoniego Stolpego, Józefa Krogulskiego.

Gąsieniec wywodzi się z muzycznej rodziny. Czwórka starszego rodzeństwa grała na instrumentach, a więc decyzja o rozpoczęciu nauki muzyki zapadła naturalnie. Już jako młody pianista przejawiał talent do pisania. Na zajęciach z fortepianu chętnie improwizował na podstawie zadanych modulacji, tworząc małe kompozycje. Szybko odkrył też niezwykłe możliwości barwowo-wyrazowe innych instrumentów oraz całej orkiestry. Wspomina, jak w dzieciństwie z fascynacją, raz za razem słuchał z domowego adaptera koncertów fortepianowych Rachmaninowa i Paderewskiego. Wielkie wrażenie zrobił na nim także poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. W wieku 9 lat zapisał swój pierwszy utworek – preludium w stylu Chopina – który po ponad pół wieku (i odpowiednich przeróbkach) opublikował w fortepianowym zbiorze Album dla dzieci jako Souvenir de Chopin. Cały zbiór powstał dla wnuczka kompozytora, Franciszka, i dedykowany został nauczycielce, pod której opieką młody pianista rozwijał talent. Jest to kolekcja barwnych, żywych miniatur, w których zachwycają plastyczne łączenia akordów.



Pisząc muzykę dla najmłodszych, Gąsieniec chętnie sięga po tańce. Uważa, że pozwalają one rozwijać nie tylko biegłość techniczną, ale również szczególny rodzaj intuicji, potrzebny do wrażliwej interpretacji różnorodnych form i odmiennej ekspresji. W jego Zbiorach tańców (w różnych układach obsadowych, np. na wiolonczelę lub skrzypce z fortepianem) znajdziemy wszystkie taneczne kolory i temperamenty: od lirycznej, nokturnowej Barkaroli po niezwykle wdzięczny i dowcipny Gawot, od ognistego Tanga po tryskający ludowością Oberek. Każda miniatura to małe arcydzieło, zbudowane w oparciu o typowe dla danego tańca rytmy, skale i charakter, ale wymykające się wszelkim schematom. Gąsieniec posiada rzadki kompozytorski zmysł, umiejętność pisania lekkich, wdzięcznych miniatur, w których inwencja melodyczna i harmoniczna pomysłowość idzie w parze z logiką konstrukcji. Pod warstwą dźwiękowej urody kryje się organiczna praca motywiczna, przeplatanie linii kantyleny i akompaniamentu oraz inteligentnie przeprowadzona narracja – wszystko to jest przyjemnością nie tylko dla ucha, ale też dla umysłu.

O zaletach utworów Mirosława Gąsieńca można przekonać się też osobiście – część z nich dostępna jest na wirtualnych półkach serwisu nkoda, gdzie czekają na pobranie w wersji cyfrowej. W wersji tradycyjnej, papierowej, natomiast można je kupić w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM – jeszcze do końca miesiąca dostępne są w naszej ofercie ze specjalną zniżką.

Autorką artykułu o Mirosławie Gąsieńcu jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

PWM w ruchu. Najbardziej muzyczny pociąg w Polsce zachwycił podróżnych spektakularnością

W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.

Tam, gdzie wybrzmiewa najpiękniejsza muzyka polska. PWM podsumowuje 2025 rok

Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.