Aktualności
19. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!
2022-11-29
Tegoroczna, 19. edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbyła się w nowoczesnych salach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21. „Nowa Miodowa”, będąc współorganizatorem konferencji, ugościła niemal 150 słuchaczy z całej Polski, którzy tego dnia mieli okazję wziąć udział w wykładach, warsztatach instrumentalnych oraz wokalnych i przyglądać się pracy doświadczonych pedagogów z blisko 50 adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją wcześniejszych edycji nie zabrakło również wydarzenia koncertowego wieńczącego kongres.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z kameralistyki fortepianowej, podczas których prowadzący – Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania – podkreślili rolę wzajemnego słuchania się przez wykonawców, jednakowego frazowania i wspólnego oddechu. A to wszystko w oparciu o ciekawy i wartościowy repertuar. Jadwiga Śmieszchalska przedstawiła uczestnikom sposoby na poprawę jakości gry na fortepianie, zwracając uwagę na ułożenie ciała przy instrumencie oraz wagę rozluźniania wszystkich mięśni przed rozpoczęciem gry. W ramach Dnia Edukacji Muzycznej zaplanowano także blok zajęć dla nauczycieli instrumentów dętych: fletu, klarnetu i trąbki, który poprowadzili pedagodzy z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.
Charyzmatyczni prowadzący – Marcin Wawruk oraz Anna Bednarska – zadbali o czynny udział nauczycieli w prowadzonych zajęciach wokalnych. Możliwość samodzielnego poznania nieznanych technik wykonawczych i autorskich ćwiczeń z pewnością ułatwi im przekazanie nabytej wiedzy swoim uczniom.
Podczas DEM-u nie mogło zabraknąć lekcji skrzypcowych. W ramach zajęć uczniowie mogli popracować pod okiem Agaty Szymczewskiej oraz Małgorzaty Machalskiej. Spotkania zaplanowano dla dwóch grup wiekowych odpowiadających klasom szkoły muzycznej I stopnia (1–3 oraz 4–6), a także dla skrzypcowych zespołów kameralnych. Na warsztat zostały wzięte klasyki – Legenda i Obertas Henryka Wieniawskiego – oraz nowości wydawnicze, w tym kompozycje Ewy Iwan z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zebrane w tomach Pierwsze kroki i Gramy w gramy.
Publiczność wypełniła niemal całą salę na zamykającym DEM koncercie orkiestry symfonicznej ZPSM nr 1 pod dyrekcją Zofii Kiniorskiej. Kilkudziesięcioosobowy zespół zaprezentował utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Wariacje symfoniczne na temat „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża, suitę z baletu Złota Kaczka Jana Adama Maklakiewicza, Walc Wojciecha Kilara skomponowany do filmu Andrzeja Wajdy Ziemia Obiecana, jak i dwa utwory Michała Lorenca: Taniec Eleny z filmu Bandyta oraz efektowny tematu z serialu Wszystkie pieniądze świata.
Dzień Edukacji Muzycznej po dwóch edycjach powrócił w 2022 roku jako wydarzenie stacjonarne, zrzeszając nauczycieli z różnym zawodowym stażem, potrzebami i oczekiwaniami. Po raz kolejny umożliwił wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do jeszcze efektywniejszego wspierania swoich podopiecznych.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.