PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

19. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

2022-11-29

Tegoroczna, 19. edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbyła się w nowoczesnych salach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21. „Nowa Miodowa”, będąc współorganizatorem konferencji, ugościła niemal 150 słuchaczy z całej Polski, którzy tego dnia mieli okazję wziąć udział w wykładach, warsztatach instrumentalnych oraz wokalnych i przyglądać się pracy doświadczonych pedagogów z blisko 50 adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją wcześniejszych edycji nie zabrakło również wydarzenia koncertowego wieńczącego kongres.
 

19. odsłona DEM-u skoncentrowana była wokół zagadnień nauczania na etapie I stopnia szkoły muzycznej. Uczestnicy w ramach lekcji pokazowych poznali autorskie metody pracy z najmłodszymi. Swoje wskazówki przekazali nauczycielom pedagodzy i wykonawcy, m.in. Krystyna Gowik (fortepian), Agata Szymczewska (skrzypce), Grzegorz Frankowski (kontrabas), Ewa Groblewska (wiolonczela) czy Agnieszka Grela-Fedkowicz (harfa).



Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z kameralistyki fortepianowej, podczas których prowadzący – Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania – podkreślili rolę wzajemnego słuchania się przez wykonawców, jednakowego frazowania i wspólnego oddechu. A to wszystko w oparciu o ciekawy i wartościowy repertuar. Jadwiga Śmieszchalska przedstawiła uczestnikom sposoby na poprawę jakości gry na fortepianie, zwracając uwagę na ułożenie ciała przy instrumencie oraz wagę rozluźniania wszystkich mięśni przed rozpoczęciem gry. W ramach Dnia Edukacji Muzycznej zaplanowano także blok zajęć dla nauczycieli instrumentów dętych: fletu, klarnetu i trąbki, który poprowadzili pedagodzy z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.



Charyzmatyczni prowadzący – Marcin Wawruk oraz Anna Bednarska – zadbali o czynny udział nauczycieli w prowadzonych zajęciach wokalnych. Możliwość samodzielnego poznania nieznanych technik wykonawczych i autorskich ćwiczeń z pewnością ułatwi im przekazanie nabytej wiedzy swoim uczniom.

Podczas DEM-u nie mogło zabraknąć lekcji skrzypcowych. W ramach zajęć uczniowie mogli popracować pod okiem Agaty Szymczewskiej oraz Małgorzaty Machalskiej. Spotkania zaplanowano dla dwóch grup wiekowych odpowiadających klasom szkoły muzycznej I stopnia (1–3 oraz 4–6), a także dla skrzypcowych zespołów kameralnych. Na warsztat zostały wzięte klasyki – Legenda i Obertas Henryka Wieniawskiego – oraz nowości wydawnicze, w tym kompozycje Ewy Iwan z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zebrane w tomach Pierwsze kroki i Gramy w gramy.



Publiczność wypełniła niemal całą salę na zamykającym DEM koncercie orkiestry symfonicznej ZPSM nr 1 pod dyrekcją Zofii Kiniorskiej. Kilkudziesięcioosobowy zespół zaprezentował utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Wariacje symfoniczne na temat „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża, suitę z baletu Złota Kaczka Jana Adama Maklakiewicza, Walc Wojciecha Kilara skomponowany do filmu Andrzeja Wajdy Ziemia Obiecana, jak i dwa utwory Michała Lorenca: Taniec Eleny z filmu Bandyta oraz efektowny tematu z serialu Wszystkie pieniądze świata.

Dzień Edukacji Muzycznej po dwóch edycjach powrócił w 2022 roku jako wydarzenie stacjonarne, zrzeszając nauczycieli z różnym zawodowym stażem, potrzebami i oczekiwaniami. Po raz kolejny umożliwił wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do jeszcze efektywniejszego wspierania swoich podopiecznych.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!