PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Premiera "Harnasiów" w opracowaniu na dwa fortepiany!

2022-12-14

Już 14 grudnia w Polskim Wydawnictwie Muzycznym premiera „Harnasiów” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany autorstwa Joanny Domańskiej - pianistki, pedagożki, interpretatorki dzieł Karola Szymanowskiego. Zapraszamy na koncerty promujące publikację!

 

 

 

6 grudnia w Ostrawie zabrzmiała a 17 grudnia w Pradze zabrzmi transkrypcja „Harnasiów” Karola Szymanowskiego na dwa fortepiany w wykonaniu dwóch znakomitych pianistek - Magdaleny Lisak i Joanny Domańskiej – autorki pierwszego opracowania na dwa fortepiany. Pianistki wystąpią także 15 grudnia w Akademii Muzycznej w Poznaniu podczas koncertu organizowanego przez Katedrę Kameralistyki na Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

 


Balet Harnasie Karola Szymanowskiego powstawał w latach silnej fascynacji kompozytora folklorem Podhala. W kwietniu 1923 roku w Zakopanem odbył się huczny ślub Jerzego Mieczysława Rytarda z rodowitą góralką Heleną Roj. Szymanowski jako przyjaciel Rytarda był na weselu gościem honorowym. To właśnie to wydarzenie, szczególnie mająca tam miejsce bójka, zainspirowała kompozytora i wpłynęła na decyzję o skomponowaniu góralskiego baletu.

 


Libretto snuje historię miłości zbójnika do pięknej góralki, a w muzyce Szymanowski zawarł cytaty melodii ludowych. Żywiołowy charakter muzyki naśladuje brzmienie kapeli góralskiej a surowe, pierwotne rytmy podhalańskie tworzą przedziwny amalgamat z wyrafinowanie kunsztowną harmonizacją.



Kompozytor od początku zabiegał o stworzenie wyciągu na potrzeby prób, a zadania tego podejmowali się m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Opracowania te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako opracowania na 4 ręce – nie oddawały wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.


Mamy nadzieję, że transkrypcja "Harnasiów", której premiera już wkrótce, na trwale zadomowi się w repertuarze pianistycznym i często będziemy mogli zachwycać się tą genialną kompozycją!

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.