Aktualności
Polska Biblioteka Muzyczna: Paderewski podbija Internet
2022-12-21
Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuuje serię animacji przybliżających Polską Bibliotekę Muzyczną – jedną z największych w Polsce bibliotek cyfrowych, w której znaleźć można zdigitalizowane zbiory Oficyny. Przedstawiamy trzecią część cyklu, która tym razem poświęcona jest zasobom ikonograficznym. Za jej produkcję opowiada TOFU Studio, a w jedną z ról wciela się Magda Miśka-Jackowska.
Ignacy Jan Paderewski przepada w czeluściach ikonoteki PBM, a prowadzi go nie kto inny jak Grażyna Bacewicz – wybitna skrzypaczka i kompozytorka, której bogaty dorobek można odnaleźć w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Do tej sytuacji przyczynia się życiorys Fryderyka Chopina, zapisany na zdjęciach, grafikach i rycinach, dostępnych w Polskiej Bibliotece Muzycznej. Wniosek jest prosty: poświęcając uwagę zbiorom udostępnionym za pośrednictwem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w Polskiej Bibliotece Muzycznej każdy może odkryć niezwykły kawałek historii.
PBM – to proste
Założenie konta na portalu PBM wcale nie jest trudne. Wystarczy obejrzeć najnowszą animację, by za przykładem Ignacego Jana Paderewskiego przejść proces darmowej rejestracji krok po kroku. Pomocą służy wspomniana Grażyna Bacewicz. Głosu tej postaci udzieliła Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i doświadczona konferansjerka, wieloletni głos RMF Classic, a od niedawna – autorka małej monografii poświęconej Wojciechowi Kilarowi wydanej w tym roku nakładem PWM. Wszystkich, którzy chcą dołączyć do niezwykłej społeczności Polskiej Biblioteki Muzycznej, ostrzegamy – wciąga. Zachęcamy więc do obejrzenia premierowego wideo, a następnie założenia bezpłatnego profilu użytkownika na www.polskabibliotekamuzyczna.pl. Posiadacze konta mają możliwość przeglądania zdigitalizowanych zbiorów PWM. Obecnie dostępnych jest ponad 10 tysięcy obiektów cyfrowych, a ich liczba stale wzrasta.
D jak digitalizacja
Polska Biblioteka Muzyczna to nie tylko szerokie zasoby nut, ale również zdjęcia, grafiki i ryciny przedstawiające sceny z życia codziennego od XIX do I poł. XX wieku, portrety kompozytorów, panoramy miast, fotografie zabytków, budynków teatrów i oper, pałaców i zamków czy nawet osobiste korespondencje – wszystko to poddane digitalizacji i udostępnione za darmo. Prace nad bazą cyfrowych zasobów trwają nieprzerwanie od 2014 roku.
Niniejszy projekt gwarantuje bezpłatny dostęp do zbiorów, zgodnie z zasadami prawa autorskiego. Korzystać z nich mogą zarówno instytucje, jak i osoby prywatne – po dokonaniu uprzedniej rejestracji. Portal PBM to doskonałe uzupełnienie wiedzy zdobywanej w procesie edukacji, na polach zawodowych oraz hobbystycznie.
Portal Polska Biblioteka Muzyczna powstał w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego” i jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.