Aktualności
DNA Muzyki Polskiej – nowy cykl podcastów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2022-12-22
Muzyka – tętniący feerią barw żywy organizm. Co ją kształtuje? Jaki jest jej kod? W naszym podcaście bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować swoiste DNA muzyki polskiej. Premiera cyklu już dziś!
Dlaczego poza Chopinem, którego twórczość zdominowała naszą świadomość, żaden inny polski kompozytor romantyczny nie zdobył tak dużej popularności? Przyczyny są liczne, a wszystkie powiązać można z brakiem ciągłości państwa i odmienną niż w Zachodnich ośrodkach muzycznych sytuacją koncertową. Co z kompozytorami, którzy nie zdecydowali się na międzynarodową karierę i żyjąc na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wciąż prowadzili aktywną działalność? Dlaczego współcześnie zapominamy o innych twórcach i wirtuozach tego okresu?
Projekt "Dziedzictwo Muzyki Polskiej" pozwala tę wieloletnią lukę uzupełnić. To właśnie w jego ramach zapraszamy na cykl podcastów DNA Muzyki Polskiej. Co tydzień spotkamy się w nim z tymi, którzy muzykę polską badają, wykonują, którzy nią dyrygują i ją opracowują.
Nieznani twórcy, wybitni goście
Jan Stefani, Jakub Gołąbek, Józef Elsner, Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Apolinary Kątski – to tylko część nazwisk, które usłyszymy. Pojawią się także ci, których twórczość słabo znają nawet najwięksi znawcy jak Gabriel Rola Rożniecki, Alojzy Dworzaczek czy Ludwik Grossman.
A wśród gości? Najznakomitsza śmietanka wykonawców i badaczy muzyki polskiej. Marcin Gmys, Łukasz Borowicz, Marcin Zdunik, Martyna Pastuszka, Szymon Mechliński, Piotr Sałajczyk, Danuta Gwizdalanka, Janusz Wawrowski i wielu, wielu innych.
Zapraszamy na pierwsze odcinki
W pierwszym odcinku zapraszamy na rozmowę z Marcinem Gmysem, który nawiązując do tytułu cyklu, próbuje wyabstrahować „kod genetyczny” twórczości muzycznej okresu zaborów, kreśląc zarazem obraz historyczny tego czasu.
A co dalej? Nieoczywiste historie, tajemnice rękopisów, zapomniane fakty. Posłuchamy historii konkurenta samego Niccola Paganiniego. O kim mowa? O Karolu Lipińskim! Co skrywa w sobie rzadko wykonywana dziś jego twórczość? O tym rozmawiamy z Martyną Pastuszką.
Spędzić sylwestra w towarzystwie nieznanych dotąd arii? Tym, którzy rządni są przygód rodem z filmów przygodowych Stevena Spielberga, oferujemy rozmowę z Szymonem Mechlińskim o projekcie „Poszukiwacze zaginionych arii”. Pojawią się także spotkania z twórczością kobiet. Zapraszamy na opowieść o Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej – kompozytorce Modlitwy dziewicy – utworu będącego ówczesnym „hitem” salonów, nie zabraknie także podcastu o Marii Szymanowskiej. Przed nami również postacie przełomu XIX/XX wieku. Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki – to tylko nieznaczna część nazwisk, które wspomnimy. W końcu także ich twórczość przypada na okres 123 lat zaborów.
Słuchaj. Masz to we krwi!
Pierwszy odcinek już dostępny w ulubionych serwisach streamingowych.
Słuchaj na:
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.