Aktualności
Z Wawelu na deski opery. Sceniczna premiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej 1 kwietnia w Operze Krakowskiej
2023-03-13
W 2021 roku świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Jednym z centralnych punktów obchodów była prapremiera opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisanej na podstawie misterium Wieszcza. Po niemal dwóch latach dzieło wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Druga taka opera
Nie jednego kompozytora zafascynowała postać Wandy. Jednak przez długi czas jedyną ukończoną operą opowiadającą o jej losach była pięcioaktowa Vanda Antonína Dvořáka. Dopiero w XXI wieku losy legendarnej królowej doczekały się drugiej tego typu interpretacji, która wyszła spod ręki Joanny Wnuk-Nazarowej. Kompozytorka nie tylko stworzyła warstwę dźwiękową, ale także opracowała libretto. Tekst Norwida wykorzystała niemal bez zmian – jedyne, jakich dokonała, związane są z pominięciem czy skróceniem partii postaci z dalszego planu lub oddanie ich słów głównym bohaterom. Jaka jest Wanda muzycznie? „Mam nadzieję, że nie jest to muzyka naśladująca znanych nam kompozytorów, choć przypuszczam, że może być porównywana z muzyką Zygmunta Koniecznego, który przecież stworzył własną wizję Wandy w Legendzie II według Wyspiańskiego” – komentuje kompozytorka. „Znakomitą rolę wykreowała tam niestety już nieżyjąca Agnieszka Fatyga. U mnie jednak […] muszą śpiewać zawodowi śpiewacy, ze znajomością technik wykonawstwa muzyki atonalnej”.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku opera była prawykonana na dziedzińcu arkadowym na Wawelu, została tam także zarejestrowana i będzie wydana na krążku Blu-ray przez ANAKLASIS – wytwórnię działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Już wówczas, przed niespełna dwoma laty, Opera Krakowska planowała włączenie Wandy do swojego stałego repertuaru. 1 kwietnia na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.
Atrakcje nie tylko na premierę
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Udział w premierze filmu i spotkaniu z Artystką będzie możliwy dla odbiorców pokazu Wandy 2 kwietnia. Szczegóły pojawią się już niebawem na stronie i w mediach społecznościowych Organizatora.
Bilety na poszczególne spektakle dostępne są do kupienia na stronie Opery Krakowskiej.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.