PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Piotra Sałajczyka

2023-03-22

Pianista, kameralista, pedagog. Piotr Sałajczyk to artysta wszechstronny, który nie boi się muzyki zapomnianej. Nagrywał m.in. twórczość fortepianową Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego. Jakie utwory z naszego katalogu rekomenduje w ramach akcji „Instrument miesiąca"?

 

 

 

Karol Szymanowski – Dzieła fortepianowe

Wydawnictwo dla wielbicieli muzyki Mistrza z Atmy, akurat to, które trzymam w rękach jest wspaniale wydane (płócienna oprawa!). Podstawa mojego studiowania partytur Szymanowskiego.

Zbigniew Bargielski  Pchli Targ


Zaskakujące, bardzo ciekawe fakturalnie, dla dużych i dla małych. Uważam, że dzieci będą bardzo zaintrygowane, tak jak zaintrygowana jest publiczność, której prezentuję fragmenty Pchlego Targu.

Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy

Kompozycja zaangażowana, kompozycja z podtekstem, kompozycja krytykowana. Utwór, który z wielkim powodzeniem funkcjonuje na naszych estradach i którego wykonanie sprawia wiele wysiłku i przyjemności.

Najpiękniejszy Moniuszko

 

To wydanie traktuję jak inspirację do wejrzenia w salon dziewiętnastowieczny, gdzie można było dzielić się muzyką w gronie znajomych. Przyznam, że mam okazję do takich właśnie spotkań i są one przemiłe: gramy muzykę przeróżną, od Kabaretu Starszych Panów po ostatnie sonaty Beethovena, miejsce dla Moniuszki zawsze się znajduje. Ostatnia kompozycjaPianista, kameralista, pedagog w tym wydawnictwie - „Prząśniczka” w fortepianowej transkrypcji Henryka Melcera przenosi mnie w świat dzieciństwa i płyt gramofonowych.

Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy

Perła muzyki XX wieku, jedno z arcydzieł napisanych na koncertujący fortepian i orkiestrę. Zapewne każdy z wykonawców ma swoją listę utworów „do wykonania w przyszłości”. Na mojej liście koncert Lutosławskiego zajmuje jedną z najwyższych pozycji.


Technika podwójnych dźwięków

W mnogości faktur fortepianowych te, w których występują podwójne tercje, seksty etc., często są najtrudniejsze. Warto wracać do sprawdzonych metod, zarówno podczas doskonalenia swojego warsztatu jak i podczas zajęć z adeptami sztuki pianistycznej. W zbiorze tym pomiędzy propozycjami aplikatury i ćwiczeniami znajdziemy wybór utworów poświęconych rozwijaniu umiejętności grania podwójnych dźwięków.


Juliusz Zarębski – Etiudy op. 3 i op. 7

Wydanie, którego jeszcze nie ma, a z którym jestem bardzo związany, tym razem jako jego redaktor. Kompozytor, któremu poświęciłem i poświęcam wiele uwagi - właśnie za kilka dni ukaże się na rynku piąta – ostatnia – płyta CD, na której uwieczniłem niewydane dzieła Juliusza Zarębskiego. Cieszę również niezwykle, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje pierwszy tom dzieł Zarębskiego w mojej redakcji!

 

 

Niedawno Piotr Sałajczyk był gościem naszego podcastu DNA Muzyki Polskiej, w którym opowiadał o nagrywaniu muzyki fortepianowej Władysława Żeleńskiego. Zapraszamy do słuchania.

***


Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.