Aktualności
ANAKLASIS IN JAPAN: ŚWIATOWY DZIEŃ JAZZU Z POLSKIM WYDAWNICTWEM MUZYCZNYM
2023-04-22
Jazz jest nieodłącznym elementem marki ANAKLASIS, która w ramach serii REVISIONS prezentuje nowe ujęcia wybitnych dzieł. Polska muzyka w improwizowanej odsłonie zabrzmi na przełomie kwietnia i maja podczas koncertów w Tokio, realizowanych w ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN. Jak brzmi jazz znad Wisły? O tym japońskiej publiczności opowiedzą dźwiękami Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy wejdą w dialog z artystami z Kraju Kwitnącej Wiśni.
– Improwizowane dźwięki są doceniane w Japonii w sposób wyjątkowy, wyrafinowany gust wielbicieli tego gatunku jest niemal legendarny, a świadomość dokonań klasyków jazzu i otwartość na nowych artystów zadziwia tych, którzy choć raz odwiedzili któryś z tokijskich klubów muzycznych. Dlatego z tak wielką ekscytacją czekamy na bezprecedensowe wydarzenie, jakim będzie ANAKLASIS IN JAPAN. Co ważne, wyjątkowe przedsięwzięcie nie będzie tylko okazją do prezentacji wybitnych polskich jazzmanów związanych z naszą wytwórnią ANAKLASIS, ale spotkania na jednej estradzie z artystami japońskimi – dodaje.
Nowe współprace
W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN między 28 kwietnia a 7 maja odbędzie się pięć koncertów, które zdominuje muzyka improwizowana oraz ta zarejestrowana na krążkach. Ich organizatorami, oprócz marki fonograficznej ANAKLASIS i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest Instytut Polski w Tokio, Instytut Adama Mickiewicza oraz jeden z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klub Blue Note Place w Tokio.
Na tamtejszych scenach wystąpią artyści znani z pomarańczowej serii REVISIONS: Adam Pierończyk oraz Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy zaprezentują materiał z płyt nagranych pod szyldem marki fonograficznej PWM. Nie zabraknie także improwizacji z muzykami japońskiej sceny jazzowej. W przestrzeniach Ambasady Polskiej w Tokio, Waterras Common Hall, słynnego Yebisu Garden Place zagrają: pianistka Saki Ozawa, która w marcu wystąpiła u boku Adama Pierończyka w Vertigo Jazz Club we Wrocławiu, a także kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.
.png)
Wyjątkowe miejsca
Cykl koncertów rozpocznie wizyta w Ambasadzie Polskiej w Tokio, podczas której artyści zagrają aż cztery sety koncertowe. Piotr Orzechowski i Kuba Więcek zaprezentują materiał z rozchwytywanej płyty THEMES OF DRACULA, a Adam Pierończyk przypomni motywy z brawurowych impresji na temat Szymanowskiego z albumu SZYMANOWSKI / X-RAY, by w kolejnym secie przejść do improwizacji z Orzechowskim. Nie zabraknie także nowości: znany na japońskiej scenie DJ Yama a.k.a. Sahib podejdzie twórczo do materiału z wybranych płyt ANAKLASIS, w autorskich remiksach pokazując ich ponadczasowość i estetyczną uniwersalność.
Kolejne wydarzenia pod wspólnym hasłem „Discover Jazz in Poland” będą miały charakter improwizowanych setów, w ramach których artyści z Polski zagrają nie tylko wspólnie, ale też z japońskimi muzykami.
29 kwietnia centrum jazzowych improwizacji będzie spektakularne Waterras Common Hall. Podczas wydarzenia artyści wejdą w artystyczny dialog w dwóch setach: w pierwszym wystąpią Orzechowski i Więcek, w drugim – Pierończyk i Ozawa.
Na początku maja polski jazz zadebiutuje w ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place. Tam, gdzie dawniej działał browar piwny, dziś można znaleźć cenione restauracje, butiki znanych marek i drapacze chmur. Jednym z najciekawszych, ale też najbardziej elitarnych miejsc w tej dzielnicy jest klub Blue Note Place. To właśnie tam 3 i 4 maja duet Orzechowski-Więcek ponownie wykona specjalnie przygotowany program improwizowany, a Pierończyk wystąpi w kwartecie wespół z Saki Ozawą, Takashim Sugawą i Kaito Nakamurą. 7 maja cykl koncertów jazzowych zamkną saksofonowo-fortepianowe improwizacje w otwartej przestrzeni Yebisu Garden Place, podczas których Orzechowski wystąpi z Pierończykiem i z Więckiem.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
