Aktualności
ANAKLASIS IN JAPAN: ŚWIATOWY DZIEŃ JAZZU Z POLSKIM WYDAWNICTWEM MUZYCZNYM
2023-04-22
Jazz jest nieodłącznym elementem marki ANAKLASIS, która w ramach serii REVISIONS prezentuje nowe ujęcia wybitnych dzieł. Polska muzyka w improwizowanej odsłonie zabrzmi na przełomie kwietnia i maja podczas koncertów w Tokio, realizowanych w ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN. Jak brzmi jazz znad Wisły? O tym japońskiej publiczności opowiedzą dźwiękami Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy wejdą w dialog z artystami z Kraju Kwitnącej Wiśni.
– Improwizowane dźwięki są doceniane w Japonii w sposób wyjątkowy, wyrafinowany gust wielbicieli tego gatunku jest niemal legendarny, a świadomość dokonań klasyków jazzu i otwartość na nowych artystów zadziwia tych, którzy choć raz odwiedzili któryś z tokijskich klubów muzycznych. Dlatego z tak wielką ekscytacją czekamy na bezprecedensowe wydarzenie, jakim będzie ANAKLASIS IN JAPAN. Co ważne, wyjątkowe przedsięwzięcie nie będzie tylko okazją do prezentacji wybitnych polskich jazzmanów związanych z naszą wytwórnią ANAKLASIS, ale spotkania na jednej estradzie z artystami japońskimi – dodaje.
Nowe współprace
W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN między 28 kwietnia a 7 maja odbędzie się pięć koncertów, które zdominuje muzyka improwizowana oraz ta zarejestrowana na krążkach. Ich organizatorami, oprócz marki fonograficznej ANAKLASIS i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest Instytut Polski w Tokio, Instytut Adama Mickiewicza oraz jeden z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klub Blue Note Place w Tokio.
Na tamtejszych scenach wystąpią artyści znani z pomarańczowej serii REVISIONS: Adam Pierończyk oraz Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy zaprezentują materiał z płyt nagranych pod szyldem marki fonograficznej PWM. Nie zabraknie także improwizacji z muzykami japońskiej sceny jazzowej. W przestrzeniach Ambasady Polskiej w Tokio, Waterras Common Hall, słynnego Yebisu Garden Place zagrają: pianistka Saki Ozawa, która w marcu wystąpiła u boku Adama Pierończyka w Vertigo Jazz Club we Wrocławiu, a także kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.
Wyjątkowe miejsca
Cykl koncertów rozpocznie wizyta w Ambasadzie Polskiej w Tokio, podczas której artyści zagrają aż cztery sety koncertowe. Piotr Orzechowski i Kuba Więcek zaprezentują materiał z rozchwytywanej płyty THEMES OF DRACULA, a Adam Pierończyk przypomni motywy z brawurowych impresji na temat Szymanowskiego z albumu SZYMANOWSKI / X-RAY, by w kolejnym secie przejść do improwizacji z Orzechowskim. Nie zabraknie także nowości: znany na japońskiej scenie DJ Yama a.k.a. Sahib podejdzie twórczo do materiału z wybranych płyt ANAKLASIS, w autorskich remiksach pokazując ich ponadczasowość i estetyczną uniwersalność.
Kolejne wydarzenia pod wspólnym hasłem „Discover Jazz in Poland” będą miały charakter improwizowanych setów, w ramach których artyści z Polski zagrają nie tylko wspólnie, ale też z japońskimi muzykami.
29 kwietnia centrum jazzowych improwizacji będzie spektakularne Waterras Common Hall. Podczas wydarzenia artyści wejdą w artystyczny dialog w dwóch setach: w pierwszym wystąpią Orzechowski i Więcek, w drugim – Pierończyk i Ozawa.
Na początku maja polski jazz zadebiutuje w ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place. Tam, gdzie dawniej działał browar piwny, dziś można znaleźć cenione restauracje, butiki znanych marek i drapacze chmur. Jednym z najciekawszych, ale też najbardziej elitarnych miejsc w tej dzielnicy jest klub Blue Note Place. To właśnie tam 3 i 4 maja duet Orzechowski-Więcek ponownie wykona specjalnie przygotowany program improwizowany, a Pierończyk wystąpi w kwartecie wespół z Saki Ozawą, Takashim Sugawą i Kaito Nakamurą. 7 maja cykl koncertów jazzowych zamkną saksofonowo-fortepianowe improwizacje w otwartej przestrzeni Yebisu Garden Place, podczas których Orzechowski wystąpi z Pierończykiem i z Więckiem.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.