PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Musica Electronica Nova startuje 13 maja

2023-05-09

Musica Electronica Nova to jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej. Odbywające się co dwa lata wydarzenie przedstawia publiczności nowe, zróżnicowane drogi, którymi podążają dziś kompozytorzy zapraszający do swojej twórczości brzmienia elektroniczne. Tegoroczna edycja festiwalu organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się między 13 a 21 maja. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

„Czy po dwóch latach od początku pandemii możemy zacząć powoli wracać do sytuacji sprzed jej wybuchu? Chyba nie – wiele wskazuje na to, że kiedy już uporamy się z wirusem, świat będzie na nas czekał odmieniony i chaotyczny, a my będziemy pełni nowej niepewności, ale też nadziei. Następna edycja MEN odzwierciedli ten stan rzeczy, rzucając publiczność na rozdroże, z którego wkroczyć będzie można na wiele odmiennych ścieżek”, podkreśla Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova. Wśród wspomnianych dróg znalazły się też te wytyczone przez kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
 

Spotkania z Elżbietą Sikorą


Jednym z wydarzeń tegorocznej edycji MEN będzie monograficzny koncert Elżbiety Sikory, która do 2017 roku pełniła funkcję dyrektorki artystycznej Festiwalu. 14 maja w Sali Czarnej NFM zabrzmią dwa utwory kompozytorki, w których istotną rolę odgrywają saksofony. W Lisboa, tramway 28. Hommage à Fernando Pessõa na saksofon solo i taśmę muzyka grana na żywo przenika się z zarejestrowanymi dźwiękami portugalskich ulic. Bardziej rozbudowane instrumentarium prezentuje Happy Valenciennes na saksofony, taśmę i live electronics, nawiązujący tytułem do miasta leżącego w północnym rejonie Francji. Podczas koncertu wystąpią uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu prowadzeni przez Władysława Kosendiaka. Za partię elektroniczną będzie odpowiadać Maciej Michaluk. 


Wszystkich, którzy chcieliby poznać Elżbietę Sikorę bliżej i nie tylko przez pryzmat dźwięków, zapraszamy na spotkanie z kompozytorką poprzedzające koncert. Poprowadzi je Krzysztof Stefański, współautor książki Flashback będącej zapisem jego rozmowy z artystką. Na wydarzenie zapraszamy o godz. 17:00 do foyer NFM na poziomie -1.




Muzyczne co nieco od Pawła Hendricha


Wieczorny koncert 14 maja będzie okazją do wysłuchania pierwszego wykonania nowego utworu Pawła Hendricha Just a Little Beat na dziesięcioro wykonawców i elektronikę. Kompozytor postanowił w pełni wykorzystać możliwości zespołu, dla którego pisał: Studio Dan tworzą klasycznie wykształceni muzycy, improwizatorzy i jazzmani, dlatego ściśle określone elementy dzieła muzycznego łączą się w tej kompozycji z elementami improwizacji. Gdyby tego było mało, całości dodadzą barw techniki wywodzące się z muzyki popularnej i klubowej.




Krzysztof Wołek na orkiestrę


W programie festiwalu nie zabraknie także symfonicznych brzmień. Podczas koncertu 20 maja muzycy NFM Filharmonii Wrocławskiej prowadzeni przez Vincenta Kozlovskyego z udziałem artystów tworzących elektronikę na żywo wykonają SPIN na orkiestrę symfoniczną i live electronics Krzysztofa Wołka. Oprócz wykorzystania brzmień akustycznych i elektronicznych kompozycja angażuje także koncertową przestrzeń przez umieszczenie głośników nad sceną i wokół publiczności. To właśnie w tym spięciu orkiestry z elektroniką można doszukiwać się jednej z interpretacji tytułu. Drugiej kompozytor upatruje w zwarciach elektrycznych, będących nieodłącznym elementem pracy z elektroniką. 
 

Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie Organizatora.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.